kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Så var det fredag igen.

Av Li-Lo - 13 januari 2012 12:35


Idag är det dessutom fredag den trettonde.


Jag kan nog vara lite skrockfull, men just den dagen skrämmer mig icke.

En av sönerna är född den trettonde, visserligen en torsdag, men jag anser det ändå vara ett lyckotal tack vare denna lyckliga händelse.


Sen finns det annat som vissa kanske skulle kalla skrock, som jag bara gör eller INTE gör av bara farten.


Nycklar på bordet förekom ICKE i mitt barndomshem! Därmed lägger jag aldrig några sådana på bord i mitt hem heller. Min kära fader påstår bestämt att det inte har något som helst med skrock att göra. Ren vetenskap enligt honom.        


Spottar när den svarta katten springer över vägen gör jag kanske också ?


 


Sönerna hävdar att den som nyst och säger tack när någon säger prosit, den tar livet av en tomte!

Det vill jag verkligen inte ska hända, så det låter jag också bli. (nu antar jag att det inte gäller självaste Jultomten, snarare de små hustomtarna man håller vid liv på detta sätt.)


Annat skrock som jag sällan har haft anledning att praktisera är också från Pappa:

Att man bör om möjligt klappa en "puckelrygg" för att cirkusföreställningen ska gå bra, eller att man inte bör lägga affischer på sängen för att den inte ska gå dåligt till exempel.


Maken har lärt oss att upp- och nervända skor bringar otur, det har vi tagit till oss av bara farten.


Att jag undviker att gå under stegar, det är nog mera för att jag inte vill ha den över mig eller få nåt i skallen.


Och att någon pratar skit om en när det kliar i öronen, det kan förstås icke ifrågasättas.



Jag hade en kompis, vars mamma sa att det var otur att sjunga före frukost. Det misstänker jag hade med att göra att de var sju personer i en tvåa, nån gång måste väl den stackars mamman få ha lite lugnt och skönt hemma?  



Det vore kul att veta vad ni ”tror” på.


För övrigt är det alltså Tjugondag Knut.




Julgransplundring!!!!!




Fast jag kommer nog inte bli bjuden på någon, suck!


Jag får väl luta mig tillbaka i gungstolen och skrocka förnöjt, medans jag tänker på de roliga tillställningar jag ändå fått vara med om.

Herre min je, så jag for runt de där granarna en gång i tiden!

Det var minsann ”Räven raskar” ”Granen står så grön och grann” ”Fy skam” och så vidare tills finskorna glödde, kalasbyxorna hängde som julgranskulor i grenen och blandsaften tokskvalpade i lilla magen.


Fiskdamm eller godispåse av tomten på det,

(lite olika skolor där, de bästa hade ju BÅDE OCH!)

så hade man haft sig en heldag!


Tur egentligen att Tomten på så sätt fick ett litet arbetstillfälle till varje säsong, helt i linje med ”arbetslinjen”.


Idag ska jag gå och träna i stället! (vuxenpoäng?)


                                        Trevlig Helg och



                                Pussen då   !





 uppgooglade bilder...

 
 
Hanna

Hanna

13 januari 2012 13:21

Lite mysigt det där med skrock. Tror inte att jag tror på så mycket. brukar sägas peppar peppar ta i trä för säkerhetskull ifall jag säger något som jag int3e vill skall slå in. Typ, "Skönt att vi sluppit regnet hela resan" och glömmer man säga peppar peppar ta i trä så börjar det regna...
Kramar
Har ett litet award till dig på bloggen!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

13 januari 2012 13:46

Den glömde jag, den ramlar nog ur min mun den med...
Ska genast titta in : )

Ha de gott, kramkram

 
Ingen bild

tove

13 januari 2012 16:04

inga nycklar på bord hos oss heller. och peppar peppar används ofta

Li-Lo

13 januari 2012 20:00

Peppar, peppar! Säger jag också och peppar peppar äter vi massor, det kanske också är bra!?

 
Ama de casa

Ama de casa

13 januari 2012 16:56

Jag är nog inte särskilt skrockfull, tror jag...

Jag minns från min tidiga barndom hur den där "Fy skam"-visan fick mig att storböla då jag blev trollet som ingen ville ha. Ingen snäll barnvisa det där inte...
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

13 januari 2012 19:59

Nä, den är inte snäll!
Men nu är det många som vill ha dej och få läsa allt härligt du skriver : )

 
Moma

Moma

13 januari 2012 18:37

Det mesta av min skrockfullhet har lagt sig med åren. Men nu har Sonen börjat med sitt "öga", det kommer väl från att man inte ska säga att saker inte ska gå bra för då kastar man onda ögat och då blir det så. :-)

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

13 januari 2012 19:57

Jag har en sån där manick som skydda mot onda ögat, redan i hallen! samt en Fatimas hand på nyckelknippan : )
Så på så sätt känner jag mig rätt trygg, haha!

 
Tofflan

Tofflan

14 januari 2012 10:20

Intressant det där med skrock! Vissa såna där är ganska självklara som att inte gå under en stege - vem vill kanske få nåt i huvet, liksom??? Men det där med nysning, prosit,tack och döda tomten hade jag aldrig hört förut! Jag säger alltid tack när nån säger prosit...
Jag visslar inte eller sjunger på morgonen - men det har nog mest med att göra att jag vill skona omgivningen. Nycklar hamnar aldrig på mitt bord och jag ger aldrig bort saxar eller knivar i present för det skär av vänskapen!

http://tofflan.wordpress.com

Li-Lo

14 januari 2012 11:34

Då får du ju genast sluta säga tack, hustomtarna ska man vara rädd om : )

Saxar och knivar, hmm det har jag också hört, men inget jag praktiserar.

Fast visst är det intressant, det verkar finnas precis överallt och mycket liknande varandra över hela klotet!

 
Ingen bild

susanne

14 januari 2012 10:27

Skrock eller ej?
Undviker att gå på A-brunnslock, fälla upp ett paraply inomhus, att gå på varsin sida om en tex en stolpe.
Krossad spegel...hujena!
Under juletid:
Besökare i hemmet MÅSTE ta nåt godis ur skålen annars går de UT med julen.
Pepparkakan läggs i handen å knackas på, delas den på TRE delar får man önska sig nåt!
Trevlig Helg på Dig!

Li-Lo

14 januari 2012 11:32

Det där med att gå ut med julen har jag glömt, det var viktigt hemma!
Brunnarna har jag aldrig brytt mig om..

Trevlig helg på dig också

 
Ama de casa

Ama de casa

14 januari 2012 10:42

sv: Gulle dig! Nu kanske jag alldeles snart kan komma över mitt barndomstrauma :-D

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

14 januari 2012 11:30

Glad att kunna vara till hjälp : )

Nu ska jag fara till De Gamle, de som lyckats vara gifta i 62 år...

 
Ingen bild

Mikaela

17 januari 2012 21:32

f-qpa säkerhetskoden dissade mig, hur kan den veta att jag är l
så långt ifrån en sådan, vet inte om jag kan kommentera nu och jag som ville tala om att jag vet!
En gång för länge sedan i det fjärran vilda västern fanns det salooner och på övervåningen kunde man hyra rum på somliga av dem. Alla ville ju tjäna pengar, var och en på sitt vis och vissa kvinnor behövde ett litet rum med säng för sin verksamhet. Detta skulle ju skötas lite snyggt så därför satt kvinnan nere vid ett bord med nycklarna väl synliga. Då kunde en intresserad kund lite diskret ta nycklarna och gå upp och sedan gick kvinnan helt oskyldigt upp och affärstransaktionen kunde skötas utan att störa någon. Eftersom man inte kunde säga rent ut varför det inte var fint att ha nycklarna på bordet sa man till barn och andra känsliga att det betydde olycka.
Sånt här tycker jag det är kul att veta : )

Kram
Å så fick jag en ny kod, yippee

Li-Lo

18 januari 2012 08:54

Du är inte dissad alls! Jag tackar för informationen, detta kände jag verkligen inte till!
Ha det gott, kram

 
Blandade karameller

Blandade karameller

20 januari 2012 18:57

Apropå "prosit" (Bless you, Gesundheit), säger man det för att den nysandes själ, som just for ut ur kroppen, ska komma tillbaka igen. Och visst kan det kännas minst lika skönt att äntligen få nysa som att få en orgasm, då själen kanske också lämnar kroppen, eller det kanske bara känns så för några ögonblick...

http://senioren.bloggplatsen.se

Li-Lo

21 januari 2012 12:35

Fast det är svårare att hinna njuta av en nysning, annars skulle man väl gå med en fjäder i näsan för jämnan : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards