kucke-li-lo

Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Li-Lo - 24 oktober 2011 11:21

I dagens DN finns en artikel om juristspråk.


Jag rotade en stund och hittade dessa papper jag lade beslag på och har sparat sedan 2008.

Man kan lätt tro att de är från 1800-talet, men som sagt de är bara tre år gamla.


Språket är minst sagt intressant och kombinationen med den rättsapparat som här dragits i gång för en pennas skull är fascinerande.

Jag tänker på den som eventuellt har ett annat modersmål, eller kanske läs- och skrivsvårigheter. – Hur ända in i helskotta ska de kunna förstå?

Och med tanke på den GROVA brottslighet som förekommer i samhällets alla skikt, hur kan det ens vara tillåtet att ödsla så mycket tid på EN PENNA?   



 

Första pappret

 

”Ansökan om förverkande jämlikt 36 kap 3§ brottsbalken


xxxxxxx xxxx xxxxxxxxxx har den 7 februari på xxxxxxx tunnelbanestation i Stockholm innehaft en penna, vilken samma dag togs i beslag av polisen (beslagsprotokoll xx-xxx-xxxxx-xx)

Xxxxx har samma dag anmält missnöje med beslutet.


Det yrkas nu att tingsrätten förverkar nämnda penna.


Xxxxx Xxxx ”


Andra pappret

 

”                                            

        DOM

 

PARTER

 

Sökande


Kammaråklagare xxxxxx xxxxx

City åklagarkammare i Stockholm


Motpart

 

Xxxxxxx Xxxxxx  xxxxxxxxx

Adressg

111 11 Förorten


DOMSLUT

 

I beslag tagen penna förklaras förverkad. Beslaget skall bestå

(polismyndigheten i Stockholms län, City beslagsprotokoll

XX XXX XXXXX XX) ”


Tredje pappret

 

                                               DOM

YRKANDEN M.M

 

Åklagaren har yrkat enligt bilaga 1.


Xxxxxxx Xxxxx har delgetts föreläggande att yttra sig över förverkandeyttrandet vid äventyr att egendomen annars kan förklaras förverkad. Något yttrande har inte inkommit. Det har framkommit att Xxxx Xxxxx i polisförhör gjort anspråk på pennan.


DOMSKÄL

 

Xxxxxx Xxxxxx har inte yttrat sig i målet. Av ingivna handlingar framgår inte att åklagarens talan är ogrundad. Åklagarens framställning om förverkande skall därför bifallas.


HUR MAN ÖVERKLAGAR

 

ksdjflä aadskjlf  osv

 

 

 

Man baxnar!

 



Formuleringen ” har delgetts föreläggande att yttra sig över förverkandeyttrandet vid äventyr att egendomen annars kan förklaras förverkad.” är helt enkelt underbar!


”vid äventyr”!!!


Jag minns att jag frågade både gamla och unga när jag fått tag på detta underbara exempel på svenska om de fattade vad som står.

Gissa vad svaret blev?



                               Medelst en sammandragande läpprörelse efterliknande den som uppstår vid den ömhetsbetygande så kallade "pussen" tillönskas mina läsare en tillfredsställande period, framledes!

                                            






 

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards