kucke-li-lo

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Li-Lo - 23 oktober 2011 11:57



Helger utan planer, de är mina favoriter tror jag bestämt.

Efter frukost i går, ägnade jag mig åt mina chiliplantor, skördade de sista små frukterna, skar ner dem och hoppas nu på att de ska överleva vintern. Några får stå i porten med pelargoner, andra i norrfönster inne.

 

Sen sprang jag ner och hämtade mitt hemliga paket som systerdotter T skickat. Jamie Olivers kokbok ”middag på 30 minuter”.

Åh, jag blev så glad!    Den enda kokbok jag funderat på att köpa på åratal, inget vi har prata om och ändå visste hon!   


Maken stannade hemma, utförande sin favvosyssla...  


Ett träningspass på Söder, jag gillar verkligen denna träningsform (iTrim) att inte behöva tänka alls utan bara ta i, det funkar finfint för mig.

En av orsakerna till att gym inte fungerar för mig är detta med räknandet, man ska ju liksom lyfta, dra eller pressa 15-20 gånger.  Jag brukar komma till 7 eller så, sen börjar jag tänka på helt annat och glömmer bort att räkna, kommer ”till sans” och få får jag liksom höfta till vad jag kan ha varit – oftast blir det konstigt nog 14 eller 19!


Trängde mig in hos gulliga C som bor i närheten, med gott bröd och pålägg hos en nyvaken väninna kan man få en kopp kaffe anade jag och hade rätt.

Sen hängde vi som två tonåringar i Ringen ett par timmar, provade kläder, nöp i massa olika saker och luktade på grejer på parfymavdelningar. Efter mycket trams och fniss råkade jag visst köpa en liten klänning.


I ett av provrummen verkar någon annan ha befunnit sig samtidigt, för inte kan väl allt detta mjuka, vita hull tillhöra mig???   ??



Hem och bläddra i nya kokboken en stund innan jag tog mina pinaler och kvistade över till Moma och en karibisk middag.


Hon kan allt laga riktigt god mat den goda kvinnan, och jag misstänker att det kommer bilder hos henne, så kan ni se hur gott det var.

Ris med grönsaker, makaronpudding karibisk stil, lax med goda grönsaker, fläskgryta med massor av kryddor och en krispig, len sallad med morötter och vitkål.

Till kaffet romflamberade matbananer (plantains) med vaniljglass!


Jag hade med mig lite av det goda knäckebrödet. Jag tycker dock att det är nån slags blandning av bröd och kex, så jag har döpt om det till


KNÄXEBRÖD (glutenfritt)


2 dl Majs-MJÖL

1 dl solroskärnor

1 dl sesamfrön

½ del linfrön

½ dl rapsolja

½ tsk salt

Rör ihop detta i en skål

Häll på

2 ½ dl kokande vatten

Häll ut det på ett (eller två) bakplåtspapper, pressa ut med ett annat bakplåtspapper, så tunt att du känner solrosfröna.  Dra bort pappret och strö på lite flingsalt (smaksatt?)  


Grädda i 150 i 50-55 min. Använder du två plåtar byt plats på dem efter halva tiden. Det ska bli torrt och sprött.

Vill du ha fina bitar markera ränder med kniv innan du gräddar. Själv bryter jag och bara njuter!

Här är min nya omgång, idag tog jag flingsalt med dillsmak...

 




Idag har jag inte alls kommit så långt, men solen skiner och jag kanske kommer ut i den, om jag bara kommer ur pyjamasen nån gång…

Maken tycks vara tvungen att bevaka några grabbar som spelar fotboll i England, så jag får väl roa mig själv!


                                 Pussen då   !


Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards