kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 13 februari 2012

Det finns hopp

Av Li-Lo - 13 februari 2012 14:25

Ja, inte att vi nånsin skulle kunna ha en städdag här hemma utan att bli osams, det hoppet har lämnat mig för länge sen.

 


Men jag tänker på det här med att vintern ska ta slut.   


Det tränger in solstrålar genom lorten på fönstren och vad gör LiLo då?


Svar:

 

Pillar ner fröer i jorden, ställer de under det lilla plasttältet i fönstret och börjar drömma.


Om små vita, mulliga röda och vackert gula habanero.  


Om att få se de palestinska röda, thailändska gula och små ettriga röda bangladeshiska visa sig för första gången.


Hon undrar vad det ska bli av de två olika chilifröerna jag fick av Öbo-sonen som hon inte ens vet form eller färg på.

Tänker att vi kanske slipper spinn på bittertomaterna i år och i stället får fullt av fina röd-orange frukter.  

Funderar på att testa att gräva ner en ingefärsknöl, har läst att det funkar.


Kalebass och sommarsquash tänkte jag skulle klättra på ena sidan, blomsterbönor och vildvin på den andra.

Så ska jag förstås ha lite kryddörter samt en och annan pelargon.


Kassava har jag hört att man faktiskt kan få växa på en varm och solig plats och så kan man ju ha lite sötpotatis som hänger eller ringlar.


Sen kan jag förstås tänka vidare, hur det kommer bli när alla de här sakerna växer och ger frukt!


När jag gnuggar de olika kryddorna mellan fingrarna och luften fylls av ljuvliga dofter, eller när jag kokar en Domoda med egen odlad bittertomat, egen kassava, lite squash och härlig doft och hetta av olika pepparfrukter!

Att gå så långt som att tro att vi ska kunna servera den ur vår egenodlade, urgröpta kalebass


     är väl kanske lite väl optimistiskt, men en någon liten frukt vore det kul att få.


Fast först kanske måste jag tvätta de där rutorna så solstrålarna kan tränga in och ge de små fröerna den värme de behöver?



                                        Pussen då   !





 
 
Ingen bild

tove

13 februari 2012 14:51

kassava är något som även vi brukar äta ibland, gärna stekt till grillat kött.

Li-Lo

13 februari 2012 16:03

Vi har den mest i grytor! Den reder av lite och jag gillar konsistensen...

 
Gun

Gun

13 februari 2012 22:24

Härligt med lite vårkänning så smått. Men idag var det åtta minus här i morse, så än är det vinter. :)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

14 februari 2012 09:18

Ja, visst är det kallt och vinter än, men de små fröna behöver tid på sig och de ger i alla fall tankarna vårkänsla : )

 
Ingen bild

susanne

14 februari 2012 10:36

Du har gröna fingrar!
Kolla på nätet: www.koloni-skarpnäck.se!
Fejan: Koloniträdgårdsförbundet
Det skulle passa dig som handen i handsken.
Lycka till med fröerna!

Li-Lo

14 februari 2012 12:41

jag är så nöjd med balkongodling! Det blir inget ogräs : )
Dock skulle jag inte ha nåt emot en större balkong

 
Ama de casa

Ama de casa

14 februari 2012 11:05

Du har så gröna fingrar du. Pilla på med dina frön så är snart våren här :-)
<3

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

14 februari 2012 12:36

Jag!
Som aldrig fått mina fetbladslavendlar att blomma?
Men det är klart jag pillar på, det är så mysigt med det lilla man kan odla hemma...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards