kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 8 februari 2014

My lips are not sealed.

Av Li-Lo - 8 februari 2014 08:00


För jag tror inte på att det är nyttigt att svälja, dölja eller skyla över.
Det finns egentligen ingen gång när mitt liv har blivit bättre av att göra det.


Däremot, har jag många gånger fått mycket stöd, värme, goda råd och tröst när jag valt att vara öppen med att mitt liv inte är perfekt, en dans på rosor eller roligt från morgon till kväll.
Personligt eller privat, själv förstår jag inte skillnaden, men däremot försöker jag att respektera andras integritet, de jag vet har ett stort behov av sådan.


Så! Här kommer orsaken till att jag verkat nere ett tag:  
Jag länkar först till ett par gamla inlägg, för jag orkar inte skriva om allt. De ger en bakgrund, för eventuella nya eller glömska läs are.


en intervju  och här  ett till   näst sista och till sist   


Sakta har jag insett, begripit, tagit in och accepterat att det jag och många andra ville, drömde om, längtade efter inte alls blev så.


Sonen som fick chansen att ordna upp sitt liv, genom att få husrum, omsorg, kärlek och vettiga personer att omge sig med, klarade inte av att ta den.
Trots att det gör fruktansvärt ont i mig, har jag valt att tänka med hjärnan i stället för hjärtat och bad för någon vecka sedan honom att lämna ifrån sig nycklarna.


Han får inte längre bo hos mig.
Han accepterade detta utan minsta protest, vilket kändes skönt mitt i sorgen. För sorgligt är det, det har varit tårar, ångest, svårt att andas emellanåt.


Jag VET ju att den som har problem med missbruk och kriminalitet (det sista har han klarat bäst att hålla sig ifrån) inte blir hjälpt av att någon håller den under armarna och ser till att den kan hålla sig flytande.


Jag kände också hur jag sakta, pö om pö började flytta mina egna gränser för vad som var acceptabelt och inte, hur jag fick mindre och mindre utrymme för mitt eget liv och att jag inte trivdes i mitt eget hem längre. En egentligen ganska liten händelse fick mig att stanna upp och verkligen känna och inse att det blivit helt ohållbart att försöka skyla över, svälja och dölja längre.


Många varma människor har jag fått hjälp och stöd av, alla är värda så mycket kärlek tillbaka, att jag inte vet hur jag ska kunna ge er den. Bortbo-sonen har varit fantastisk, det är ändå hans storebror det handlar om, men ändå har han stöttat mig till 100 %.


Nu tänker jag att den dagen Storsonen bestämt sig, tar beslutet att ändra sitt liv, ändra sin livsstil och börjarjobba med sitt sätt att tänka.
Då, då kommer jag att stötta, uppmuntra, ställa upp och slösa min kärlek på honom igen, så mycket jag bara kan och orkar.


Men som han tänker, lever och resonerar idag, är det inte meningsfullt att göra det. Hårt, trist, sorgligt, vidrigt och gör precis hur ont som helst.
Jag inser att detta kan göra att vi tappar kontakten igen, att han kommer att anklaga mig för olika saker, att vissa kommer anse att jag är onödigt hård.


Men!


Jag har inte fått mitt jobb, min lägenhet, mina vänner, mitt liv gratis. Det har varit många gupp och vägbulor, hål och höga hinder, tårar och rent av massa SKIT för att jag ska ha det som jag har det idag.


Och neej, jag tänker INTE låta någon, inte ens mitt eget barn, ta det ifrån mig



              Tack!



 
 
Ama de casa

Ama de casa

8 februari 2014 10:15

Stor KRAM till dig du fina, kloka och starka människa!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

8 februari 2014 11:06

Den värmer, tack!

 
Ingen bild

Janni

9 februari 2014 19:10

Du gör rätt i slutändan kommer han förstå det med.

Li-Lo

10 februari 2014 09:50

Jag tror faktiskt det, eller inte, men i alla fall så känns det mycket bra för mig, även om om sorgen över det hela kommer och går i tunga skov...

Kramkram

 
Hanna

Hanna

21 februari 2014 16:16

Förstår att det är ett tufft beslut, men du har verkligen försökt att finnas där för honom som den snälla mamman. Om det inte fungerar så får han helt enkelt leva med lite tough love och förhoppningsvis fungerar det bättre. Tror utan tvekan att du har tagit rätt beslut då jag tror att du försöker sätta din son främst så långt som är möjligt. Sedan kan du ju inte hjälpa andra på din egen bekostnad, vilket han måste acceptera.

Massa kramar

http://tankarofhanna.wordpress.com

Li-Lo

21 februari 2014 22:52

Fin du är, som sitter där på andra sidan jordklotet och skickar långa, kloka och fina kommentarer!

Det känns bra och han har börjat tänka lite själv, vilket han nog inte gjort om han bott kvar.

Fortsätt njut av din resa, kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards