kucke-li-lo

Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Li-Lo - 6 januari 2012 18:26


Och när jag ändå höll på med det tänkte jag försöka med en eventuell förkylning också.


Idag nös jag ungefär 500 gånger innan jag fått på mig paltorna. Tur att jag redan hade planerat att koka:


Gambiansk Peppersoup LiLo style


Jag har bara läst om denna rätt som tycks vara populär bland förkylda landsmän till min make. (jag har alltså inte testat hur den ska smaka)


Jag testade för någon vecka sedan och fick mer än godkänt så varför inte ge mig på det igen, med ännu mera av min egen touch?


Så här gjorde jag:


Högrev ca 1 kilo

Kokade jag i vatten så det precis täckte, i min järngryta.  Skummade lite innan jag la i två buljongtärningar, fyra hela vitlöksklyftor, en hel habanero och en hel annan liten thaichili från frysen.

Jag mortlade 2-3 tsk svartpeppar och ett par kryddpepparkorn.

Samt la i en halv tesked grovmalen svartpeppar.

En liten lök och en 2 cm bit ingefära rev jag ner.

Allt detta fick sjuda minst 2 timmar.


Upp med köttet (och de nu helt mjuka pepparfrukterna) och häll upp buljongen nånstans men spara en bottenskyla i grytan.

Ner med två hackade lökar, lite olivolja och en 3-4 msk

, koka ihop.

Sen grönsaker efter behag, morot, cassava, i ganska stora bitar och brysselkål hade jag hemma. Det blev visst lite fler hackade vitlöksklyftor också!


Medans de grönsakerna kokar mjuka i buljongen, tar man och kokar ett gott ris.

Vi äter nästan bara basmati.

Skär köttet i småbitar, om det behövs, det faller nästan isär av sig självt och kasta ner det i grytan igen.

Smaka av, det kan behövas salt och faktiskt mer svartpeppar..


Jag gjorde en sallad av lättkokta sojabönor och majs, med en green seasoning liknande dressing till.

Pepparfrukterna lägger man i en liten skål, den som vill ha mer hetta, klämmer ur lite

doftande ljuvlighet ur dem och får en mage som håller sig varm och glad i flera timmar efter maten.


Funkar bra att servera i djup tallrik, med riset i botten och att äta med sked.

Gudomligt gott, hett och varmt, man blir lycklig i lilla kroppen!

Om det botar snuva?

Tron kan försätta berg eller hur?   

 Och tro mig, det är godare än det ser ut!


Och...Det är INTE jobbigt alls med att köttet ska koka länge, det bara står där och kokar, ungefär lika jobbigt som att ha på radion, TVn eller datorn i två timmar.

Jag satte på mitt mesamma efter frukosten, när jag morronpysslat klart stängde jag av och lät alltihop stå tills det var dags att laga middag på kvällskvisten.


                 Kramen då, man ska inte pussa när man är snorig, ju!

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards