kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Moma och jag

Av Li-Lo - 20 februari 2012 19:37



Min blogg- och I-Verkliga-Livet kompis Moma

    är det väldigt trevligt att bjuda på middag!

Så det passade jag på att göra i fredags för då kunde jag smita från jobbet lite tidigare och hinna med att göra ALLT vi skulle äta i lugn och ro.


Det är liksom så vi gör Moma och jag!


Vi sitter inte och nibblar på en liten assiett med små nyttiga saker, i små näpna tuggor av mat med lågt kaloriinnehåll och noggrant beräknade mängder ur kostcirkel och matpyramider.


NÄNÄNÄ!


Vi tar om av allt, tuggar och glupar i oss och NJUUTER av att det är gott med mat. Dessutom hinner vi babbla massor och jag tror minsann vi fick i oss en flaska vin också!


Den här gången blev det:


Räksallad med avokado, grape, chili och koriander.


LiLos Gambiskinspirerade Peppersoup (”recept”)


Grönsaker i rejäla bitar, kokta i buljong och kokosmjölk (kassava, morot, sötpotatis, vitkål i klyftor, och gröna bönor)

Ris


Till efterrätt (joo, då vi fick plats med det också)

Fruktsallad, med lättrostade hasselnötter, glaserade med honung och nymortlad kardemumma på toppen!

En rejäl klick smetana på toppen, även om vi då hade hunnit en bit ner i vinflaskan och döpte om klicken till Svetlana!

 

Förresten kan man kanske kalla Caribbean Coffee för efterrätt också? Det fick vi faktiskt också i oss, men bara varsin..


Det är härligt med någon som äter, när man ändå lagat mat, liksom!


Tänk vad trist det är om någon sitter och dissekerar det hela, petar bort det som eventuellt kan ge ett extra gram hull, kanske rynkar på näsan inför det som är lite okänt eller ovanligt.

Tacka vet jag Moma vid bordet!


Å fast hon äter lika mycket som jag gör, blir hon inte alls rultig och trind, det är väl det enda som stör (lite, lite, lite)   !


                                           Pussen då  !


 för övrigt kan ni läsa om hur Moma upplevde det i hennes blogg som jag länkade till där uppe...

 
 
Gun

Gun

20 februari 2012 23:03

Det låter supertrevligt och så gott alltihop. Det enda jag skulle peta bort är nötterna. Jag kanske dör om jag äter dem, då är det väl ok att peta lite? :)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

21 februari 2012 09:00

Du skulle fått en egen nötfri skål, såklart!
Självklart tar jag hänsyn till vad folk tål och inte tål likväl som att jag inte förväntar mig att vegetarianer ska äta gigantiska stekar i mitt hem...

 
Ama de casa

Ama de casa

21 februari 2012 18:24

Ååååhhh! Vad synd att jag inte hann dit! Jag var ju nästan bjuden, och jag lovar - jag hade ÄTIT!
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

22 februari 2012 08:30

Ja, va tokigt att du inte hann...

 
habanero

habanero

21 februari 2012 22:15

Dräglande o full av beundran över alla fantastiska maträtter. Är helt fascinerad över människor som har förmågan att laga sådan mat, o dessutom vill,o njuter av att göra det. Jag vill också vilja...och kunna.
Kramelikram

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

22 februari 2012 08:30

Det är nog därför jag kan, för att jag njuter av det och verklgien vill?
Alla är ju olika och du är ju en ambitiös person på jobbet, tar tag i problem och letar reda på felaktigheter. Jag är nog lite mer laid-back på så sätt...

Kramkram

 
Moma

Moma

22 februari 2012 20:59

Åhhh, vad fint att få vara din verkliga vän i livet!! Så fint du skriver och så sant, jag håller med på varje punkt (förutom det sista då)! Maten var superdupertiptop, bästa jag ätit på länge!!
Kraam

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

23 februari 2012 09:22

I min blogg skrives sanningen och inget annat än...

Kraam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards