kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Chili och annat hett?

Av Li-Lo - 14 september 2011 18:05


De flesta chiliplantorna är numera inomhus.  Har fått måttligt med frukter, men har också lärt mig vilka jag inte ska plantera nästa år.


Den vita Habaneron verkar vara en långsam, ganska småväxt krabat och kanske ska stå inne hela sommaren om den ska vara nåt att ha, smaken tycker jag om. Spara?  

Det som jag trodde var en indisk Bhut Jolikia, visade sig vara någon form av röd Habanero, med stora härliga starka frukter. En av dem ska klippas ner och sparas till nästa år, absolut! 

 

Apache Potluck, en besvikelse, lättodlad och vacker, men helt menlös. Birds eye har gett lite frukt, är het, men har inte mycket smak.  

Numex Twilight har varit vacker hela sommaren, med sina många färger, kan eventuellt bli en sån även nästa år.


Då har jag även tre nya sorter jag fick av P på Gotland samt en eller två jag fick av Öbo-son att testa. Ska nog också försöka få tag på Gul Habanerofrön, antingen ta ur frukter eller beställa. Det är verkligen hittills det godaste jag ätit i chiliväg, rykande hett, men fruktigt, smakrikt och supergott!


Idag har jag använt mina små mesiga Apacher i en saltinläggning.

 Citron, lime, vitlök (alla i klyftor)och en kvist rosmarin har jag varvat med grovsalt och de illröda små vännerna. På med citron/limesaft

(Självklart skrubbat citrusen i hett vatten först.) Detta ska nu stå i rumstemp en vecka, burken skakas och sen ska jag hälla på olivolja och ställa den i kylen.

Salt och surt, så gott tillsammans! och vackert därtill.

 

De andra frukterna slänger jag in i frysen vartefter de mognar.


Ingen av alla dessa sorter har jag stoppat i näsa, ögon eller öron, duktigt va?


Förkylningen har väl inte riktigt tagit sitt slemmiga bagage och flyttat ännu, men står i hallen och är på väg bort ur mitt liv. Det värsta är ju att fanskapet säkert kan tänka sig att komma tillbaks och inget verkar kunna stoppa ett sånt äckel från att flytta in och ut precis som det passar äcklet själv.


Nu ska jag försöka övertyga Kära Make om att vi ska äta upp gamla matrester och inte alls den underbart doftande grytan på kalvlägg som puttrat tills köttet blivit så mört så det smälter i munnen.

Det kommer nog inte gå…


                                 Pussen då   !





 
 
Renee

Renee

14 september 2011 18:17

Jag gillar chili, önskar jag hade lite ork och lust att odla jag också.

http://reneemari.blogg.se

Li-Lo

14 september 2011 19:31

det är väldigt lättodlat faktiskt!

 
Ama de casa

Ama de casa

14 september 2011 19:54

Hahaha! Jag tror att vitlök passar MYCKET bättre i en inläggning än i ett öra. Och när du håller upp och visar den där otroligt vackar burken, så tycker jag allt att du ljuger en aning.
"Ingen av alla dessa sorter har jag stoppat i näsa, ögon eller öron, duktigt va?"
Men du... Var det inte vitlök i den där inläggningen? :-D

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

14 september 2011 19:58

Ingen av just de som är i burken i alla fall, definitivt ingen citron i alla fall! : )
Nu hoppas jag att det som är burken kommer bli gott också..

 
Ama de casa

Ama de casa

14 september 2011 20:09

sv:
Alt+13 ♪ (en liten skiten enkelnot)
Alt+14 ♫ (en dubbelnot)
(Obs! Måste vara siffror på det numeriska tangentbordet. Dom i som ligger i rad funkar inte)

Detta kom jag på när vi var i Costa Rica ifjol och min egna dator dog. Blev hänvisad till hotellens datorer utan å, ä och ö. När jag slant när jag skulle skriva å, ä, och ö så blev det en massa skojiga tecken. Bland annat noter.

Här kan du se lite mer hur det gick till när jag fick min aha-upplevelse :-)

http://amacasa.wordpress.com/2010/10/08/det-hande-nat-konstigt/

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

14 september 2011 21:24

Haha, nu pillade jag hej vilt och lärde mig en massa nya mysiga grejer...☺ tack för tipset!

 
Ingen bild

susanne

14 september 2011 21:21

Är på bättringsvägen! det värkar så;)
Stoppat i näsa? Har jag missat nåt nu eller...
- habanerosås i ögat
- vitlök i örat
- .........??
Skönt att Du känner dig bättre, kramis

Li-Lo

14 september 2011 21:25

Jag är inte dö än, så det finns tid....☺ ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards