kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Tiden står still

Av Li-Lo - 22 mars 2012 14:51

   

När jag tänker på det så känner jag mer och mer hur jävla lite som förändrats eller hänt.


Själv har jag upplevt perifera delar av allt det här när jag var mycket yngre och ännu naivare än vad jag är idag.

Jag hade dock hela tiden någon sorts distans och var alltför rädd, försiktig och hade för mycket respekt för mig själv, mina nära och kära för att kliva över och bli medlem fullt ut.


Det kändes dock som om jag var tillbakaflyttad i tiden när jag nu umgicks nära med min son och vid två tillfällen en av hans polare.

 De sitter i samma sorts inrökta, sunkiga lägenheter, med neddragna persienner. Deras samtal kretsar kring samma saker, som de gjorde bland missbrukare jag kände på 70-talet.

(Jag till och med drömde att jag återigen hade långt, stripigt och råttfärgat hår)

 

Det slår mig att missbruk är så mycket mer än det fysiska begäret och suget.


Missbruksvärlden är och har alltid varit som en fruktansvärt sjuk och envis sekt.

 

Det är en identitet, ett sätt att leva, att tänka och agera.

De som är insyltade i denna värld är precis lika trångsynta och enkelspåriga som vilka sektmedlemmar som helst.

Självklart har det precis som med sekter att göra med att samhället tar avstånd från verksamheten. Det innebär att man i stället glorifierar den lilla värld man lever i och uppfattar det utanför som en fiende. Fiende på så sätt att de utanför misstycker och vill förändra de som lever i sekten.


Man bygger upp murar till sitt försvar, hittar på totalt orealistiska skäl för att behålla och rättfärdiga sin livsstil och sina val. Man skapar ett eget språk, med egna begrepp och uttryck för att utesluta andra och skapa samhörighet inom gruppen.

Det som fienden utanför ifrågasätter och kanske föraktar höjer man till skyarna som det enda rätta.


Precis som med andra märkliga företeelser i samhället (rasism, extremism, sexuellt extremt avvikande m.fl.) har den här sekten med hjälp av tekniken = internet, enorma möjligheter idag. Jag har besökt Flashback förut och blivit ganska äcklad. Igår gick jag in, för att lära mig lite mer om de droger jag förstår att sonen använder.


Yttrandefrihet i all ära, men att det är okej att lägga upp handböcker i droganvändning på det här sättet, tillgängliga för var och en som har en dator? Mig äcklar det och gör mig jävlig förbannad!

Jag vill inte ens kopiera mer än en länk, men den som orkar kan ju läsa eller skumma igenom lite.


Det finns och har funnits ställen där man ”hjärntvättar” missbrukare, det har riktats kritik mot dessa.

Själv förstår jag inte alls skillnaden mellan att avprogrammera missbrukare och sektmedlemmar, faktiskt!


                       Pussen då   ! 

                                       och ett varmt tack för alla värmande fina kommentarer, ni är bäst!







 
 
Hanna

Hanna

22 mars 2012 15:25

Usch, som den där handboken i hur du bäst tar livet av dig som kom upp högst upp när du sökte på självmord förut. Den sajten är tack och lov borttagen (för tillfället, ägaren planerar att lägga upp den igen :<)
KRamar

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

22 mars 2012 15:29

Ja, det är inte riktigt rätt, jag kan inte tycka det, inte fatta att det ska få finnas.
Plötsligt är jag mot yttrandefrihet!

Kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

22 mars 2012 16:21

Massmedia drar ju också sitt strå till stacken. Informerar om att ungdomar dricker tvål för att bli berusade, sniffar lim och tändare, nya innedroger som kan köpas på internet mm mm. Många skulle inte ens komma på idén ifall inte denna info basunerades ut så stort.

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

22 mars 2012 18:39

Ja, det har du rätt i, de är allt lite medskyldiga de också, grrrrrrrrrrrr :(

 
Gun

Gun

22 mars 2012 22:14

Det finns så mycket skit att läsa, det är riktigt sorgligt att se.

http://horni.blogg.se

Li-Lo

23 mars 2012 08:03

Ja det är sorgligt och rätt vidrigt, nää riktigt vidrigt tycker jag.

 
Ama de casa

Ama de casa

23 mars 2012 10:24

sv: Åh vad FINT du hade skaldat inne hos mig - TACK! :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

23 mars 2012 11:02

Varsågod!
Poet är mitt middelname : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards