kucke-li-lo

Alla inlägg den 2 december 2011

Av Li-Lo - 2 december 2011 11:07


Jag bor ju i en förort strax söder om Stockholm. Den har genom åren haft skiftande rykte av olika orsaker. På sjuttiotalet var den ”berömd” för de många ungdomar som sniffade thinner bodde just där.


Ungdomskullarna har minskat och växt genom åren, och varje gång det har funnits stora kullar har ryktet om farligheten ökat. Själv har jag aldrig känt mig otrygg på vare sig det ena eller det andra sättet i min hembygd. Visst står där ibland horder av ungdomar när jag kliver ur tunnelbanan, men jag känner mig inte på något sätt hotad av det.

Jag uppskattar min förort, för närheten till naturen och för att den består av en i mina ögon bra blandning av hyresrätter, bostadsrätter, radhus och små villor.

Även om jag inte är medlem i Svenska kyrkan uppskattar jag vår ”kyrka-mitt-i-byn” som ofta bjuder på musik på torget.

Jag behöver inte ens gå ut, kan sitta på min balkong och bara lyssna, ibland är det riktigt bra.


  http://www.youtube.com/user/judosnubben#p/search/0/fz7U9yx1ZlM

(jag kan inte ladda upp den direkt av någon anledning)


Sen är det ju torghandlaren. Där kan man pruta eller komma tillbaks en annan gång om det saknas några kronor. Frågar jag om någon grönsak eller frukt jag inte känner igen får jag ALLTID samma svar av mannen som bryter starkt på arabiska: ”Det är jättegott” är det något som ska tillagas, lägger han glatt till ”Koka tjugo minuter, jättegott”


Så när jag i dagens DN ser att min förort inte ens är med på ”Topp 100-listan” över farliga platser blir jag än mer övertygad om att jag bor på rätt ställe. Jag hoppas verkligen att mina grannar som är oroliga över att röra sig ute på kvällarna också läser detta.

 

Granaterna då?

 

Det är inte så farligt med det, för vad jag avser är ju bara den gooda frukten.

 


Herre min je, så gott det är!

Nu är de billiga och fina och helt enkelt underbara.

Jag lägger dem i sallad, strösslar dem över nästan allt jag kan komma på faktiskt, filen, smoothien,

you name it så är LiLo där och kastar Granater

(eller i alla fall de gnistrande röda, saftiga kärnorna) på toppen!

Men, tänker ni antagligen nu, är hon galen? går hon upp och slafsar med sånt på morron?

Får hon inte köket och paltorna fulla av röd kletig saft, hur bär hon sig åt?


Joo, jag tar och FÖRBEREDER!


På kvällen tar jag och rullar frukten, sen delar jag den och klämmer ut alla de goda kärnorna och den goda saften i en liten skål, täcker med plast och ställer i kylen!!!

På så sätt har jag godsakerna till hands när helst andan och suget faller på.


Jag skulle nästan kalla det ett beroende?

Avokado är också på ingång förresten, de börjar bli både billiga och riktigt goda nu.


(förresten måste jag nog slänga in en jobbanekdot här: Vi får fruktkorgar till mitt jobb. Sen någon månad måste de röntgas innan de delas ut. Varför frågar man sig: De letar förstås efter efter GRANATÄPPLEN!)


Ett annat beroende



I morse stod jag faktiskt och längtade efter att svettas och ta i på ett iTrim pass!


Men nu:


Trevlig Helg och


                                        Pussen då   ! 

 




Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards