kucke-li-lo

Alla inlägg den 2 maj 2013

Av Li-Lo - 2 maj 2013 14:07


Blir jag kräkfärdig.

Det blir fanimej för mycket.

Jag gillar det aldrig, men ibland står det mig upp i halsen mer än annars.


Det här att leva i ett konsumtionssamhälle.

Igår slank jag in på butiken vid Liljeholmen för att köpa lite gula habanero.

Nej, fel, det är inte en butik.


Det är ett jävla köp-palats. Inredningen är elegant. Det säljs köttbitar från när och fjärran till priser som får mig att baxna.

Jag passerade avdelningen för hudvårdsprodukter. Men snälla!

FEMTON olika sorters produkter för att smörja in läpparna med.


 

Jag orkar inte!


Alla dessa skapade behov som vi bara gapar och sväljer.

Varför gör vi så?


En känsla av att vara utvald, speciell, kan det vara en orsak? Att köpa en köttbit från Nebraska (till ett kilopris som fick mig att rodna), ger det en känsla av att vara lite, lite bättre än de som nöjer sig eller bara har råd med en falukorvssnutt?

Ger det liksom tillfredsställelse att veta tro att jag, jag kan minsann känna skillnad på skit och pannkaka?


Vad är det som gör att så många hela tiden strävar efter exklusivitet? Borde det i så fall inte ge mer tillfredsställelse att använda sina pengar och eller sin tid till att göra världen till en bättre plats?


De här frågorna har jag inget svar på, men jag vet att jag känner mig stolt och glad, när jag kan laga en god middag av billiga råvaror.

Lyckas jag någon enstaka gång stort eller smått påverka en annan människa genom ord eller handling i en positiv riktning känner jag att det finns mening med mitt liv.

Sväljer jag min ”stolthet” eller rädsla och tar ett kliv som känns svårt eller obekvämt känner jag mig nöjd.


När jag här om dagen pratade med Make, och talade om att jag fortfarande gärna hjälper honom med pengar till hans dotter. Med allt som varit mellan oss, kändes det inte helt bekvämt, men jag tycker ju fortfarande att det är viktigt att hon har möjlighet att gå i skola. Därför svalde jag obehaget och osämjan.


Eller idag när en hög tjänsteman ringde och sa: ”Jag ligger på sjukhus, men mår bättre så du kan koppla mina samtal till mitt mobilnummer” Då svarade jag att visst kan jag göra det, men är det inte bättre att vila när du är på sjukhus och låta bli att ta samtal överhuvudtaget och bara låta anknytningen vara stängd?

”Du är nog klokare än jag, det är förstås bättre att göra så”

Det kändes bra.


Sen kan jag inte låta bli att länka till två väldigt bra saker jag hittat via Facebook idag.


Lite Frågor till Erik Almqvist  och lite kloka ord från Henning Mankell




                                          Pussen då   !



                            

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards