kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 6 januari 2012

Motar Olle i Grind

Av Li-Lo - 6 januari 2012 18:26


Och när jag ändå höll på med det tänkte jag försöka med en eventuell förkylning också.


Idag nös jag ungefär 500 gånger innan jag fått på mig paltorna. Tur att jag redan hade planerat att koka:


Gambiansk Peppersoup LiLo style


Jag har bara läst om denna rätt som tycks vara populär bland förkylda landsmän till min make. (jag har alltså inte testat hur den ska smaka)


Jag testade för någon vecka sedan och fick mer än godkänt så varför inte ge mig på det igen, med ännu mera av min egen touch?


Så här gjorde jag:


Högrev ca 1 kilo

Kokade jag i vatten så det precis täckte, i min järngryta.  Skummade lite innan jag la i två buljongtärningar, fyra hela vitlöksklyftor, en hel habanero och en hel annan liten thaichili från frysen.

Jag mortlade 2-3 tsk svartpeppar och ett par kryddpepparkorn.

Samt la i en halv tesked grovmalen svartpeppar.

En liten lök och en 2 cm bit ingefära rev jag ner.

Allt detta fick sjuda minst 2 timmar.


Upp med köttet (och de nu helt mjuka pepparfrukterna) och häll upp buljongen nånstans men spara en bottenskyla i grytan.

Ner med två hackade lökar, lite olivolja och en 3-4 msk

, koka ihop.

Sen grönsaker efter behag, morot, cassava, i ganska stora bitar och brysselkål hade jag hemma. Det blev visst lite fler hackade vitlöksklyftor också!


Medans de grönsakerna kokar mjuka i buljongen, tar man och kokar ett gott ris.

Vi äter nästan bara basmati.

Skär köttet i småbitar, om det behövs, det faller nästan isär av sig självt och kasta ner det i grytan igen.

Smaka av, det kan behövas salt och faktiskt mer svartpeppar..


Jag gjorde en sallad av lättkokta sojabönor och majs, med en green seasoning liknande dressing till.

Pepparfrukterna lägger man i en liten skål, den som vill ha mer hetta, klämmer ur lite

doftande ljuvlighet ur dem och får en mage som håller sig varm och glad i flera timmar efter maten.


Funkar bra att servera i djup tallrik, med riset i botten och att äta med sked.

Gudomligt gott, hett och varmt, man blir lycklig i lilla kroppen!

Om det botar snuva?

Tron kan försätta berg eller hur?   

 Och tro mig, det är godare än det ser ut!


Och...Det är INTE jobbigt alls med att köttet ska koka länge, det bara står där och kokar, ungefär lika jobbigt som att ha på radion, TVn eller datorn i två timmar.

Jag satte på mitt mesamma efter frukosten, när jag morronpysslat klart stängde jag av och lät alltihop stå tills det var dags att laga middag på kvällskvisten.


                 Kramen då, man ska inte pussa när man är snorig, ju!

 
 
Ingen bild

pethra

6 januari 2012 18:51

låter gott,kanske ska prova?
krya på dej snabbt, förkylningar är aptrista <3

Li-Lo

6 januari 2012 19:00

Det tycker jag du ska! Enkelt och FULLT av smak!
Ska du inte vara med och tävla här???

 
Ingen bild

Mikaela

6 januari 2012 23:13

Dom små virusarna fick det hett om öronen. Färskpressad appelsinsaft med riven ingefära kan kanske fördriva en sista överlevare. Syftar altså här på ett virus.
Hänsynsfullt att inte pussas nu, har inte tid att bli sjuk, måste ju hitta tapeter.

Kram och hoppas att du hittar till bättringsvägen :)

Li-Lo

7 januari 2012 11:13

Kram

 
Gun

Gun

7 januari 2012 06:42

Det både låter och ser fantastiskt gott ut, jag gillar långkok och brukar göra gulash som ska koka minst två timmar tills köttet är mört så det faller isär. Men jag brukar strimla köttet innan jag kokar. Mycket vitlök ska det vara, och cayennepeppar. :)

Sv: Tack snälla för grattis. :D

http://horni.blogg.se

Li-Lo

7 januari 2012 11:11

Det är ju inte bara gott med långkok, tänk vilken hemtrevnad det ger, när något som doftar ljuvligt står och puttrar...

 
Ama de casa

Ama de casa

7 januari 2012 09:51

Oj vad gott det där lät! Det så också gott ut, tycker jag :-)

Krya på dig!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

7 januari 2012 11:08

Kokmat är gott, och alltid godare än det ser ut!
Men tyvärr hade det icke den kurerande effekt jag hoppades på... : (

 
Ingen bild

pethra

7 januari 2012 11:09

Tävling?

Li-Lo

7 januari 2012 11:13

Jaa, det finns ett inlägg lite längre ner, leta reda på det...

 
Ingen bild

Mikaela

7 januari 2012 11:10

Min kommentar är borta, konstigt. Skrev ju bara helt oförargligt, inte ens en liten snuskig antydan. Promenera vidare på bättringsvägen!
Kram

Li-Lo

7 januari 2012 11:12

Den är inte borta jag höll just på att godkänna den...

Hoppas du hittar rätt tapet, nästan lika svårt som att hitta rätt karl?

Kram

 
Hanna

Hanna

7 januari 2012 16:08

Mm, älskar att äta starka soppor när jag är förkyld! Skall bestämt testa på den där nästa gång jag är förkyld! Låter väldigt gott! Nomnomnom.
Sen är jag lite hungrig nu, kan vara därför jag blir så extremt exalterad.
Kramar

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

7 januari 2012 18:31

Det är GOTT, man kan låta blir grönsakerna, bara ta lökeno ch tomatpurën och göra den till en mer soppig soppa, min variant är som en gryta, men ljuvlig, nästan ännu godare idag : )
Ha de gott, kramkram

 
Ingen bild

Mikaela

7 januari 2012 17:12

Ahaa, undrade just om jag hade glömt att skicka i väg den.
Visst är det svårt med alla dessa val i livet. Tur att tapeterna inte kliver ner från väggarna och ger sig av när dom inte känner för att vara kvar längre : ) Och så får man ju ha flera på en gång, olika i varje rum. Undrar hur det skulle vara att ha en karl för vare rum, en som kan laga mat i köket, den sällskapliga i vardagsrummet, i sovrummet krävs väl ingen beskrivning och så en som höll ordning i garderoben. I hallen en som både kan dammsuga och ta emot alla som kommer på ett trevligt sätt, lite som i en gammal engelsk pjäs. Vem vet, kanske jag hittar en Timell i katalogen mitt emot, eller så krockar vi när vi båda har näsorna riktade mot kakelaffärens golvklinkersutställning. Kan ju bli spännande det här : )
Krya på dig nu kära du, tycker också det är fruktansvärt orättvist att du är sjuk när du är ledig, du borde kompenseras på något sätt.

Kram.

Li-Lo

7 januari 2012 18:30

eller helt enkelt "en man i byrån"? men en väldresserad, så han kan fylla alla nödvändaiga funktioner

Fast jag är inte så sjuuuk, mest trött och oföretagsam, samt lite tung i skallen, som tur är : )

 
britta

britta

7 januari 2012 17:57

peppersoup är en av mina favoriter bland de gambiska rätterna

http://brittasblogg.wordpress.com

Li-Lo

7 januari 2012 18:27

Min med, numera, i alla fall i min version : )

 
Moma

Moma

7 januari 2012 19:32

Pepper soup låter väldigt lik Pepper Pot som man äter på Jamaica, I lööv it!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

7 januari 2012 23:35

Ganska likt är det ju! och gott är det ju : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards