kucke-li-lo

Alla inlägg under januari 2011

Av Li-Lo - 30 januari 2011 10:12

Efter den vurpan jag gjorde idag, har jag väldigt, väldigt svårt att tänka mig någon situation som skulle kunna bli mer pinsam   !

Med en väninna var jag på Liljeholmsbadet idag.

 

Vi var mest ute efter att basta och plaskade bara lite i det trettiogradiga vattnet. Förresten var den lilla bassängen så full med barn och föräldrar att det inte gick att göra mycket annat.

Fast vi båda är Stockholmstjejer hade ingen av oss simmat där förr. Vi pratade om hur mysigt det måste vara på sommaren när man kan gå ut på den verandan som syns på bilden.

När jag står och torkar mig, säger min kompis som blåser håret, det ÄR öppet, man kan gå ut.

Ivrig som jag är lindar jag den snålt tilltagna handduken runt min lilla mjuka kropp och knuffar upp den tröga dörren.

Inte vet jag varför jag trodde att bara fötter inte glider på is???


Det gör dom!

När dom gör det håller man inte fast den lilla handduken längre!

Då ligger man naken på kall is och vågar inte röra sig, fast där står en man i badrock och generat undrar om man är okej, samtidigt som han gör allt för att få den lilla handduken att åter täcka kroppen, som nyss skrubbats till mer rosa än på länge efter bastubadet!

Poor guy   !!

Som tur är blev jag så chockad och så rädd att jag inte blev generad, just då...

Så där ja, nu finns det nog inte så jättemycket kvar för mig i pinsamhetsväg att prestera!   

Det finns just inte heller så många ställen på min kropp som inte värker, hand, axel, höft, knä, armbåge och nåra till.

Dags att dra nåt gammalt över sig, gonatt och

Pussen då   !

Av Li-Lo - 27 januari 2011 15:48

  

Två saker om detta.


Ett:

Min blogg är inte snygg. Det vet jag.

Jag har inte ens en tillstymmelse till megabyte i huvet för att spara ens den enklaste information om olika handhavanden vad det gäller sånt här.

När jag nyss bytte till en ärvd laptop tog det mig en halv dag att försöka föra över mina foton och min musik till en sån där minnespinne.

  

 Ändå fick Mambo-sonen göra alltihop åt mig i slutändan   


Så:

Om NÅGON tycker att min blogg är värd ett bättre utseende tar jag gärna emot hjälp!


Nu till


Två:


Herre min je! så många bloggar som handlar om bantning, smink, utseende, träning, vikt (för lite eller för mycket). 

Är jag naiv eller dum eller uppvuxen på 70-talet?

Har så här många så stora problem med detta? Är det så viktigt för så många?


Självklart har jag som alla andra stunder när jag tycker att jag verkligen kunde ha:

Lite mindre näsa, större ögon och mindre kalkonhäng under hakan. Visst skulle det kanske vara snyggare med mindre fluffig mage, längre hela jag, snyggare hår och kortare tuttar.


Jag skulle dock aldrig, om det inte var av medicinska skäl, underkasta mig en diet. Mina ögonbryn växer som dom vill, likaså har jag lurv av naturen både här och där!


Jag bestämde mig för ett antal år sedan att försöka sluta tänka på allt som skulle kunna vara bättre.


Ställde mig framför en spegel och funderade ut vilka tre saker i mitt utseende jag faktiskt är NÖJD med.


   Skrattgrop!    Ögonfärg


Det tredje behåller jag för mig själv   !



När jag hade funderat klart på detta kände jag efter vilka tre egenskaper jag GILLAR hos mig själv.


Sen…

Tro det eller ej, så växte mitt självförtroende!

Jag blev gladare och öppnare, jag blev mer mottaglig för smicker och flörtande. Helt enkelt mer nöjd med mig själv


Visst har jag fortfarande stunder framför spegeln, men si, då tar jag fram de där tre+tre grejerna och fokuserar på dem.


Självklart fungerar det inte alltid och för alla, men baske mig om det inte är värt ett försök!


Eller så har det med min extremt höga ålder att göra?


Pussen då   !







Av Li-Lo - 27 januari 2011 11:21



Det måste vara något, jag har ingen aning om vad det är som gör att vissa perioder varje år vaknar de.


Alla dessa som bara ringer och ringer och ringer. Om samma sak, om och om igen. Eller om nya saker hela tiden.

Det går inte att låta bli att förundras över att de är så övertygade. Det kan vara precis vad som helst, i princip allt som händer i vårt land har anknytning till min arbetsplats och mycket av det som sker i andra länder också.


Vad får en människa att tycka att ett av de stora problemen i vår tid är att tepåsar inte längre görs av papper, utan av plast. (Någon annan som uppmärksammat det?)


Eller hur kan man fullare än en hel koloni med alikor, tycka att det vettigaste att göra är att ringa samma nummer, gång på gång på gång. Jag sa redan vid åtta på morronen att han kanske skulle ringa ”i morgon” eftersom han var aspackad redan då. ”Jag har tagit mig en liten drink” Visst, ur en hink?

Kanske slumrade han en stund för vid 11-tiden var han tillbaks, frågade om det var morgon… Ja, det var ungefär det jag uppfattade, samt att han undrade vad han ska ”göra med sitt liv”!

Men han är på gång i dag också, fortfarande lika berusad, vår gamla raggarkompis.


Hur kan man ringa till en växel och säga ”Hej, jag heter Josefin. Var kommer jag ifrån?”

Svårt att veta, faktiskt?


Ibland är det ju självklart varifrån någon kommer, arga skåningar och ilskna göteborgare, huga, de är inte att leka med.


Just nu har vi även en kvinna, förlåt att jag säger så, men hon är inte helt utvecklad å huvudets vägnar. På något outgrundligt sätt har hon lyckats ta sig till Indien, gifta sig och resa hem. Hon vet knappt var mannen bor och jag undrar om de ens har träffats. Faktiskt så undrar jag om han ens finns eller om det är en fantasi hon lever i.


Mannen som aldrig känner sig välkommen i det här jävla tjuvsamhället återkommer alltid, hela tiden!


Elaka Tanten som kan prata i evigheter utan att andas och bara vräka ur sig anklagelser har återkommit denna vecka.

Mannen från Indien som är förföljd av ”gäng” likaså. Att förstå honom är inte lätt.


Det fattas bara att ”snuskgubben” ska göra sin stämma hörd, så har vi snart njutit av alla våra gamla goda bekantskaper. Det är alltså han som bland annat frågat om jag är bra på svenska språket, för han ville veta följande:

” Vad säger man i Sverige när en flicka blir kvinna, kallar man det defloration eller säger man HÅLSLAG”


Vad är det för fel på människorna,  rejält synd om en del av dem är det i alla fall!


Tro nu inte att jag behandlar de här minst sagt konstiga människorna illa, eller är brysk mot dem, tvärtom. Jag och mina tålmodiga kollegor lirkar, svarar och hänvisar. Lyssnar, förklarar och ger råd om andra ställen.


Vi borde få medalj, så är det!


Pussen då   !





Av Li-Lo - 26 januari 2011 12:54

som sagt har jag tvenne söner.

Den äldre bor på en Ö i Östersjön. Eftersom jag gillar att hälsa på hos folk när jag semestrar tycker jag detta är rätt behändigt.


Den yngre (21) bor fortfarande med mig och Make. Han står självklart i bostadskö, men har inget fast jobb och är inte riktigt färdigpluggad ännu.


Han betalar för sig hemma varje månad (lite för lite...) Nu har han satt in månadens slant, själv beslutat att summan ska vara mindre denna månad, och noggrant angivit detta på betalningen, så här:


svedaochvärk.....


Vad jag har märkt varken svider eller värker det att kacka i kartong!   !!!


Ungar!


Pussen då   !


Av Li-Lo - 26 januari 2011 09:29

Av en härlig bloggare Gun.

Tackar för den, men är tveksam till grejen i stort,  så bli inte lessna om jag inte antar alla !


Fast idag befinner jag mig i gränslandet, ska jag bli sjuk eller inte, så något inlägg hade jag knappast fått till annars. Fryser på kroppen, kinderna är varma, huvet tungt och är jättetrött.



1 – Hur länge har du bloggat?

Sen april-maj förra året. Bebis i sammanhanget alltså

 

2 – Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Kanske 10-15 stycken, antalet ökar oroväckande snabbt.

3 – Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?

Dagboksliknade, tramsbloggar med inslag av lite allvarliga tankar och funderingar.

4 – Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet jag inte alls, skulle tro det.


5 – Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

 

Försöker vara ärligt personlig utan att, bli för privat. Försöker också respektera de jag vet eller tror har stort behov av integritet i min närhet.

6 -I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Varför annars?


7 – Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nej. Den enda kontakt IRL jag haft med någon från bloggvärlden är tonårsmorsa, vi var på samma plan till Gambia!

Hon såg ut, lät och var precis som jag tänkt mig!


8 – Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Det kan nog bli väldigt fel om man inte tänker sig för. Att vara ung och utlämnande och öppen kan nog skapa problem, tyvärr.

9 – Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Vet inte om jag hunnit uppleva några sådan ännu. Inte mer än att jag blir lite besviken om jag har få läsare eller kommentarer, när jag tycker jag klämt ur mig nåt extra klämmigt.

10 – Tror du att du fortfarande bloggar om två år?

 Det kan hända, vem vet jag kanske har vunnit högsta vinsten, byggt hus i Gambia och tillbringar dagarna där, ömsom i havet och ömsom i skuggan. Fast det är klart, i skuggan skulle jag ju kunna sitta och skriva mina funderingar!

Jag för denna utmaning vidare till levidag som känns som en ärlig och härlig person!


Jobbar vidare, funderar på om jag ska stå ut hela dagen eller om jag ska hasa hem och lägga mig i sängen. Men hur kul är det när Johnnys crew klampar runt i lägenheten? Och var ska jag ställa skogstoan?

 Det blev förresten den runda fina modellen. Ska jag vara ärlig, så fungerar den bra, även om det känns skumt att ha mulltoa inomhus. Den får vara i badrummet när de går hem, men dagtid??? Make som slutar tidigt går till biblioteket, men om jag blir sjuk?

Hasa ner i pyjamas? Klä på mig och gå ut? Hålla mig tills de gått? Ta in den i sovrummet? Vi har alltså inga dörrar, varken till köket eller vardagsrummet..

Pussen då   !


Av Li-Lo - 24 januari 2011 15:43


Det har inte alls varit kul att ha ”stampat jordgolv” i badrummet, inte ett dugg. När jag tänker på att det är ungefär två veckor kvar (om de nu håller tiden) blir jag lätt onöjd.

Inte nog med att det är lång tid kvar, kallt att sitta och vingla och inte så himla mysigt att ha grejer överallt i lägenheten.


Nyss ringde Make.

Det var inte bara under badkaret det läckte. Rören under toaletten var tydligen inte heller i toppform!

Detta innebär att tills i morgon (återigen ett hantverkarlöfte, hmmm) har vi inte ens en toastol, vi ska sköta våra behov i någon slags engångsbehållare.

Skita i pappkartong helt enkelt!


  


  



Hoppas innerligt att det är den runda modellen.   



Jag tror jag sover över på jobbet, jobbar sent och ska ju ändå hit i morgon bitti.


Men annars är det bra.


Jag har inte rökt, har varit fruktansvärt röksugen i skov. Tjatat på Make och Mambo-son om att få en liten, liten enda cigarett, men de är benhårda, båda två. Förbaskade elakingar!   


Har tagit mina svettiga stunder med Carl Lewis var och varannan kväll, det är rätt skönt faktiskt! Make störs visserligen av gnisslet, men snäll som han är klagar han inte, bara höjer ljudet på TV:n.

Tyvärr måste vi vara i vardagsrummet, vi får helt enkelt inte plats någon annanstans!


Jag har fortsatt att traska fyra trappor upp på jobbet ungefär fyra gånger om dagen. Till och med fått med min närmaste chef på detta. Hon har inte rökt men tycker också det känns bra att få lite fart på hjärtat några gånger om dagen.


Vi kommer ha så jäkla snygga ben och rumpor i sommar!


Jag kommer ju dessutom ha:

Snyggare hy

Klarare blick

Bättre kondition

Vitare tänder

och sist men inte minst, Bättre sex!   


Pussen då   !








Av Li-Lo - 22 januari 2011 21:37

och jag vet att det finns de som verkligen har det värre.


Men!


Att vara utan fungerande badrum är inte alls kul. Att golvet som inte finns längre, är täckt med nån slags tjära gör det inte roligare.

Man kan inte gå in där utan något skoliknande på fötterna. Råkar man ta ett steg utan för med detta kvar på klövarna, blir det genast svarta ränder som måste GNUGGAS bort!


Elementet som står i hallen värmer inte alls i badrummet. Toastolen står och vinglar på två klossar


  Värmeljus och doftljus tillför inte alls den mysfaktor jag skulle önska.


Känner också en lätt skepsis inför de utlovade två veckorna. När blev hantverkare nånsin klara på utsatt tid?


Ringde bostadsbolaget och frågade om jag nu får välja färger på golv, kakel och väggar.

"ja, vi har vitt och grått, men ta inte vitt, det bllir så skitigt"


Så jag tog helt enkelt och valde grått! 

Anything är bättre än RÅÅÅSA! och vad som helst är snyggare än detta?


I-landsproblem, jag vet   , men ändå.


Jag kom ju på en rolig historia häromdagen när jag tänkte på att det skulle komma såna hem till oss, ni som är facebook kompisar kan ju hoppa över detta, ni har ju redan läst den.


Varför ska man undvika sex med hantverkare?

De kommer så tidigt och gör sällan hela jobbet färdigt på en gång......

och som min kloka systerdotter la till, deras förarbete är inte alltid det bästa...


     Jag kan då få till det!     




Pussen då  

Av Li-Lo - 22 januari 2011 17:48


som jag fått av en bloggkompis  levidag



Ta upp närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4. Vad står där?

bröstet

Vad var det senaste du såg på tv? 

Oj, det var ju i går kväll, minns inte, nyheter kanske?

Borsett från datorn, vad hör du just nu?

Mambosonens lödagsplanerande

När var du senast utomhus och vad gjorde du då?

två timmar sen, köpte lördagsgodis till mig, samt bokade tvättstugan.

Vad har du på dig?

Svarta jeanstights, svart linne och gråsvart randig tröja, totalt färglös   

Vilken var den senaste filmen du såg?

På bio filmen om Cornelis

Skulle du överväga att flytta utomlands?

När jag går i pension om huset i Gambia är klart   


Så där ja!


Pussen då  !

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards