kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 28 juni 2012

Utveckling, utbildning, utflippat?

Av Li-Lo - 28 juni 2012 10:15

Jag är ju inte chef och inte heller ansvarig för personalen på min arbetsplats, eller för att höja dess kompetens.

Det är med andra ord inte jag som bestämmer vilka metoder bakomliggande tankar och klämmiga idéer som används för att höja kompetensnivån hos mig och mina kollegor.

Häromveckan var det ytterligare en dag när vi skulle ses ”över sektionsgränserna” och två lagom klämkäcka konsulter skulle leda oss i konsten att ”samverka och kommunicera” i en seminariedag.


                            

           

 Genom diverse övningar skulle vi bli bättre på detta. Mopsig som jag är började jag med att fråga vad det är för skillnad på ”samverkan” och ”samarbete”.

Det är ingen alls, visade det sig. Fast den frågan kom alldeles för tidigt, men var mycket bra, sa den ens som höll i kursen.

Jag tycker om att träffa kollegor och att man får god mat, det gör jag.

Resten – tjaa, jag är skeptisk!


Den här gången fick vi reda på att våra chefer under liknande sessioner värkt fram följande


                                                  
           
LEDORD


                                    som vi ska tänka på och arbeta utifrån.


 

Håll i er, för här kommer de:



             MOD      RESPEKT      INTEGRITET 

    FANTASI       NYFIKENHET 



Okej vi tar några exempel:


Idag hade jag ett samtal när en man ville prata med en högt uppsatt kvinna, han talade stolt om att de minsann känt varandra sen barnsben.

Jag svarar med NYFIKENHET.  


”Nämen ojdå! Så spännande! Ända sen barnsben säger du? Bodde ni grannar eller gick ni i samma klass? Vad lekte ni för lekar? Och nu vill du prata med henne säger du? Jaha, vaddå om?”


Eller med MOD?


Nyss hade jag en person som helt klart inte hade alla hästar hemma. Han yrade om datorprogram som återställer filer, rikets säkerhet, mänskliga rättigheter och sin musik.


”Nu är du så snäll och inser att du inte är riktigt klok nånstans, ring inte hit mer, ring ingenstans överhuvudtaget och prata en massa osammanhängande smörja. Ta i stället tag i saken, uppsök närmaste psykvård och se till att få hjälp”

 

INTEGRITET


” Varför ber du mig om hjälp med att bli kopplad, vi känner inte ens varandra och du tycker att jag ska hjälpa dig. Jag tycker det känns som en väldigt personlig sak att be en vilt främmande människa hjälpa till så där bara. Det kan ju faktiskt vara så att jag inte alls vill göra något alls just nu, och då känner jag mig kränkt när du bara ringer här och säger till mig att göra en massa saker. Du får faktiskt visa mig lite mer respekt och ringa en annan gång när jag mår lite bättre”

 

Sen kan man ju tolka ordet RESPEKT på olika sätt, beroende på vem man är?


”Åh, min herre vill tala med NÅGON? Ursäkta, ursäkta jag ska genast leta reda på en person som exakt passar era behov? Vad skulle vara lämpligt? Jaha, en som kan precis ALLTING,  det ska vi självklart se till att Ni får tala med. Självklart ska Ni inte behöva tala om för en liten enkel telefonissa vad det är ni vill tala om, det är ändå ingenting jag förstår. Ett ögonblick så kopplar jag!”

 

Fast självklart ser jag mest fram emot att få använda min FANTASI.


”Du vill prata med XX säger du? Jaha, jaa, det kan man göra, men man kan ju tänka sig att kommunicera på andra sätt också eller hur? Har du prövat att tänka väldigt intensivt på något? Om du liksom föreställer dig att dina tankar svävar i väg som ett litet moln som stannar precis ovanför personen du vill tala med och så faller dina tankar ner på den personen? 


                             

Man kan liksom se det framför sig, är det snälla saker du vill säga så blir det små fluffiga rosa, ljusblå eller vita moln, men om du är arg så kommer de bli mörkgråa med blixtar och dunder? Eller hur?

Hallå? Hallåååå??? " 


Jaa, så där kan man tänka sig att det kan bli OM jag tar till mig det som cheferna vill...


Eller så kanske jag bara fortsätter att göra mitt jobb lika bra som innan?

(Fast bara sisådär fem dagar till, sen lägger jag allt av i en liten månad)


                                            Pussen då   !

 

 
 
Ama de casa

Ama de casa

28 juni 2012 17:37

Hahaha! Jag tycker du ska använda fantasi :-)

Fast när jag tänker på alla som du har berättat om som ringer med dom mest lustiga frågor så tror jag nog att du redan gör det ;-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

28 juni 2012 17:46

Jo, då ibland blir man tvungen att tänka både bak-och framlänges, upp och ner, samt totalt ologiskt för att ha en chans att greppa..

: )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards