kucke-li-lo

Alla inlägg under februari 2016

Av Li-Lo - 24 februari 2016 11:17



Jag försöker verkligen göra allt jag kan för att må bra i livet.

Visst finns det förbannat sega uppförsbackar, för korta helger och för många måndagsmornar. Det finns tunga bakslag och bekymmer för släkt och vänner att ta sig igenom.

Träningen är en sak som jag motvilligt måste erkänna är en sådan sak, som fast jag tycker den är rätt trist får mig att må bättre.


Att försöka lära mig något nytt, helt nytt, är en annan.

Jag håller just nu på att försöka lära mig att förstå och prata lite swahili! Varför? Eeeeh… Jaa, det är ett stort språk till exempel, uppåt 50 miljoner personer pratar det. Jag tycker om hur det låter och jag har hittat bra grejer på Youtube att lära mig från.

Ambitionen är inte alls att lära mig flytande, men att kunna några fraser och förstå lite, lite. Först kändes det som om ingenting alls fastnade, men till min glada förvåning har det fastnat ett och annat med lite nötande.


Sen samlar jag på saker som gör mig glad. Eller snarare jag tillåter mig att bli glad av små saker. Media bjuder på en del.

 

... har knappt hämtat mig! De KAN alltså bli dyrare, inget är bestämt, men visst är det en CHOCK!


Den här informationen..


 

i ett recept kändes lite, lite, lite överflödig?


Samtalen med de som ringer till mitt jobb bjuder på andra. Som den extremt kloka personen jag hade i örat i går och som jag härmed citerar.


"Bristen på kunskap i vårt samhälle är skrämmande, men vill man tala med någon som verkligen vet och kan saker, ska man tala med en växeltelefonist. Längre upp i organisationen kan man sällan speciellt mycket"


Där satt den och jag var snabb att skriva ner det, minsann!


Sen kan jag bli väldigt glad av lite ”elaka saker”. Jag är nog inte ensam om att tycka det är otroligt kul med så kallade överkamningar? Speciellt när de omsorgsfullt ditlagda stråna blåser loss..


 

Eller när en tupé halkat snett?

Igår såg jag något helt nytt i samma genre.


Väntandes på tunnelbanan ser jag en man hastigt ila förbi, så hastigt att han var tvungen att höja sin hand för att trycka fast sin LÖSPOLISONG som höll på att fladdra loss där han for fram!


Alltså!!! Löspolisong!

Jag var i princip euforisk hela kvällen och blir lite lätte glädjefnoskig fortfarande när jag tänker på att jag fått se detta.

Det kan verkligen inte vara speciellt många förunnat och jag märkte inte att någon annan såg det. Jag känner mig nästan som en av få utvalda!



Och så mat, förstås! God och helst färgglad och vacker ska den  vara…


 

Här har jag gjort pulled pork, fast med asiatisk kryddning. Fräst grönsaker och blandat ihop det sen!


                      Pussen då    !




Av Li-Lo - 22 februari 2016 12:46

     

de är fanimej snabba de små rackarna.

Innan man hunnit säga flasklock, varför man nu skulle komma på att använda ett sånt ord, vad fasen är det? Flaskor har väl ändå kork och inte lock? Även om de nu hade lock, hur ofta skulle man ha anledning att tala om dem?

Nåväl, försvinner gör de i alla fall.


Jag tillbringade lördagen med shopping.

Det är inte min favoritgren och den här gången var det inte ens till mig själv! Exmaken ska snart åka till hemlandet. Han har ju en dotter där och självklart vill hon ha kläder från Europa. Jag har fått en kasse jättefina kläder av en snäll bekant, men det skulle även köpas lite underkläder och kanske tyckte han det var lite genant, så jag följde med som smakråd och hjälp.

Jag var inte helt säker på att vi skulle hålla sams hela tiden, men det gick faktiskt bra. Kanske för att vi valde stans bästa shoppingställe. Jaa alltså om man inte gillar att trängas så är det faktiskt här





Därifrån åkte jag till Fadern.

94 är många år att ha levat, det har hänt mycket och att han inte håller reda på allt det är väl inte så konstigt, men kan vara rätt jobbigt ibland.

Vi handlade tillsammans och som vanligt stannar han framför olika livsmedel och frågar: Det här? Vad är det för någonting och vad har man det till? Det kan vara allt från crème fraiche till zucchini


 



och jag kör med mina standardsvar: Det är mat, man äter den, men jag tror inte du tycker om det/kan tugga det/det är väldigt omständigt att laga till. Samtidigt tycker jag det är lite härligt att han är nyfiken, men det är inte helt lätt att förklara och jag har inte alltid tålamod heller…


Lagade lite mat och torkade av lite här och där som vanligt. Han gillar när jag gör en liten fruktsallad, speciellt som jag alltid häller på en liten skvätt alkohol för att få den lite mysigare i smaken!

Då äter han den med sin dagliga skål glass, jag tror inte jag kan minnas en dag då han inte ätit glass!


En stilla hemmakväll på den dagen var inte helt fel.

Igår tränade jag vid lunch, det känns faktiskt ganska härligt att jag vågar ta i lite nu. Alltså att det märks att jag har hållit på ett par månader. Det är fortfarande inte vad jag vill kalla roligt, men jag står ut!


På eftermiddagen hälsade jag på en vän några timmar. Hembakad semla!!!!

Å sen, när jag åkte hem! Då såg jag en räv som raskade över isen, isen som var på vägen visserligen, men åh så glad jag blev, tror inte jag sett en räv på 20 år!


 

Och sen såg jag något jag tamejtusan aldrig sett förr.

Den här sortens hund, alltså den som mina älskade söner påstår att jag påminner om.


 


Den skuttade, hoppade ystert säkert 30-40 centimeter upp i luften!

Egentligen är det kanske en konstig sak att bli jätte upprymd över, men jaa, det blev jag J


Nu är det jobba på som vanligt. De snälla, de glada, de dryyga, de knepiga har fått vila under helgen, eller är det jag som fått vila från dem? Troligen är det så, det finns ju dygnetrunt öppna växlar de kan roa sig med när inte vi är här.


                      Pussen då   !







Av Li-Lo - 17 februari 2016 10:39



En ny del av livet är att jag numera regelbundet går till gymmet, tro det eller inte.


 

Min härliga, glada, kloka sjukgymnast fick mig att ta tag i detta. Den där smärtan jag gick omkring med i höft och sätesmusklerna alltför länge, vill jag verkligen inte ha tillbaka och det verkar faktiskt inte finnas något annat som hjälper.


Nu går jag ungefär två gånger i veckan och jobbar mot att det ska bli tre. Roligt är det inte, förutom att studera de andra gymmarna.

Att sätta sig vid en apparat och använda den en pytteliten stund för att sen sitta 5-10 minuter och titta på film eller något annat i mobilen? Då är det ju ganska enkelt att komma hem och berätta att man spenderat två-tre timmar på gymmet!


Andra fenomen jag uppmärksammat är hur klena de flesta verkar vara trots sitt idoga tränande, de orkar helt enkelt inte trycka ner använda torkpapper i sopkorgarna, tur att jag fått lite muskler så det slipper svämma över på helgerna när det är obemannat!


Fräsa runt i perfekt makeup och ta ett fler selfies än tag i apparaterna är något jag inte ägnar mig åt där. Jag gör det jag ska och glider diskret därifrån i mina svettiga kläder, tar tunnelbanan tre stationer innan jag tar av dem och duschar.

 

Här klämmer jag ihop låren, något jag kanske borde övat mer på som ung?



Förresten det var en annan sak också, jag vet ju att jag gärna översvämmar er med matbilder. Men det finns ju en annan sida, av att laga mat och av att ha middagsgäster…


   



Tur att jag inte tycker att det är så jobbigt att diska!


Pussen då   !







Av Li-Lo - 15 februari 2016 12:35

Nä nu jäklar!


Nu känner jag att jag måste uppdatera lite.

De flesta av mina extremt få läsare (alla utom Ama?) följer mig på facebook och/eller Instagram.¨

Så här kommer ett inlägg för dem som inte gör det, vassego Ama!

Som vanligt följer jag intresserat med i pressen och förundras över alla saker jag inte fattar.

Att sminka sig så att det inte syns att man är sminkad är en sån sak.


 


Att det plötsligt blivit inne med ögonbryn? Så inne att man är tvungen att transplantera?


 




Den här (morron)frisyren har jag dock inte sett i ett enda skönhetsreportage.

Fasen att jag inte minns drömmen som gett upphov till detta!


 


Jag har lagat mat, mat och mat.


 



Ibland har det kommit någon eller några härliga personer och hjälpt mig äta upp den.  I lördags tillexempel.

Då hade jag bjudit över en vän på middag. Bortbosonen ringer och talar om att han också vill äta hos mig, vilket han såklart får. Efter en halvtimme ringer han igen och frågar om det är okej att D följer med. Visst, inga problem. Två timmar senare: R vill också ha mat… Nu var det dags att börja tänka på hur jag skulle salta och spä. När den tankeverksamheten var avklarad och problemet löst, ringde Moma och frågade om jag ville komma till stan och käka någonstans med henne.

Kom hit blev det självklara svaret. Så en middag för två, blev sex glada själar runt mitt lilla bord, precis som jag tycker när det blir!

Bland annat detta bjöd jag på.


 


Vissa gånger har det även förekommit att vi druckit något gott och stärkande, som den här vackra drinken, hibiskuslikör med rom och tranbärsjuice. Den piggar upp!


 

Frukost äter jag ju, på helgen gärna lite extra god.

Granatäpple, kan vara bland det vackraste och godaste som finns i matväg?


 


Jo just det ja, det har ju hänt något annat. Under tre månader bytte jag ut min vanliga jobbutsikt mot den här.


 

Tur att allting annat med det bytet var så bra får man väl säga…

Jag blev utlånad från mitt vanliga kneg för att förstärka lite hos den myndighet som har hand om de personer som kommer till vårt land, när de flyr från krig och annat som hotar deras säkerhet och trygghet.

En dynamisk, mångkulturell arbetsplats med ett härligt gäng kollegor. Jag kände mig välkommen, uppskattad och trivdes jättebra. Trots att mina arbetsuppgifter till största del bestod av att sköta arkivet.

Inte ett telefonsamtal!

Öronen fick vila, jag fick en rejäl dos av uppgraderad självkänsla, många fina stunder med goa människor och lärde mig lite mer om mig själv. Till exempel att jag visst är ganska ordningssam och inte alls har något emot att stå ensam i ett arkiv och filosofera!



Kom tillbaka på min födelsedag, till en pyntad plats och en kaktus i present!

 


Nu gnetar jag på som vanligt igen och har fallit in i trallen.

Måste bara dela morgonen med er också.


Den här ”dagenefterallahjärtansdag” bilden rymmer så många frågor, väcker så mycket fantasier och tankar…



 



                Pussen då   !






Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards