kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Portmonnä, plånbok, pluska, plånka eller börs?

Av Li-Lo - 26 januari 2012 14:56



Vad man än kallar den så är den kanske lite extra omtyckt just i dagarna och i alla fall fram till helgen?

Sen har man den som vanligt mest till kvitton och femtielva olika bankkort, klubbkort samt en och annan liten vilsen hundring?


 


Så här i slutet av månaden januari har det hos mig som hos så många andra varit lite extra dammigt och tomt i börsen.

Då påmindes jag om, att jag någonstans hört att man aldrig ska gå ut med en helt tom plånbok, portmonnä eller börs. För då – pissar hundarna på en! Så jag har alltid åtminstone en liten krona kvar i min. Det är ju inte trevligt att bli pinkad på!


Mamma bad mig köpa en ny plånbok från henne till Pappa, han fyller 90 nästa lördag. Hon påminde då om man ALDRIG ger bort en sådan utan lite pengar i.


Med just plånböcker, portmonnäer och börsar finns faktiskt en sak till. Av förståeliga skäl är kanske inte denna SANNING så jättespridd, som vissa av de andra mer skrockaktiga två jag nyss nämnt.


Såvitt jag vet, hör det kanske inte till det allra vanligaste att man har en rejäl bit garvat ormskinn i sin ägo. Men! Har man en pappa med förflutet i cirkusvärlden är det inte så konstigt. Och så här är det:

En bit av ett ormskinn i plånboken gör att man håller fattigdomen ifrån sig.

Det är verkligen inte alls någon garanti för att man ska bli RIK, men jag är nöjd med att slippa vara fattig.     Min lilla bit är fjällig på ena sidan, len på den andra och runt 100år gammal.


Den luktar inte ens pyton som man kanske skulle kunna vara böjd att tro   !





                 Måtte era börsar aldrig sina!


                                     Pussen då   ! 





 
 
Ingen bild

tove

26 januari 2012 15:08

jag har alltid en 50 öring i min så att hundarna inte kan kissa på mig :)

Li-Lo

26 januari 2012 15:35

Du ser! Det hjälper ju, eller?
Kram

 
Moma

Moma

27 januari 2012 09:15

Åh, nu blev jag alldeles varm i kroppen, jag ääälskar såna här familje- släkt- kulturskrock! Kanske för att jag vuxit upp i ett ganska historieberättarfattigt hem.

Men de gånger mamma (som inte tror på något) berättade om min djupt troende (och flitigt svärande) gammelmormor som var synsk på RIKTIGT och pappa (som inte heller tror på något) berättade om de norrländska gummorna som såg saker också det på RIKTIGT satt vi som klistrade!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

27 januari 2012 09:57

Ja, det är kul! har upptäckt att det är en bra sak med att blogga, jag får liksom ner de här grejorna på pränt : )

Lööv

 
Ama de casa

Ama de casa

27 januari 2012 09:48

Min plånbok är ENORM!

Nej det är den inte. Det är egentligen en nyckelbörs. Men jag kunde inte låta bli ordvitsen :-D

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

27 januari 2012 09:51

Man ska verkligen ta chansen till dåliga vitsar när man har möjlighet, kära Ama : )

 
Hanna

Hanna

27 januari 2012 12:40

Vad fint att du har en bit ormskinn i din börs! Jättefint! Gillar idén. Om jag kommer över en bit ormskinn skall jag lägga det i plånboken. Gillar att ha lite konstiga saker och så i plånboken. Mest brukar min plånbok vara full av olika typer av kvitton. Är inte så noga med om det finns pengar eller inte.
Kramar

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

27 januari 2012 12:46

Du kanske hittar en bit i Filippinierna (eller heter det på?)
EN liten peng ska du allt ha, tänk på hundarna : )
Ha det gott, kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards