kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

En märklig helg och ett långt inlägg.

Av Li-Lo - 5 februari 2013 08:52


Med många intryck, tankar och upphov till funderingar, frustration och faktiskt en hel del skratt.


Men jag tar det från början:

Från Umeå Airport

 


taxi till själva anstalten.


 


Där fanns en grind.

Inget mer, ingen liten skylt eller någon som helst information om hur man skulle bete sig. Men det fanns en knapp. Den tryckte jag på.

Då fick jag veta att eftersom jag var lite tidig, 20 min, så fick jag vänta.

Det var tur att det just då bara var fyra minusgrader. (igår var det 20) Jag traskade lite i omgivningen, ett trist industriområde, men med en liten skogsväg som jag vandrade på. Det var trots allt lite vackert.


         

Tur också att jag klätt mig för Norrlandsväder med varmt på fötterna!


 

När jag sen gick och tryckte på knappen efter minuterna gått fick jag vänta, igen. Så surrade det i grinden och en röst sa ”välkommen in”.

Det fanns flera hus innanför staketen, jag tyckte det var uselt att inte kosta på sig att tala om huruvida jag skulle till höger eller vänster. Gick åt det håll jag tyckte verkade rätt och det var det. En ny knapp och surr, visa leg och lämna ifrån mig det jag hade med mig, trodde jag.


Så blev det inte!


De olika pennorna min syster sponsrat med, hade man ändrat sig om. Såna fick han INTE ha.

Böcker och tidningar som jag kan skicka och han får ta emot, fick jag inte ge honom på det här sättet.

CD-skivorna gick dock bra och kontanter likaså.

Det gick inte ens att lämna böckerna till någon form av bibliotek, suck!


Så fick jag lämna ifrån mig allt utom paltorna jag bar.

Inlåst blev jag i väntan på gossen.

I ett rum som innehöll en grön soffa, en stoppad stol i en annan grön färg, en karmstol med tyg i blått och rött, två menlösa blomtavlor, ett bord. Ett fönster med en gardinkappa i en tredje grön färg som var absolut så minimalt tilltagen det bara gick. Vita väggar.


Fem minuter senare kom han in, med buller och bång och fullastade matbrickor. Min lilla plutt! Eller lilla och lilla, han har tagit chansen att använda tiden att jobba i köket. Så han lagt på sig, en hel del..


Vi kramades, hårt, länge och varmt!


Sen åt vi hamburgare.


Sen satt vi där. Det är inte helt enkelt och avspänt att sitta tillsammans i mer än två timmar, utan något annat att göra än att prata. Framför allt kändes det onaturligt.


Men trots allt så gick tiden som var utsatt till 15.00 När den passerat det med tio minuter kände vi oss dock lätt stressade och ringde för att få mig utsläppt.

Det blev jag! Tack Gode Gode för det!

Taxi igen, för självklart lägger man inga busslinjer i anslutning till detta ställe!

Hotellet, checka in och kolla rummet. Ryggsäck av och ut på stan, det fanns ju badkar gudbevars, så jag började med att köpa något som skulle skumma när jag la mig i det. Lite lördagsmys köpte jag och gick ett varv i smeten. Tänkte jag skulle ta en annan väg till hotellet.


Det gjorde jag också, faktiskt HELT annan väg än den som gick till hotellet.  Jag, som aldrig går vilse och har bra lokalsinne!


Åh, så bra att det finns en krog i samma hus tänkte jag och gick dit. Icke sa Nicke, då jag inte bokat bord (på O ’Learys!?) blev det i så fall till att sitta på en barstol och äta. Detta är inte bra, alls, när man är 160 cm är inte barstolar roliga överhuvudtaget, än mindre att sitta och äta på.


Gick ut igen, noggrant memorerande åt vilket håll det blev och så blev det överraskande god ”kinamat” två glas vin och sen en liten, liten sväng på stan.


 

   Ville ju ta del av pulsen..


 Och så ville jag ju fota den fina borgen som man byggt mitt i stan, med plats för lek och vila!

         




Bubbelbad och sen skulle det mysas i sängen    med gotta och TV.

Tjena!


LiLo snarkade gott före 22.30 och sov som en stock till strax före 07.00 Dusch (man passar på liksom),

FRUKOSTBUFFÈ och sen iväg igen.

Jag hittade ut, tur att korridoren var så rak..

 

Gnistrande sol och kallt så in i bäng. Men nu behövde jag i alla fall inte vänta mer än ett par minuter.


Inlåst i samma rum, igen.

Gossen kom igen, med en jättefrukost denna gång. Jag var mätt men tog lite påtår. Sonen drack kaffe med apelsinmarmelad, då han glömt sockret...


I fickan hade han en kortlek. Hmmm… hur spelar man kort och räknar poäng utan papper eller penna? Vi körde med tussar! Små, små pappersbollar av handdukarna från toaletten fungerade bra.


Vi spelade kort, på längde och tvären. Tittade på sidensvansar. Satt. Spelade kort. Bytte stolar med varann. Satt.

Spelade kort. Sen fick vi lunch, sill och potatis. Vi sjöng Helan går högt och hjärtligt och skålade i citrondryck.


Satt. Vi spelade kort. Drack kallt kaffe. Jag masserade hans rygg, axlar och nacke.


Sen lekte vi ”sten, sax och påse” först vanligt och sen Tvåhands! Det var verkligen svårt och gjorde att vi skrattade mycket och högt.


Satt. Spelade kort. Vid 14.15 tittade vi på varandra och såg att båda tyckte att vi kunde vara utan de sista 45 minuterna av kortspel och sittande.


Men först skulle de komma (konstigt att det tar uppåt fem minuter när man ringer på ett LARM), för jag skulle ta hem hans laptop.

Så skulle den hämtas och jag släppas ut.

Taxi igen (jag har åkt för nästan 1000 kronor!!)

Mitt flyg gick klockan 16.00 och det är faktiskt helt sjukt att jag var hemma i min lilla förort två timmar och nio minuter efter det, fast jag åkte kommunalt och sprang upp och besökte toaletten på centralen.


Somnade som en stock, igen. En enorm psykisk utmattning var det, men trots allt, är jag glad att jag gjorde det, hälsade på.


Pussen då   !







 
 
Ama de casa

Ama de casa

5 februari 2013 09:28

Oj, det var minsann ett annorlunda sätt att spendera helgen på. Men skönt att träffa sonen antar jag.
Kram!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

5 februari 2013 09:47

Eller hur! Joo, det var härligt att gosa lite med honom och flera erfarenheter rikare blev jag ju!
Kram

 
Ingen bild

susanne

5 februari 2013 09:48

Vilken resa och vilken Helg!! Inget drömställe att träffas på precis, karantän, kallt, kalt, krass verklighet, komplimang till Dig "starka" Lissan och med en förhoppning om att Ni får träffas under trevligare former framöver. Kramis

Li-Lo

5 februari 2013 11:21

Den helgen kommer jag nog att minnas i alla fall!
Det är verkligen vad jag också hoppas..

Kram

 
Hörni

Hörni

5 februari 2013 09:53

Förstår att du är nöjd att du gjorde det, och det är säkert sonen också.
Kram

http://horni.blogg.se

Li-Lo

5 februari 2013 11:20

Ja, det var ett bra val.

Och så fanns det ju badkar :)
Kram

 
Tonårsmorsa / Fatou

Tonårsmorsa / Fatou

5 februari 2013 13:35

Nu ramlade jag tillbaka i tiden och känslorna svallar nästan över. Var tvungen att gå tillbaka till min gamla blogg som handlade just om besöken till min mamma... Hittade ett som var glädjande: http://souldeep.wordpress.com/2007/02/27/besoket-hos-mamma-2/ och ett som inte var det: http://souldeep.wordpress.com/2007/05/08/darfor-gick-besoket-at-skogen/ Man glömmer så fort. Ta hand om dig och jag har tänkt massor på dig i helgen och önskar jag kunnat stötta dig på något sätt. Men du vet var jag finns... Varm kram! ♥

http://fatou.se

Li-Lo

5 februari 2013 13:47

Känslor är det, massor, som jag inte är säker på att jag hunnit sortera färdigt ännu. Håller på att skriva ett mer renodlat dokument om bara besöket som jag funderar på att skicka till kriminalvården, kanske till någon tidning. Kommunalarbetaren eller Statstjänstemannen kanske, vilket fack är det?

Stora tidningar tror jag inte är intresserade, tyvärr :(
Du stöttade mig, för jag visste att du bryr dej, det räckte jättebra! Stor kram

 
Hanna

Hanna

5 februari 2013 13:50

Låter som en känslosam helg, förstår att det är märkligt att se honom där!
Gillar borgen de hade byggt och whats up med att boka bord på O'learys?
Många kramar!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

5 februari 2013 15:09

Ja, det var mycket känslor, båd bra och dåliga.
Borgen var fin och barnen hade jättekul tydligen de lite äldre också, fast senare på dygnet hade de sagt på lokalTV.
Kramkram

 
Ingen bild

Tove

5 februari 2013 17:14

Du är stark på alla sätt hoppas att det ger ett lugn när allt lagt sig på rätt plats. Hoppas vi ses snart igen. Ska försöka få ihop dom timmar som behövs för att kunna komma upp igen. Och då för en längre lunch :-) kram kram

Li-Lo

5 februari 2013 20:02

Jag har inget val, precis som du...

Jaa, om inte annat så får du nog se mig och Pethra när väglaget blir bättre... :)

kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards