kucke-li-lo

Alla inlägg den 14 september 2011

Av Li-Lo - 14 september 2011 21:55

Händer det dej ibland att  bananerna du köpte alldeles nyss gula,

 



glada och fna plötsligt ligger i fruktskålen och tittar på dej med stora, ledsna bruna fläckar ögon (likt en icke namngiven statsminister)?


Hade du tänkt äta dem? Men har de passerat bäst före datum och känns mest mjuka, oformliga och sliskigt menlösa (som en icke namngiven ........minister)?


Skulle du ha sytt söta randiga pyjamasar till dem?

  men inser att deras sladdriga konsistens icke skulle gå att trä in i annat än möjligtvis en sop sovpåse?


Var inte lessen!

Lyssna på en härlig ♪ ♪ bananlåt ♫ ♫ och baka en smarrig banankaka,  två eller kanske rent av tre istället.   

(tack Ama  ♫♪ för att du lärt mig göra noter)

Du får två recept av mig, och jag är nästan säker på att du kommer att hitta ett tredje hos Moma inom kort.


Banankaka 1


100 g matfett (smör margarin)

3 dl socker

2ägg

5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk ingefära

2 tsk kanel

2 bananer

½ dl kallt kaffe


Smörj och bröa form. Rör socker och matfett poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda allt utom banan och kaffe och rör ner. Mosa bananerna och tillsätt dem och kaffet.

Grädda i nedre delen 175 C ca 1 timme.


Banankaka 2

Kokosflingor

150 g rumsvarmt matfett

1 dl strösocker

1 ½ tsk vaniljsocker

3 ägg

1 apelsin

4 dl vetemjöl

1 tsk kanel

1 msk malen muskotnöt

1 tsk bakpulver

50 g mandelspån

2 stora bananer

Sätt ugnen på 150 grader

Smörj och koksa en form. Rör fett, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Tvätta apelsinen, riv skalet pressa saften, ska bli ca 1 ¼ dl, ta vatten om det inte räcker.

Blanda mjöl och andra torra saker, rör ner rivet, saften och sist skivade bananer.

Grädda en timme, servera med fruktsallad och vispad grädde om du vill.



Å här kommer Pussen  ! samt Bananlåten

Av Li-Lo - 14 september 2011 18:05


De flesta chiliplantorna är numera inomhus.  Har fått måttligt med frukter, men har också lärt mig vilka jag inte ska plantera nästa år.


Den vita Habaneron verkar vara en långsam, ganska småväxt krabat och kanske ska stå inne hela sommaren om den ska vara nåt att ha, smaken tycker jag om. Spara?  

Det som jag trodde var en indisk Bhut Jolikia, visade sig vara någon form av röd Habanero, med stora härliga starka frukter. En av dem ska klippas ner och sparas till nästa år, absolut! 

 

Apache Potluck, en besvikelse, lättodlad och vacker, men helt menlös. Birds eye har gett lite frukt, är het, men har inte mycket smak.  

Numex Twilight har varit vacker hela sommaren, med sina många färger, kan eventuellt bli en sån även nästa år.


Då har jag även tre nya sorter jag fick av P på Gotland samt en eller två jag fick av Öbo-son att testa. Ska nog också försöka få tag på Gul Habanerofrön, antingen ta ur frukter eller beställa. Det är verkligen hittills det godaste jag ätit i chiliväg, rykande hett, men fruktigt, smakrikt och supergott!


Idag har jag använt mina små mesiga Apacher i en saltinläggning.

 Citron, lime, vitlök (alla i klyftor)och en kvist rosmarin har jag varvat med grovsalt och de illröda små vännerna. På med citron/limesaft

(Självklart skrubbat citrusen i hett vatten först.) Detta ska nu stå i rumstemp en vecka, burken skakas och sen ska jag hälla på olivolja och ställa den i kylen.

Salt och surt, så gott tillsammans! och vackert därtill.

 

De andra frukterna slänger jag in i frysen vartefter de mognar.


Ingen av alla dessa sorter har jag stoppat i näsa, ögon eller öron, duktigt va?


Förkylningen har väl inte riktigt tagit sitt slemmiga bagage och flyttat ännu, men står i hallen och är på väg bort ur mitt liv. Det värsta är ju att fanskapet säkert kan tänka sig att komma tillbaks och inget verkar kunna stoppa ett sånt äckel från att flytta in och ut precis som det passar äcklet själv.


Nu ska jag försöka övertyga Kära Make om att vi ska äta upp gamla matrester och inte alls den underbart doftande grytan på kalvlägg som puttrat tills köttet blivit så mört så det smälter i munnen.

Det kommer nog inte gå…


                                 Pussen då   !





Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards