kucke-li-lo

Alla inlägg under januari 2019

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

 

Varför kastade du inte ut honom första gången?

 

Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?

Jag gjorde det inte.

 

Det kommer inte på en gång.

 

Det är inte dåligt hela tiden.

Vi hade roligt, det fanns värme, det fanns en närhet i våra samtal jag inte kunde motstå.

 

Vissa dagar.

 

Då kunde vi prata i timtal. Roliga, spännande, utmanande diskussioner. Om stort, smått, personligt och i allmänhet.

 

Andra dagar.

 

Allt jag sa var fel. På ett långsamt och i efterhand obegripligt och mycket obehagligt sätt fick han mig att tycka att mitt sätt att fungera, resonera, tänka och agera behövde ändras.

 

Så till den milda grad att jag vände ut och in på mig, för att han skulle fortsätta tycka om mig. (jag ville ju inte förlora de där härliga stunderna).

Ursäkter och överseende blev utan att jag märkte det, min vardag. Utrymmet för mig att uttrycka mig, att existera på mina villkor har krympt.

 

Mina vanor är fel, behöver ändras. Mitt sätt att vakna stör. Det är fel på mina matvanor, min klädsel, mina rutiner, hur jag tittar på folk, mitt sätt att umgås med mina egna barn, allt detta det borde förändras. Inte för att han bryr sig, utan för min egen skull så klart.

 

Han vill ju bara ”göra mig till en bättre människa!”

 

Mina lama försök att ge honom feedback på hans vanor och ovanor tystas.

 

Han vet minsann vad han gör i alla lägen. Han har full koll på allt. Han är ju så mycket mer mogen än vad jag är.

 

Min vardag blir insnärjd i ursäkter, förlåtande, tåtassande.

 

Mitt motstånd har brutits ner och jag hittar inte riktigt mig själv längre. Utan att jag förstått hur det gått till, har hans sanningar blivit mina.

 

Men inuti blir jag omedvetet en samlare. Jag samlar elaka ord, orättvisa handlingar och bevis, bevis för vad det är han gör när han drar iväg utan att svara på vart.

 

Jag vill hitta något som kan skada hans stolthet, ta hål på hans självgodhet och spräcka hans bubbla av överlägsenhet.

 

Jag samlar en frustrerad ilska.

 

Jag försöker bli av med den genom att vara lite småroligt provocerande – ingen reaktion.

 

Jag skriver ett långt brev – ingen reaktion, det ligger oläst.

 

Till sist brister det.

 


Jag slänger ut mig allt som samlats i okontrollerad frustration och blint raseri.

 

Ondskan i hans ögon gör mig bara argare för den får mig att förstå och inse att det som skett inte beror på mig och vem jag är.

 

Jag orkar inte ens bli rädd för hans ilska, jag vill bara bort från hans manipulerande sätt och komma loss, bli fri.

 

Kaoset, våldet, förnedringen tar vid och det finns ingen återvändo.

 

Tack och lov!

 

Nu är jag skadad, ärrad, sårad och sorgsen, men fri!

 

 

 

 

 

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards