kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Extra idag, två ämnen i ett inlägg! Rörande rörelse och rörelser.

Av Li-Lo - 23 maj 2012 16:10

Och om att prestera och vara effektiv och att tjäna på allt man gör, samt att göra det man gör.


Hillevi Wahl skriver i dagens Metro om att rörelse kan vara en hjälp mot depressioner.

Men jag fäste mig framför allt vid det sista stycket i hennes krönika.

Där skriver hon att man borde införa Praktisk Motionsorientering i högstadiet.


Jag tänker en del på detta, att det har blivit onaturligt att röra sig om man inte gör det för att UPPNÅ något.

Man ska nå ett RESULTAT annars finns det liksom inte någon anledning att göra något överhuvudtaget verkar det som.

Det verkar som om det är mer eller mindre otänkbart att överhuvudtaget röra på kroppen om man inte först bytt om och helst anslutit samtliga organ till mätare som kan tala om vad man PRESTERAT under tiden.


Att bara gå eller cykla utan mål tills man inte har lust eller orkar längre, tycks inte längre vara en naturlig del av livet.


Herreminje! som jag och mina kompisar travade, traskade och flanerade planlöst när vi var unga. (och faktiskt fortfarande ibland) Så mycket vi han prata om, så konstiga ställen vi hamnade på och som vi skrattade och flamsade under tiden.


  

(det gick till exempel knappt att hitta en bild på Google, när jag sökte på promenera där inte alla hade träningskläder)


En annan del av livet är den man får betalt för.

 

Arbetslivet alltså!


Numera känns det som om arbetsgivare förväntar sig just det, att det ska vara LIVET, DITT INTRESSE, DIN IDENTIET, jaa, i princip DIN RELIGION!


Det kan väl inte bara vara LiLo som i första hand ser det som något man håller på med för att tjäna pengar till sitt uppehälle?

Det är nog inte bara jag som är övertygad om att mitt inflytande på annat än microdetaljnivå är ganska obefintligt.


Det kan väl inte heller bara vara jag, som kämpar (ibland förgäves) mot sömnen på dessa eviga möten med entusiastiska chefer, småchefer eller ännu värre KONSULTER?


Siffror, färgglada diagram i stapel- eller cirkelform!


Visioner, Verksamhetsplaner, Budget, Utfall, Projekt och Utredningar.  

Möten, Intranät, Medarbetarfika, Seminarier med blädderblock och ”bikupor”,

Workshops då vi tokklistrar post-it lappar i glada färger helt spontant under överinseende av någon konsult som lånat sin klädstil från Mad men.

 

(vilket i mina ögon får dem att se ut som gossar som klätt ut sig till min pappa som ung)


För att inte tala om när vi ska tala om kommunikation och får reda på för åttioandra gången, att varje människa är som ett isberg!


                                               


Jag förväntas tycka alla dessa saker är intressanta, utvecklande, nyskapande och ta till mig det med ett leende och förväntansfullt (fån)flin.


Detta för en summa som med nöd och näppe räcker till mat, husrum och någon liten trasa att skyla valkarna med.


Nä, vet ni vad!

Jag gillar mitt jobb, mina arbetskamrater och har bra arbetsförhållanden. Jag lär mig en hel del och har till och med riktigt roligt då och då.


Dock! Det är inte det som är JAG.


Det är inte min identitet, mitt liv eller min religion.


Att leva, tillsammans med andra, ibland i ensamhet. Att ta till mig nyheter, omvärdera och förhandla mina tankar, värderingar och åsikter. Att njuta i nuet och så mycket jag kan av ren vardagslycka. Att stå i köket och röra i grytorna. Att titta när mina plantor växer. Att skrika och gapa på min Mambo-son och ibland även på min Kära Make. Svettas på Itrim eller med Carl, simma under fluffiga moln och massor av andra saker.


Det är JAG.

 

Telefonist, det är mitt jobb dä sä!



                                 Pussen då   !



                            

 
 
Ama de casa

Ama de casa

23 maj 2012 18:09

Hoppsan, där kom jag åt nåt, så min halvskrivna kommentar försvann...
Ok. Jag tar om det.

Ojsan. Då är jag ett dubbelfel, märker jag.
1: Jag har inte bytt om för att röra på mig på mååånga år. Min grej är att promenera.
2: Ursäkta mig men... Jag jobbade som konsult i 15 år. Fy mej!
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

23 maj 2012 18:31

1.
Du är cool!

2.
Inte var du väl en SÅN konsult heller! som stormar in på en arbetsplats för att genomföra en massa förändringar eller "samla åsikter" i en verksamhet du inte visste ett smack om? ELLER????

 
Moma

Moma

23 maj 2012 18:47

Du har så rätt, det mesta är prestationsinriktat, det är lite läskigt tycker jag. Jag är dessvärre inget undantag, även om jag sällan byter om och gympar tillsammans med andra!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

23 maj 2012 19:21

jag byter ju om när jag ska träna inne i träningslokalen, men baske mig inte för att ta en promenad!
Själv presterar jag inte så värst, mer än det jag behöver för att överleva ; )

 
Ama de casa

Ama de casa

24 maj 2012 09:15

Haha! Nej en SÅN konsult var jag inte. Skrev dataprogram. Dessutom var jag dubbelkonsult. Var ju konsult i eget företag och var anlitad av ett konsultföretag ;-)
FYYYY MIG! :-D

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

24 maj 2012 10:23

Men det är SÅNA konsulter jag talar om, vanliga inhyrningar är en helt annan sak!

Ni är ju precis som oss andra (så gott som)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards