kucke-li-lo

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Li-Lo - 11 januari 2012 12:58

hos missvivi


 

Av Li-Lo - 11 januari 2012 11:04


Min kära blogg- och I Det Verkliga Livet-vän Moma, hade häromdagen ett inlägg om köttfärssås.

Detta inlägg startade en del såsande i LiLo-skallen.


Får man inte kalla hopkok med köttfärs och andra saker i en gryta för köttfärssås, om den inte påminner mycket om Pasta Bolognese ??

                

                             

 

Om man kokar en sås/gryta med ganska finfördelad köttfärs och blandar i helt andra saker, måste man kalla det Köttfärsröra då?

Man kan tillexempel göra som jag gjorde igår, det var jättegott och nog tyckte jag att det såg ut som Köttfärssås i alla fall.

Och här kommer receptet



Det är visst Köttfärssås - så(s) det så(s)!


500 g färs

1 gul lök hackad

3-4 vitlöksklyftor rivna, pressade eller finhackade

2-3 cm ingefära riven eller finhackad

2-3 msk tomatpuré

1-2 buljongtärningar

½ spansk peppar, tunt skivad (eller habanero eller nåt annat starkt, sambal eller så)

2 stjälkar blekselleri tunt skivade

2 broccoli, i små bitar (använd för guds skull även skaftet, skär i småbitar)

1-2 tsk sesamolja

Salt, svartpeppar och fisksås efter behag.

Samt

Tada….  !


1 – 1 ½ dl jordnötssmör (creamy)

Samt ett par skvättar kokande vatten från vattenkokaren att spä med.


Fräs färs och lök

Rör ner allt utom de små broccolibuketterna och jordnötssmöret.

Koka upp och sen ner med jordnötssmöret, rör när det kokar upp, var beredd att spä med vatten om det blir för tjockt. Det ska dock vara lite krämigt.

När det nästan är klart låter du de små broccolibuketterna koka med en stund, men låt de gärna vara lite knapriga.


Vi brukar avnjuta det med äggnudlar

(förut fanns det snabbnudlar med jordnötssmak, då använde vi kryddpåsarna i såsen och kokade nudlarna till)

Funkar finfint med ris och säkert med pasta också (oprövat dock).


Så(s) nu hoppas jag att ni vågar testa detta, själv ska jag snart glufsa i mig resterna som lunch!


Om jag inte innan dess blir alltför illamående av mina nya progressiva terminalglasögon..


                                  Pussen då    !







Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards