kucke-li-lo

Alla inlägg den 5 december 2013

Av Li-Lo - 5 december 2013 15:12


Ja ibland tar han tag i saker, Tillfällighetshemmabo-sonen.


Igår till exempel skulle han vara duktig och koka en grönsaksfond, för att vi skulle kunna använda den till middagen.


   Det var verkligen en fin tanke.


Men sen tog det visst slut med tankeverksamheten för dagen? Gossen ilade iväg på någon slags äventyr.


Min mobil ringde vid fyratiden.

Det var polisen.

(hur många gånger ett hjärta hinner stanna på två sekunder är okänt, men det kändes som oändligt många)


De stod utanför vår dörr, brandvarnaren tjöt och det luktade rök i hela trappen.

Jag tog konstaplens nummer, ringde till sonen som just klivit av bussen. Han sprang (som han själv uttryckte det)för första gången TILL polisen.


Det var minsann inte bara poliser på plats, där stod även en brandbil med stege beredd utanför vår balkong, beredda att ta sig in den vägen.

Men nu behövde inget brytas upp utan gossen låste upp dörren och se där:

Grönsaksfonden hade förvandlats till grönsaks-kol!


Grönsaks-kol luktar inte gott.


 Det är inte heller det minsta mysigt att ha alla fönster och balkongdörren på vid gavel så här års. Vi valde därför att strunta i matlagningen, ställde ut fat med ättika överallt och lämnade allt öppet, för att gå och ta en pizza.

(Gossens förslag att tända doftljus och lämna i korsdrag, ja det ignorerade jag totalt)


Tillbaka i hemmet, där grönsakskolsdoften fortfarande var påträngande och obehaglig, packade vi ner så mycket av textilier som möjligt i sopsäckar, gardiner, filtar, kuddöverdrag med mera, med mera.


Sen ringde jag mitt försäkringsbolags journummer, för jag kände mig tveksam till att sova i den här doften.

Tro det eller ej, men inom en timme satt en man där i mitt kök.

Han förklarade att det inte finns något skadligt i brända grönsaker och att vi därför kunde sova hemma. Sen talade han om att det kommer att försvinna av sig själv, såsmåningom.

 Alternativen var att vi skulle utrymmas minst 24 timmar, det sprutas in någon gas som suger upp lukten??? eller att vi skulle städsanera själva och få pengar insatta för det besväret.


Jag valde det sista, och idag har sonen tagit hem en kompis, jag har skrivit instruktioner, lagt fram städgrejer och hoppas nu bara att de hinner klart tills jag kommer hem.  Säckarna med osande tvätt får han/vi ta pö om pö framgent.


Han har också fått i uppdrag att köpa en blomma till den granne som larmade.

Jag är så väldigt tacksam över att detta inte blev värre, att ingen person kom till skada är ju det allra bästa. Men även att sådant som gamla fotoalbum och andra saker av personligt värde finns kvar.

Lite äckeldoft och en massa städning är faktiskt toppen, om man betänker hur det kunde ha gått.


Och så kommer jag ju att få julstädat och till och med julgardinerna kommer upp, vilket jag kanske inte tagit mig för annars!


 

Slutet gott, allting gott med andra ord.


                         Pussen då    !



(Försäkringsmannen gav även tips om att städa med Yes, som ska vara det som bäst tar bort doft, och att förutom ättika även ställa ut skålar med kaffebönor, för att snabbare bli av med lukten)

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards