kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Sjung och var glad

Av Li-Lo - 14 september 2011 21:55

Händer det dej ibland att  bananerna du köpte alldeles nyss gula,

 



glada och fna plötsligt ligger i fruktskålen och tittar på dej med stora, ledsna bruna fläckar ögon (likt en icke namngiven statsminister)?


Hade du tänkt äta dem? Men har de passerat bäst före datum och känns mest mjuka, oformliga och sliskigt menlösa (som en icke namngiven ........minister)?


Skulle du ha sytt söta randiga pyjamasar till dem?

  men inser att deras sladdriga konsistens icke skulle gå att trä in i annat än möjligtvis en sop sovpåse?


Var inte lessen!

Lyssna på en härlig ♪ ♪ bananlåt ♫ ♫ och baka en smarrig banankaka,  två eller kanske rent av tre istället.   

(tack Ama  ♫♪ för att du lärt mig göra noter)

Du får två recept av mig, och jag är nästan säker på att du kommer att hitta ett tredje hos Moma inom kort.


Banankaka 1


100 g matfett (smör margarin)

3 dl socker

2ägg

5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk ingefära

2 tsk kanel

2 bananer

½ dl kallt kaffe


Smörj och bröa form. Rör socker och matfett poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda allt utom banan och kaffe och rör ner. Mosa bananerna och tillsätt dem och kaffet.

Grädda i nedre delen 175 C ca 1 timme.


Banankaka 2

Kokosflingor

150 g rumsvarmt matfett

1 dl strösocker

1 ½ tsk vaniljsocker

3 ägg

1 apelsin

4 dl vetemjöl

1 tsk kanel

1 msk malen muskotnöt

1 tsk bakpulver

50 g mandelspån

2 stora bananer

Sätt ugnen på 150 grader

Smörj och koksa en form. Rör fett, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Tvätta apelsinen, riv skalet pressa saften, ska bli ca 1 ¼ dl, ta vatten om det inte räcker.

Blanda mjöl och andra torra saker, rör ner rivet, saften och sist skivade bananer.

Grädda en timme, servera med fruktsallad och vispad grädde om du vill.



Å här kommer Pussen  ! samt Bananlåten

 
 
Ingen bild

Jeanette

14 september 2011 22:16

Heja LiLo, ett recept med måttangivelse ;) Tack,tack....jag älskar recept, kan du inte lägga ut ett på en smarrig köttgryta ( men inte get eller lamm;)....SNÄLLA?!

Li-Lo

14 september 2011 22:20

Haha, jag liksom bara "I go bananas" o se hur det blev!!!

Jag tar till mig din önskan, men den är icke min lag, det får Swempa stå för : )

Vi får ses, som Kära Make säger!

 
Ama de casa

Ama de casa

15 september 2011 13:34

Du är en läraktig elev märker jag :-)

Bakning och jag är inte kompisar, men jag diggade till banaslåten :-)

sv: Ett underbart inlägg om stenåldersbloggningen! (eller vilken ålder det nu var... :-) )

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

15 september 2011 13:40

jag är lättlärd o ganska lydig!
Bakar inte heller så gärna men om jag nångång ska så...Bananlåten är härlig, finns en hel skiva från 80-talet, Fredrik Åkerström och Gösta Linderholm texter av Lennart Hellsing, som är ett geni!

Ja visst är det helt underbart! : )

 
Ingen bild

susanne

15 september 2011 15:32

Verkar bli smarrigt det där! Baka är inte min "pilsner" till råga på allt har jag en gammal gasspis där ugnen inte är värd namnet.
Diggade bananlåten!!

Li-Lo

15 september 2011 16:23

Ett inlägg med variation och valfrihet, två bak att välja på, om man vill baka en låt att lyss till om man hellre vill det!
Jag ger mina läsare ALLT!

 
Ingen bild

pethra

15 september 2011 16:01

Smarrigt, jag har en usa-ig med ananas i också som är kanon god

Li-Lo

15 september 2011 16:21

banan och ananas? hmmm...gott : )

 
Moma

Moma

15 september 2011 19:55

Du ska då alltid gå händelserna i förväg! Jag hinner inte blogga i lika raskt takt som jag slaskar i mig det jag lagar. För den delen så tror jag att jag redan har minst två recept på banankaka hos mig, men jag letar fortfarande efter det ultimata banankakereceptet! Seek and you shall find heter det ju... Kanske dags att utse en tävling på banankakerecept..?

@Petra Det låter gott, recept..?

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

15 september 2011 20:00

Jag skrev väl inom kort?
Banankakerecepttävling? Vad vinner man i en sån tro?
Ska putta pethra så vi får det, hon är konditor hon så det borde vara highclass!

 
Gun

Gun

16 september 2011 00:01

Hahaa, nu ångrar jag lite att jag slängde fyra bananer idag!

http://horni.blogg.se

Li-Lo

16 september 2011 08:43

Jaa, det var dumt! Jag fick en hel hög med fler banankakerecept igår, man kan fryyysa gamm-bananer och ta fram när man vill baka eller göra smooothies!
Säg till om du vill ha fler recept jag har din mail

 
habanero

habanero

16 september 2011 19:08

Men vilken av kakorna är godast då,tycker du? Att baka två kakor är överkurs för mig...
Kramelikram

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

16 september 2011 20:00

Den med kokos har ju mycket mindre socker och jag gillar när det inte är så sött, den första är lättare att göra

Fick väl tio recept till igår av Pethra som är konditor : ) ska testa nåt av dom, jag brukar kasta in gammelbananer i frysen..

Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards