kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 14 juni 2016

Fem

Av Li-Lo - 14 juni 2016 12:37


Olika saker att uppleva med mina fem sinnen som gör mig glad, ger mig ro, helt enkelt får mig att må bra.

Samt en av varje jag inte tycker om.


Ljud

När man steker ägg. Tycker om det hur det fräsputtrar ett väldigt speciellt ljud, tänk på det nästa gång du steker ett ägg.


 

Skator. När skator liksom kuttrar med varandra. Det kan låta så gosmysigt, helt olikt deras vanliga

(o)ljud

Löv: Som rasslar och prasslar i vinden, vilket rogivande ljud det är.

Bebisar: När de redan är mätta, men ligger kvar vid bröstet och myssnuttar och knorrar.

Telefonen: Som är kopplad till porten och jag vet att den/de som står där nere är någon eller någrajag längtat efter.


Tycker inte om: Vårt oerhört högljudda larmsystem på jobbet.


Doft


Brännässlor: Jag tycker det doftar så mycket sommar när man passerar ett ställe där det finns gott om dem.

 

Habanero: Att skära i en, helst gul, mogen habanero. Fattar inte hur den doften kan göra mig så lycklig, men det gör den.

Vatten: När man känner att man närmar sig, hav, sjö eller ibland tidiga mornar i Stockholm kan doften av vatten vara så stark.

Jordgubbar: Ännu en underbar sommardoft, Hötorget en varm eftermiddag kan vara helt mättad med den doften, fantastiskt att få gå där och bara andas.

Basilika: Tycker inte så mycket om att äta den, men doften är ljuvlig.


Tycker inte om: Svetsning, när det luktar bränd metall.


Syn


Leenden: Det finns leenden som bara fyller mig med lycka. Det behöver inte ens vara någon jag känner, men vissa leenden är helt enkelt magiska.

Vatten som glittrar i sol: Så självklart på något vis, men ändå så underbart, rogivande och fantastiskt.


 

Skor: Alltså skor som tillhör de där två gossarna mina, framför allt när båda paren står på hallmattan samtidigt.

Habanero igen: När den första lilla frukten tittar fram, där ute på min balkong.

Skanstullsbron: När våren tagit rejäl fart och jag sitter på tunnelbanan och tittar ut över Årstasidan och alla träden där skiftar i de mest fantastiska gröna toner.


Tycker inte om: Larver, jag får nästan panik av att bara titta på dem. De är obehagliga och vidriga på alla sätt.


Smak


Solvarma jordgubbar: Där kom ännu en repris, men finns det något godare?

Läppar: Ja, såklart att det måste med, smaken av läpparna på den jag tycker mycket om.

 

Öl: En kall öl en varm dag, direkt ur flaskan. Gärna på min soliga balkong efter en arbetsvecka.

Kaffe: Perfekt styrka och hetta, tillsammans med något gott till frukost. Av någon anledning har jag smaken av kaffe och färsk fralla med ganska mycket smör helt förknippat med semester och förväntan på trevlig ledighet, kan nästan längta ihjäl mig efter den kombinationen ibland.

Saltlakrits: Hårda lagom salta med sånt där brunt pulver utanpå…


Tycker inte om: Smaken av bitterhet och svartsjuka, något jag tyvärr inte alltid lyckas spotta ut.



Känsel


Nyponrosor: Kronbladen på nyponrosor, att mjukt dra dem över kinden, så underbart mjuklena de är.

Mossa: Grön, fuktig len mossa, att dra med handen över den när man befinner sig en vacker skog.


 

Vatten: Svalt vatten i sjön, havet, en tjärn mot kroppen, allra helst den helt nakna. Hur det liksom omfamnar och smeker, svalkar och ger ett nytt liv.

Hud: Den som tillhör någon, den där jag tycker mycket om. Att spara den känslan i mina handflator, för att ta fram när han inte är där.

Varmt bröd: Sånt som är lite skrovligt, med lite mjöl på ytan.


Tycker inte om: Att bli kittlad, det är panikvarning och jag kommer aldrig tala om för någon var mitt allra värsta ställe att bli kittlad på är.


Vad gillar du? Kanske samma? Kanske något helt annat? Du kanske älskar det jag ogillar och tvärtom?


                            Pussen då   !


 












 
 
Ama de casa

Ama de casa

15 juni 2016 08:09

Vilket härligt, positivt inlägg! Ja, det finns ju några "ogilla" också, men det positiva överväger väldigt mycket :-)

Kram på dig!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

15 juni 2016 08:12

Tänkte det blir fööör klämkäckt om jag inte ogillar nåt ;(!

Kramkram

 
FREEDOMtravel

FREEDOMtravel

15 juni 2016 21:05

Jag har aldrig tänkt på att brännässlor luktar... måste nog tänka på det nästa gång! ;)

http://www.freedomtravel.se

Li-Lo

15 juni 2016 21:20

Jaa, gör det :)

 
Ama de casa

Ama de casa

24 juni 2016 08:55

Ha nu en riktigt Glad Midsommar med massor av god mat och dryc! :-)
Puss och kram!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

24 juni 2016 11:52

Tack detsamma finaste Amanda, pusskram

 
Lovisa

Lovisa

30 juni 2016 09:56

Haha åh, har också tänkt på ljudet när en steker ägg, det är så mysigt!

http://wildisland.se

Li-Lo

30 juni 2016 10:11

Bubbelmysigt!

 
Hörni

Hörni

30 juni 2016 12:46

Härligt inlägg. Nu måste jag ut och lukta på brännässlorna! :)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

30 juni 2016 13:44

Nämen Hej Hördu Hörni :)
Trevligt att höra av dej!

Kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

12 augusti 2016 09:21

Snart två månader... Hoppas du har fått bada jättemycket i sommar! :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

16 augusti 2016 20:37

Ååh jag vet..
En del bad har det blivit och rätt mycket vila, från det mesta.
Jag kommer igen, Kramkram

 
Ingen bild

Ama de casa

7 oktober 2016 01:59

Här hade jag ju hoppats på ett nytt inlägg nurå, men icket... :-)

Puss och kram!

Li-Lo

7 oktober 2016 10:37

Ama! Du är för gullig du, pussåkram

 
Hörni

Hörni

7 oktober 2016 10:29

Hoppas du mår bra! Kram

http://horni.blogg.se

Li-Lo

7 oktober 2016 10:36

Hej!
Jo tack jag mår fint, bara tappat blogglusten
Hoppas allt är bra med dig, Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards