kucke-li-lo

Alla inlägg den 10 april 2012

Av Li-Lo - 10 april 2012 13:59

Ätit en hel del i helgen har jag gjort. Antar att jag inte är ensam om det. Som tur är fick jag i alla fall inget påskägg så några mängder av godis har det inte blivit.


En massa god mat har jag ätit i stället och ska jag vara ärlig tycker jag nog att det är bättre.

Redan på torsdagen poppade Moma in i mitt kök i stället för sitt eget kitchen.  

Hon kom farande som ett jehu när jag erbjöd henne en planta av den koriander som nu börjat spira hur fint som helst.

 En lammcurry är i alla fall gul och där med fick den duga som inledning på påskamaten.


På långfredagen hittade jag lite mer lammkött och en hel bit entrecote i kylen, plötsligt såg jag grillspett framför min inre syn.

Nu har vi ingen grill, och jag tycker också att det ofta blir rätt dumt med de där pinnarna då köttet inte blir färdigt i mellanrummen/kontaktytorna!

Men en grillpanna har vi och att steka mjukt kryddmarinerade köttbitar utan pinnar blev precis som jag tänkt mig.

Två kalla såser, lite oliver och ugnsstekta potatisstavar passade finfint till grillspett utan pinnar.

 

Lördagen ägnades åt vanlig påskmat tillsammans med delar av familjen. Jag hade gjort en Jansson. ”det behöver du träna mer på” sade min goda moder! Men apelsinkakan var helt enkelt underbart saftig, smakrik och jättegod. (Jag bytte vatten två gånger när jag kokade apelsinerna och gjorde en snabb glasyr av chokladflorsocker, samt prydde den med några gula godisägg).


I söndags fick jag tag på kycklingfiléer med skinnet kvar. Då mindes jag att jag hade ett recept med sådana (joo då jag använder kokbok, ibland!) i min Jamie Oliver kokbok. Jerk chicken!!!


Herre min je! När de kom ut ur ugnen och jag åt dem med grönsaksris inspirerat av Moma, så var det inte bara som om smakerna knullade i munnen. Det var tamejfan en ren orgie!

Orgien följdes av ett långt, mjukt efterspel med en udd av kvardröjande hetta ända ner i maggropen. Vilken smakexplosion, vilken njutning!


Lyckliga Li-Lo som har rester av denna orgie i matlådan idag!


Har hon inte gjort annat än ätit undrar ni nu förstås?

Joo, jag har gnisslat med Carl varenda dag! Har fikat med min goa vän Nilla och varit ända in i City med Kära Make. Han och jag har även städat lite hemmavid – utan att bli osams!!!


Och sen igår var det dags något helt annat, då var det dags för mig att glatt och med bultande grönvitt hjärta gå på Bajens hemmapremiär med tillhörande marsch på Götgatan.

Jag är verkligen ingen inbiten fotbollstittare på något sätt, men som jag skrivit tidigare är jag Bajare av födsel och ohejdad vana, så det är på något sätt lite som att gå i kyrkan, fast ändå inte!

Att Bajen vann årets första match gav än mer av den där lite religiösa feelingen och var ett fint avslut på en långhelg.


Hoppas att du också fått en fin påsk och så kan vi väl hoppas tillsammans att den här förbaskade nordanvinden tar och blåser härifrån, det är inte mysigt alls.


                                             Pussen då   !





  

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards