kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Såsiga tankar och ett recept

Av Li-Lo - 11 januari 2012 11:04


Min kära blogg- och I Det Verkliga Livet-vän Moma, hade häromdagen ett inlägg om köttfärssås.

Detta inlägg startade en del såsande i LiLo-skallen.


Får man inte kalla hopkok med köttfärs och andra saker i en gryta för köttfärssås, om den inte påminner mycket om Pasta Bolognese ??

                

                             

 

Om man kokar en sås/gryta med ganska finfördelad köttfärs och blandar i helt andra saker, måste man kalla det Köttfärsröra då?

Man kan tillexempel göra som jag gjorde igår, det var jättegott och nog tyckte jag att det såg ut som Köttfärssås i alla fall.

Och här kommer receptet



Det är visst Köttfärssås - så(s) det så(s)!


500 g färs

1 gul lök hackad

3-4 vitlöksklyftor rivna, pressade eller finhackade

2-3 cm ingefära riven eller finhackad

2-3 msk tomatpuré

1-2 buljongtärningar

½ spansk peppar, tunt skivad (eller habanero eller nåt annat starkt, sambal eller så)

2 stjälkar blekselleri tunt skivade

2 broccoli, i små bitar (använd för guds skull även skaftet, skär i småbitar)

1-2 tsk sesamolja

Salt, svartpeppar och fisksås efter behag.

Samt

Tada….  !


1 – 1 ½ dl jordnötssmör (creamy)

Samt ett par skvättar kokande vatten från vattenkokaren att spä med.


Fräs färs och lök

Rör ner allt utom de små broccolibuketterna och jordnötssmöret.

Koka upp och sen ner med jordnötssmöret, rör när det kokar upp, var beredd att spä med vatten om det blir för tjockt. Det ska dock vara lite krämigt.

När det nästan är klart låter du de små broccolibuketterna koka med en stund, men låt de gärna vara lite knapriga.


Vi brukar avnjuta det med äggnudlar

(förut fanns det snabbnudlar med jordnötssmak, då använde vi kryddpåsarna i såsen och kokade nudlarna till)

Funkar finfint med ris och säkert med pasta också (oprövat dock).


Så(s) nu hoppas jag att ni vågar testa detta, själv ska jag snart glufsa i mig resterna som lunch!


Om jag inte innan dess blir alltför illamående av mina nya progressiva terminalglasögon..


                                  Pussen då    !







 
 
Ingen bild

Jeanette

11 januari 2012 11:45

Tackar,tackar.....ska prova receptet i veckan, fast skippar nog jordnötssmöret till oss vuxna iom Lchf:andet ;)! Och det blir vitkål/morotsstekande vid sidan om istället för pasta eller ris :)

Li-Lo

11 januari 2012 12:33

Ta bara lite, för smakens skull....en matsked eller två?

 
Ama de casa

Ama de casa

11 januari 2012 15:22

Köttfärssås kan man tillaga lite som man vill, tycker jag. Lite Kajsa Varg, sådär :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

11 januari 2012 16:13

Präsis så(s) är det. Det mesta funkar med färs och så är det lättätet också, inga ben inget massa onödigt tuggande, bara att skyffla in!

 
Moma

Moma

12 januari 2012 10:47

Man gör som vill, som min kollega brukar säga! Gott lät det i alla fall, oavsett sås eller röra! Löv

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

12 januari 2012 11:06

Man RÖR som man vill! när man gör röra iallafall : )
Gött var det, jag lovar.
Lööv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards