kucke-li-lo

Alla inlägg den 18 oktober 2019

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47



Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen?

Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.


Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den vill. Oavsett om hens begäran är orimlig, galen eller helt enkelt bara jävligt felaktig.


Ibland… när jag känner mig på lite extra kaxigt humör brukar jag svara: Ja, men tänk på mig då, jag betalar också skatt och får alltså betala min egen lön, det är ju faktiskt ännu värre!


Men i princip, så betalar vi ju alla varandras löner.


Jag tänäker här illustrera hur det skulle kunna vara om jag bestämde mig för att behandla alla likadant som allt fler faktiskt behandlar mig och mina kollegor:


Vaknar till radion. Gillar inte musiken. Ringer genast och ber, nej inte ber, det behöver man inte göra eftersom man betalt skatt. JAG SÄGER ÅT dem att GENAST spela musik som JAG gillar.


Äter min frukost och går iväg till tunnelbanan.

I spärren säger jag till att JAG verkligen INTE vill vänta på nästa tunnelbana. JAG betalar för kollektivtrafiken, både genom skatt OCH mitt SL-kort. Så kör genast fram ett tåg, som passar den tid JAG råkar komma lallande till stationen.


Kliver av och när JAG kommer upp på gatan, ja då håller de på med en tryckluftsborr som väsnas så det tjongar om det. JAG går såklart fram och kräver att de slutar med detta oskick tills JAG är långt därifrån.


Jobbar och går ut på lunchen, bestämmer mig för att äta på en hamburgerrestaurang i närheten, såg reklam på tunnelbanan för något nytt de serverar. När JAG vill beställa just det, påstår den näbbiga personen i kassan att det är en annan kedja som serverar det.

Självklart talar JAG om, vem som ser till att hen får sin lön och berättar att JAG förstår vad hen säger, men att JAG kommit just dit och ingen annan stans och därmed naturligtvis förväntar mig att få det JAG BEGÄR.


Har lite ont i ett knä, ringer till den närliggande vårdcentralen. De påstår att de har vissa tider då man kan boka läkartid och att det inte går att prata med läkaren annat än vid ett besök.  JAG skäller ut den som svarar i telefon och undrar vad MIN läkare gör egentligen?


Dricker kaffe eller? Ska de inte svara i sin telefon när de har arbetstid eller? När hon avslutar samtalet har JAG fått nog. Ringer genast upp min stadsdelsnämnd och KRÄVER, såklart, att få prata med en ansvarig för vårdcentralen.


Där svarar en annan oerhört okunnig och oförskämd människa att det är något hen kallar REGIONER som har ansvar för sjukvården och att det är dit jag bör ringa.  JAG talar om att det är mycket möjligt att det är så, men att JAG nu ringt till MIN stadsdelsnämnd för att få hjälp så det är helt enkelt deras ansvar att hjälpa MIG. Påpekar så klart att JAG är skattebetalare och att det är MIN RÄTT att få prata med en ansvarig, gärna en jurist som KAN något. Nu börjar personen i andra änden bli lite väl påstridig i att JAG har ringt fel, så självklart KRÄVER JAG att få bli kopplad till DEN SOM ÄR ANSVARIG för detta orimliga beteende.


Självklart har inte heller denna person förstånd nog att förstå vikten av att svara när JAG ringer utan påstår i sin telefonsvarare att hen sitter i möte.


Utmattad av all denna ignorans och okunnighet tar jag en paus.


Slumrar till och drömmer.


Drömmer om att alla de personer jag under dagen KRÄVT saker av under dagen samlas framför mig. De står i en klunga, tysta. Deras ögon är svarta, stora och tomma. De stirrar på mig.


Sedan... Brister de gemensamt ut i en enda mening!


SLUTA VARA ETT SÅNT JÄVLA DRYGT OCH ARROGANT APARSEL!

 

 

 

De vänder sig och går tysta därifrån.


Jag vaknar och bestämmer mig genast för att ringa till Migrationsverket, alla de där hade ju svarta ögon, så det måste helt enkelt vara INVANDRARE och om inte den drömmen är ett tecken på att vi har för många av DEN SORTEN så vet inte jag!


Puss och kram från en Tjänsteman som trots allt tycker att det är ett roligt arbete!


PS. Den sista meningen är självklart inte min åsikt, detta är ehlt och fullt en fiktiv berättelse. Och, jaa jag mycket väl medveten om att det är väldigt svårt att få svar på telefonsamtal och att det är svårt att hitta rätt i myndighetsdjungeln..



 Pussen då   



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards