kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 12 maj 2015

Nej! Jag har inte huvudvärk. Jag har inte lite ont i skallen.

Av Li-Lo - 12 maj 2015 15:09



Jag har en migränattack och det är tamejfan inte alls samma sak som att ha ont i huvudet.

Så här känns det för mig, de tack och lov få gånger jag numera får en attack:

Vaknar och försöker röra på skallen.
Om man skulle tänka sig att huvudet var en torktumlare, en som var full av fotbollsskor med dobbar, som rumlade runt där inne, så tror jag att man kommer rätt nära.
Samtidigt som det stramar i ansiktet, bultar i ena tinningen och känns lite som om ögat på samma sida är något för stort och inte riktigt för plats i hålan.
Fast ändå vill jag helst inte inte öppna det.
Nacken är både stel och spänd. Huden på armarna och i ansiktet är fulla av obehagliga krypningar som samtidigt ger rysningar i hela kroppen-
Magen böljar som ett sädesfält, illamåendet ger massor av luft i magen som kommer ut på de mest ocharmerande sätt.
I värsta fall ger magen upp och du kräks och eller får diarré.

Sova går inte, men upp orkar du helt enkelt inte gå, för då sätter tumlaren igång och dobbarna dunkar mot din hjärna.
Det tar till och med emot att ta dig upp ur sängen för att få i dig den starka tabletten som ger lite lindring.
Du ligger kvar i landet mellan sömn och vakenhet, märkliga syner och tankar, som känns på gränsen till obehagliga och förnimmelser av din kropp, som inte känns igen, vet inte riktigt var armar och ben befinner sig.

Men trots dobbarna och allt det andra masar du dig till slut upp ur sängen och petar i dig tabletten/nässprayet eller vad du har.
Har du tur och kan tåla de munsönderfallande tabletterna så kanske du bara glider ner under täcket igen. Har du otur och bara tål vanliga tabletter får dunkandet dig att i värsta fall spy upp de svindyra tabletterna, vilket ökar din puls och dunkandet i tinningen blir etter värre.

Men ett nytt försök och ner i sängen och kanske lite sömn.
Värken är inte borta, den har mildrats, men som van migränare, vet du att den faan lurar i en eller två eller fler dagar innan du kan känna dig säker igen. Men nu någon tagit ut de skorna ur tumlaren och ersatt dem med små barnskor, som då och då knackar till. Men alla som som har barn, vet hur fort de där små gulleskorna förvandlas till båtar som fyller hallen! Precis samma sak kan hända här...


Du är dessutom helt matt kroppen och konstigt nog sugen på salta saker, helst onyttiga som chips, pommes och salt godis, nästan som en bakfylla. (Detta har jag hört från fler andra som har migrän, så något kemiskt måste det väl vara?)

Så neej, jag har inte "ont i huvudet" jag har migrän.


Ändå är jag inte hårt drabbad, det finns de som har det mycket, mycket värre under sina attacker och som har dem mycket, mycket oftare.
Tror inte de heller tycker att de "har ont i huvudet"...

Pussen då    !

 
 
Ingen bild

Eeva

12 maj 2015 18:20

Fy sjutton vad jobbigt, stor kryakram!

Li-Lo

12 maj 2015 18:23

En tröst är ju att det går över, men fy bubblan va omysigt det är fram tills dess, kramkram 💜

 
Ingen bild

susanne

12 maj 2015 19:07

Nä fy donk va jobbigt! Här kommer massor med krya kramar <3

Li-Lo

12 maj 2015 19:39

Snarare fy DUNK, för det är vad det gör!
Det går ju över och 2-3 gånger per år numera är något jag lever med. Min stackars systerdotter, som har det upp till 20 gånger I MÅNADEN, henne är det synd om!

Tack för kram, kramkram tebax

 
Ingen bild

Lotta

12 maj 2015 21:07

Amanda fick sprutor när det var som värst. Då spyr man ju inte upp medicinen. 😊

Li-Lo

12 maj 2015 21:10

Jag har det så sällan numera, tack och lov och de tabletterna som smälter i munnen funkar för mig. Men förut.. När jag hade som sämst ekonomi och spydde upp en hundring :( ångest!!

 
Ama de casa

Ama de casa

13 maj 2015 08:45

Fy fasen vad oskönt det där lät! TUR att det går över...
Kram!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

13 maj 2015 09:27

Oskönt är det, men som sagt, det går över :)

Kramkram

 
Baronessan

Baronessan

22 maj 2015 19:30

Så där har jag det också emellanåt. Inte så ofta nu som förr. Bra beskrivning där med fotbollsskor i tumlare. Däremot har jag inte något sug. Mår bara illa. Men tack å lov för receptfri spray!

http://viskning.blogspot.com

Li-Lo

22 maj 2015 19:39

Tack och lov är det sällan för mig också numera.
Suget kommer först när det börjar släppa
Receptfritt funkar inte på mig :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards