kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

Sommar

Av Li-Lo - 13 februari 2013 15:06


Jag längtar.

Tänker på sommarminnen. Det finns många.


En sak som gör somrarna så mycket lättare att minnas är att det finns så mycket mer dofter att lagra i minnet.

Vintern luktar liksom ingenting.

Julen har sina dofter, men sen är det stopp.  Om man inte är en person som är ute mycket i det fria, tänder små värmande brasor efter härliga skid- eller skridskoturer och grillar sig en liten korv eller två.

Jag är inte sån.


Det kan eventuellt dofta lite mysigt från de hus som har eldstäder om man råkar passera ett sådant, men annars är det inte mycket som ger ifrån sig något att spara i doftminnet.


Våren, sommaren och hösten däremot de är ju sprängfyllda av sådant som fyller näsans alla sensorer.

Tänk när man närmar sig havet! Lite tång, varm fukt, kanske en insmugen aning av fisk.


Jordgubbar! Solvarma mogna, man vet exakt hur de kommer smaka bara genom att dra in doften i näsan.

  Mmmmmm!


Disig sommarmorgon på väg till jobbet, vattnet vid Skeppsbron blandas med lite avgaser, en speciell doft som jag verkligen tycker om.


 



Alla fina kvällar när tändvätska, grillkol spetsat med en anstrykning av korv och kött samt kanske lite vitlök och ketchup ligger som en mjuk doftfilt över stora delar av landet.


 


Kall öl! Uteservering med ett immigt ölglas eller varför inte brorsans veranda i slutet av en solig dag. Mjuk i kroppen av bad och solvärme, lite svid i ansiktet och på axlarna. Humle och malt når näsborrarna innan den första klunken svalkande beska rinner ner i strupen.


                  Aaaaaah!


Solvarma vinbär, förnimmelse av bladens lätta doftanstrykning av kattpiss.


Torr barrskog!  


Tältmorgonsvärme, soltorkad tvätt, gräslök, utomhusmorronkaffe, mogen tomat, utomhusbassäng, torrdass.


Stekhet bil, nykokt färskpotatis med dill, tågperrong och varm asfalt. Hästspillning och koskit, basilika och lavendel, vaniljglass och pizzor som bärs förbi.


                                             Sommaren!



                Kom tillbaka, med alla dina dofter, jag saknar dej!



                                                Pussen då   !



 
 
Baronessan

Baronessan

13 februari 2013 23:49

Hej! Du har rätt. Jag drog in luft när jag var ute idag och det luktade.... korv. Från någon grannes matlagning. Och nu blir jag ju ännu mer galen av snön utanför. Alla dessa dofter som du beskriver. Men plötsligt kom jag på en som jag inte saknar: soptunnor som stått en vecka. Urk!

http://viskning.blogspot.com

Li-Lo

14 februari 2013 08:32

Hej, va trevligt med en ny läsare och en som dessutom håller med mig :)
Nää, gamla spotunnor luktar inget vidare, men det är i alla fall en doft...

Välkommen åter, kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

14 februari 2013 09:49

Jag tror att alla dofter blir djupfrysta på vintern. Jämför lukten av ex fryst mat kontra färsk? Inte lätt för dofterna att göra sig "hörda" på vintern i norr...
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

14 februari 2013 09:51

Aaah, det är såklart så det är! Du är då klok så det förslår :)
Kramkram

 
S/Y EUPHORIA

S/Y EUPHORIA

14 februari 2013 18:25

Jag håller verkligen med dig! Och vad jag lääääängtar när jag läser din blogg. Efter sommar sol och öppet vatten.
Ha de gott!

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Li-Lo

14 februari 2013 20:17

Det är inte så jättejättelänge kvar...eller?

Ha de gott kram

 
Hanna

Hanna

14 februari 2013 22:11

Åååh! Nu började jag sakna sommaren jättemycket... varför var du tvungen att påminna mig om alla dofter jag inte känt på så länge.
Kram

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

15 februari 2013 07:44

Ja, nu längtar man, jag led lite själv när jag skrev...

Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards