kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 6 december 2013

När det blir fel.

Av Li-Lo - 6 december 2013 13:54


Jag pratar engelska varje dag på jobbet. Den är verkligen inte perfekt.

Men ofta är de som ringer till oss inte engelsmän själva, de kommer lite varstans ifrån, de talar sällan perfekt de heller.


Men ibland blir det helt enkelt riktigt tokigt.


För någon vecka sedan, ringde en dam, som pratade perfekt skolengelska. Hon ville få hjälp att hitta en version av svenska nationalsången.

Sådana samtal får vi, inget konstigt med det alls.


Hon talade om att hon letat på Youtube utan framgång för det var en speciell variant hon sökte.

Den instrumentala varianten ”The one you play at your receptions”


Min hjärna snurrade hej vilt.

Kunde det verkligen vara så, att de varje dag under drygt tio år spelat nationalsången i våra receptioner på jobbet, utan att jag lagt märke till det??


 


Har jag traskat ut och in minst två gånger i varje riktning utan en enda gång att höra detta?


Sen snurrade det ett varv till och jag blev klar över att det faktiskt kan bli enormt stor skillnad på innebörden i en mening, bara man använder fel preposition.


För självklart menade hon att denna musik spelades på mottagningar, sådana där riktigt högtidliga, och inte alls för att hedra oss som kommer till jobbet varje dag!

Men kanske det vore det inte helt fel att ge oss lite ”credit” i alla fall en gång i veckan?


Här får ni en musikvideo, där det förekommer en snutt av ovan nämnda låt. En av dansarna är Fatous duktiga dotter. Jag gillar den mycket, men det är minsann INTE alla som gör…


http://www.youtube.com/watch?v=dCDMGu-xi30


                                 Pussen då     !



I den här delen av landet, väntar vi fortfarande på den hemska Sven, men än så länge verkar han inte ha kommit till stan.




 
 
Fatou

Fatou

6 december 2013 14:10

Hahaha... ja det kan verkligen bli tokigt med språket ibland. I bland tänker man helt enkelt fel! Och nej, det är inte alla som gillar videon ovan, men du och jag, det blir i alla fall två personer! :-D

http://fatou.se

Li-Lo

6 december 2013 14:16

Det är tur att man kan snurra ett varv till, när man snurrat helt fel från början :)

Jag tycker den är härlig och tror nog vi kan få ihop åtminstonde till tre...

 
Ingen bild

Lena-Marie

6 december 2013 18:47

Ja det där känner jag verkligen igen! Ibland pratar jag verkligen engelska som den värsta " Inga from Sweden"! :) som för mig en närstående persons har uppmärksammat mig på!

Li-Lo

7 december 2013 14:39

Jag tröstar mig alltid med att jag ju inte är född engelsktalande, så varför skulle någon kräva perfektion av mig??
Trevligt med en ny läsare, välkommen åter :)

 
Ama de casa

Ama de casa

7 december 2013 12:35

Haha! Ja, ibland blir det tokigt minsann :-)

Jag minns bland annat när jag frågade en taxichaffis i Kanada:
"Are there many trafficstockings?"
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

7 december 2013 14:36

Kanada är väl ett kallt rike, så man får hoppas att de har varma strumpor i trafiken?

kramkram

 
Hanna

Hanna

7 december 2013 15:00

Jag tycker att det är en rolig låt som faktiskt har ett bra budskap också!
Kan bli kul med formuleringar ibland, missförstånd uppstår så lätt.

Kramar

http://tankarofhanna.wordpress.com

Li-Lo

7 december 2013 16:38

Jag tycker samma sak, men det kryllade av kommentarer med mindre vänliga ord på webben..

Visst blir det roligt när det blir fel :)

Kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

10 december 2013 09:24

sv: Haha! Tack för den fina dikten och förklaringen till det oförklarliga - och GRATTIS till förstaplatsen :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

10 december 2013 10:42

U R welcome :)

 
Hörni

Hörni

10 december 2013 11:10

Hahaha såna missförstånd är roliga. Min käre make är expert på dem, jag får vara med och passa hela tiden när Musonens flickvän är här så det inte blir katastrof dem emellan.. Men man får skratta mycket. ;)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

10 december 2013 13:38

Jaa, jag talade om för damen som ringde och hon skrattade gott även hon.

 
Ama de casa

Ama de casa

13 december 2013 18:08

Ha en riktigt mysig Luciakväll nu!

Puss :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

13 december 2013 21:52

Åååh, tack!

Glupat i mig julemat med jobbet, men sen gick jag hem, var inte alls på partyhumör.

Men gött var det, pöss :)

 
Moma

Moma

14 december 2013 10:34

Nån klämmigare låt än nationalsången kan e väl ta till för alla er som tålmodigt tar emot och slussar alla tokiga samtal dagarna i ände, tänker att något mer i up tempo vore bra!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

14 december 2013 11:02

Jaa, faktiskt, lite härliga skakarumparytmer för att få igång det hela!
Ska nämna det på nästa planeringsmöte :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards