kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 26 juni 2014

Mitt sommarlov - suger fett!

Av Li-Lo - 26 juni 2014 13:06


Alla som nån gång tittat in här, speciellt på sommarhalvåret, vet nog att jag bara älskar min balkong.

Tror faktiskt att en och annan av de som suttit där med mig, även de är lätt förtjusta i den.


 

Jag köper fröer på nätet under vintern och börjar sätta dem redan i januari – februari, för att hinna få chilifrukterna att mogna under vår korta sommar.


 

I år…

Ska min hyresvärd putsa om fasaden och byta takpannor. Det fick vi en hint om tidigare i våras, men bara en hint.


Jag är telefonist, jag sitter vid ett skrivbord på ett kontor. Jag är inte byggjobbare eller fastighetsägare. Jag vet inte vad det innebär att man ska göra detta.


Tre veckor innan de ska börja arbetet, då informerar de om att detta kommer att innebära att min omsorgsfullt sommarpimpade balkong ska rensas på ALLT!


De talar också om att vi i och med detta arbete kommer att få lyssna till såna där underbara apparater som bilar bort den gamla fasaden.

Ni vet, såna vi hade i badrummet förra vintern och i våra källarutrymmen förra sommaren.


Vad jag vanligen gör när jag vaknar, är att öppna sovrumsfönstret och sen balkongdörren för att vädra ur den gamla luften med ett rejält korsdrag. Det kan jag ju göra i år också – ifall jag inte vaknar förrän i slutet av oktober, början av november!

Fram till dess ska den enda luften komma in och ut genom porten.


Visst, jag fattar att det är bra att göra så att inte huset ruttnar.

Men!

Jag tycker faktiskt inte att det är en ett uns kul att:


Jag har sexton krukor med chili (som jag kanske får ”fodervärdar” till) och en massa annat som växer där ute. Mycket får jag helt enkelt kasta…


Jag har planerat sen semester.(hade jag vetat detta, kanske jag skulle tänkt annorlunda)


Det kommer vara jobbare utanför mitt fönster på byggnadsställningar från 07 till 16.


Byggnadsställningarna kommer vara klädda med nät.


Det kommer inte att släppa in ljus, plasten fönstren ska kläs in med kommer att hindra luften från att göra detsamma.


Men minst av allt tycker jag det är uselt att detta anses vara ”normalt underhåll” och därför kommer vi inte att kompenseras med minsta lilla öre i hyresreduktion.


Jag tycker annars att mitt kommunala hyresbolag, Stockholmshem är bra. Men hur de skött utförande och planering av de här evinnerliga reparationerna de sista åren…


Uselt faktiskt!

Det är bara tre somrar sedan vi äntligen fick lite snyggt i rabatterna utanför. Detta mosades förra året av alla containrar som fraktade bort avfall från det som försiggick då, i höstas fixade man till det, för att nu gräva upp allt igen.


Som sagt jag är ju ingen expert på sånt här, men jag vet en hel del om att bo där man ”håller på” (jag hade ju dessutom ett par veckor året innan, när man lagade mitt trasiga badrum, just genom att bila bort både det ena och det andra)


Tro det eller ej, men jag har faktiskt gråtit och tyckt så förbannat synd om mig.


Jag som planerat för ett par veckors hemester i år också. Ni vet, de där ljuvliga, lata dagarna, när inget är bestämt och jag kanske bara hasar omkring hemmavid en hel dag eller ligger i sängen och läser.

Ajöss med den ljuvligheten!


Men annars mår jag bra, eller nää, jag har varit förkyld sen midsommarafton och det blev väl knappast bättre av att fira den sittandes på en lite inglasad altan?


Men trevligt var det och Fadern hängde på, stannade i två nätter och såg ut att ha det så gott det går.


 


 Med mig hem, fick jag ljuvliga, underbart vackra och svagt doftande pioner!

 


                   Pussen då   !





 
 
Ama de casa

Ama de casa

27 juni 2014 09:30

Men usch och fy... Inte kul på en fläck! Förutom midsommarfirandet då.

Hoppas du kan cykla ned till vattnet och bada en himla massa som kompensation till allt detta.
Kram

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

27 juni 2014 09:32

Nä inte på en enda!
Eller också kanske...
jag blir tvungen att cykla hit och dit hela dagarna och samtidigt svettas som i en ångbastu när jag är hemma och kommer ut slank som en stängel när det är över???

Kramkram

 
Hanna

Hanna

27 juni 2014 13:49

Usch! Det låter faktiskt fruktansvärt!
Men nu har du i varje fall en anledning att besöka någon en vecka när du är ledig. :)

Kramar

http://tankarofhanna.wordpress.com

Li-Lo

27 juni 2014 13:55

Joo, jag får väl fara runt i stugorna och tränga mig på varhelst jag släpps in :)

Kramkram

 
Hanna

Hanna

2 juli 2014 19:24

Svar: Ja, jag hoppas verkligen att det får fortsätta trots allt, eller att det åtminstone inspirerar ett liknande projekt att startas!

Kramar

http://tankarofhanna.wordpress.com

Li-Lo

2 juli 2014 20:00

Verkligen!

Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards