kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

I väntan på 100-års kalaset

Av Li-Lo - 6 februari 2012 15:31

Faktiskt en fantastisk sak att få fira sin pappas 90-årsdag. Trots all oro och stress han och mamma jobbade upp innan, så blev det:


Så himla bra!

 

På dagen hade de öppet hus i sin lägenhet, jag och min systerdotter T var på plats före 11. Det mesta hade vi fixat hemma. Lite olika små sandwichar som plockades fram och plockades undan och till kaffet fantastiskt god Prinsesstårta.


Eftersom det inte är det lättaste att köpa en GÅVA till någon som har levt ett långt liv och redan äger det han behöver, så kom många med förbruknings varor. Samt förstås underbara buketter med blommor.

Det blev nog fler flaskor whisky, konjak och vin än vad som hinner förbrukas innan 100-årskalaset!


Av oss barn fick pappa en helg på Västkusten, där en del av familjen bor. Han får sällskap på tåget av en systerson, och vi som är kvar här hemma tar hand om mamma.

Det kändes som en mycket bättre present än att köpa en – - Jaa, vadå?


Vid femtiden bytte vi lokal, dags att åka hem till syster. När jag har räknat efter så blev vi 49 personer, varav hela TVÅ inte var familj eller ingift familj.

Den yngsta ett halvår och pappa som Nestorn.

Från Finland, Schweiz, Kungsbackatrakten och Oxelösund kom de lite mer långväga och resten runt om Stockholm.


Systrar, bror, svägerska och svåger hade gjort ett förrättsbord med något smått och något gott för alla, vegetarianer och muslimer inräknade.

Sen smaskade vi i oss hjort och rådjursstek med potatis, goda såser och andra tillbehör.


Även en av de små söta jäntorna vi har i familjen fyllde år, för hennes del blev det sju stycken den här gången!

Så när det var dags för tårta fick hon en egen, min brorsdotter hade gjort födelsedagsbarnen varsin, samt en extra utan laktos.


Kvällen gick, det hölls flera fina och roliga spontana tal, Jamåhan och Jamådom leva sjöngs på svenska, finska och engelska.

Mambo-sonen tog massor av foton, men han är inte färdig med redigering och kontroller av dem ännu, så de får ni se senare.

Vi lyckades i princip samla alla gästerna för ett gruppfoto, gossen sprang fram och tillbaka tre gånger och fotade med självutlösare. När han ÄNTELIGEN var klar med det kommer en av bröderna lufsandes uppför källartrappen! Det blev några till, men med fotografen kvar bakom kameran.


De Gamle som varit igång hela dagen stannade ända till 23-tiden och jag tycker han ser ut att ha haft en rätt bra afton


  eller hur?




 Själv kom jag hem vid halv två.

Ändå tycker jag inte att jag hann prata och skratta färdigt med alla jag skulle velat göra det med.


Jaja, det får jag väl göra på 100-års kalaset!


Pappa han hade köpt nya byxor,(själv såg jag inte prislappen som hängde kvar, men andra noterade den.)


I går morse var han nog både trött och omtumlad, för han ringde både syster och mig och frågade om vi visste vems byxor det var han hittat hemma hos dem, med både dörr- och bilnycklar i fickan!


När det händer så mycket på en enda dag, kan ingen begära att man ska känna igen ett par brallor man bara sett en enda gång förut, eller hur?


Till de av er som var med och gav min Pappa en härlig fest vill jag säga:


            Världens största Tack och tala om för er att ni är Underbara!


Till er och alla er andra....

                                             Pussen då!   

 
 
Ingen bild

Eeva

6 februari 2012 15:50

Underbar läsning som alltid.

Li-Lo

6 februari 2012 16:13

Gulle-Eeva!

 
Ingen bild

tove

6 februari 2012 15:52

låter som en kanon bra dag för er alla!
Det var nog tur att vi inte kom för vi hade också det turbulent men antagligen inte lika kul som ni hade det.
ser fram emot korten och att kunna komma upp till er framöver.
kram

Li-Lo

6 februari 2012 16:13

Det var en bra dag!
Synd att du inte kunde komma och att du fick det jobbigt, men vi ska verkligen se till att träffas ändå!

Kramkram

 
habanero

habanero

6 februari 2012 16:03

Vilket härligt kalas!
Måste nog säga att din pappa ser bra mycket yngre ut än sina 90 år, skulle kunna tänka mig 70nåt av bilden att döma:)
Hoppas du hunnit hämta dig efter allt ståhej:)
Kramelikram

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

6 februari 2012 16:12

Ja se det var ett riktigt kalas!
Jag börjar hämta mig...är trött ännu faktiskt : )

Kramkram

 
Ingen bild

pethra

6 februari 2012 16:37

Denna stora härliga kärleksfulla familj som jag är så himla glad att jag tillhör <3 <3 <3

Li-Lo

6 februari 2012 16:39

och som vi är så glada att du gör : )

 
Ingen bild

Barbro

6 februari 2012 17:28

Ni verkar ha haft en heldag ihop o vilken afton sen :) Härligt att se er 4 o hjälp Berno att dricka ut är du snäll :) :)

Li-Lo

6 februari 2012 17:35

Det var verkligen lyckat, både dag och kväll, gulligt av dej att komma!
Nu gillar jag inte wisky, men en konjak kan jag väl offra mig på, ibland : )
Kram

 
Moma

Moma

6 februari 2012 20:20

Så himla kul med pigga gamlingar som är glada att bli firade och som dessutom ORKAR!! Hurra för er som fixat så fint åt lilla pappan!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

6 februari 2012 20:44

Ja, som sagt, det kändes som en övning inför 100-års partyt : )
Och tack för hurrningen!

 
Ingen bild

Mikaela

6 februari 2012 23:03

Än en gång har du lyckats beskriva er varma härliga gemenskap så att tom mitt vinterkalla hjärta blir alldeles varmt.
Kan inte låta bli att fundera lite hur gamle papsen tänkte när han hittade byxorna, å vilket party :D

Varmkramen

Li-Lo

7 februari 2012 07:53

Det var precis vad jag ville förmedla, så det känns som om jag lyckats!

Inte illa när man festat loss så på sin 90-årsdag eller hur!

Kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

7 februari 2012 09:14

Vad KUL att det blev så lyckat! Skrattar gott (på ett snällt sätt) åt pappsens byxproblem ;-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

7 februari 2012 10:31

visst var det lite gulligt : )

Det kändes bra att öva, nu vet vi ju att vi kan ordna ett bra 100-årskalas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards