kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 2 september 2011

Ibland rotar jag

Av Li-Lo - 2 september 2011 13:20


runt på nätet.


Jag gör spontana sökningar utan någon direkt tanke bakom. Det är nog lite så jag är, väldigt lite av det jag pysslar med är speciellt genomtänkt eller noggrant.


Idag sökte jag på min Farmors efternamn + cirkusfamiljer.

Då hamnade jag i en jättelång ”utredning” av vår statsministers ursprung. (på http://aforum.genealogi.se/discus/)

Det var ju en artikel i nån kvällstidning om att han hade en svart anfader, detta och mycket annat gräver man i på denna sida.


För det första tycker jag att tidningsartikeln är intressant och lite gullig och trots ordval,  överraskande befriad från fördömande, visar snarare på ett nyfiket intresse för denne dirftige och ovanlige herre.



”Fredagen den 29 augusti 1884

- En kärlekshistoria

Stockholmskorresp. K R. skrifver:
Sedan några år har här i Stockholm uppehållit sig - tidtals åminstone - en främling, som ådragit sig rätt mycken uppmärksamhet, särskildt från damernas sida. Han är nämligen en ovanligt ståtlig och man skulle kunna säga äfven vacker karl - d.v.s vacker "efter sin art", ty mannen är neger. Hans namn är John Hood och han uppgifver sig sjelf vara son till en "guvernör" på Java och ett holländskt fruntimmer. Detta halfblod skulle förklara hvarför han är betydligt ljusare till färgen än andra negrer, nästan som en kreol. Man kan våga säga att han är idealet af negerskönhet, och då han dertill som nämdt har en ståtlig och smidig figur, och kläder sig synnerligen vårdadt och för sig oklanderligt, nästan nobelt, så är det icke underligt att en och annan Evas dotter med välbehag låtit sina ögon dröja vid den kaffebrune sydländingen.


Herr Hood har haft en något ostadig sysselsättning. Han har förevisat zulu-kaffrer och vargmänniskor, loppcirkus och hafsnymfer, och har slutligen förevisat sig sjelf såsom människoätare. Det var han som förnågra år sedan hade den genialiska idén att af ett något lätt fruntimmer här i staden med tillhjälp af halmstoppning m.m åstadkomma en fiskmänniska, d. v. s. människkropp med fiskstjert, hvilken förevisades som ett naturfenomen till dess polisen kom att undersöka stjerten och reducerade underverket till dess egentliga beståndsdelar.
Denne herr Hood har för någon tid sedan nattetid försvunnit med ett ungt vackert fruntimmer, för hvilket han länge slagit sina krokar och som till fullo besvarat hans ömma låga. Pappa och mamma deremot hade han icke lyckats stämma gynsamt mot sig, och då de båda älskande icke kunde lefva utan hvarandra såsom det heter, så passade de på en natt då pappa och mamma sofvo och stego ombord å en här i hamnen liggande engelsk ångare, sedan de försiktigtvis dagen förut uttagit de 300 kronor som hon hade innestående i sparbanken, och på det sättet fått reskassa. När pappa och mamma vaknade och funno fågeln flugen ur boet började de ana oråd, och snart nog fingo de veta att de älskande ombord å ångaren Flamingo befunno sig på väg till Hull, der Hymens band skulle förena dem för lifvet.
Men pappa och mamma voro nog obarmhertiga att låta telegrafera till svenska konsuln i Hull och så mötte han dem vid fartygets ankomst och skilde dem åt och gjorde slut på hela kärlekshistorien. För att göra denna fullständig bör jag nämna att flickan var mycket vacker.”


Och det som kommer sedan var väl det som fick mig lite fundersam.



”Men historien slutar faktiskt inte där.

Det finns en viss tradition i cirkus-tivolikretsar att "negrer" har en egen yrkesmässig nisch. Ett exempel är den "steppande negern Sam" som inkom till Stockholm genom Brazil Jacks försorg i början av 1900-talet. Hans korrekta namn var Joseph Samson och han var född i Sierra Leone, Afrika. Han steppade gärna på glasbitar.

Åter till familjen Reinfeldt. När John Hood lämnat Sverige för New York som Birgitta Reinfeldt (Fredrik R:s mor) intygat, stod ju det lettiska hembiträdet till synes övergivet med en liten son John Reinfeldt. Snart gifte sig emellertid den baltiska damen med sin husbonde Andreas Carlsson. I diskussionen ovan har denne man betecknats som "jernarbetaren". Det är inte riktigt hela sanningen. Undersöker man mer fullständigt Andreas (John Reinfeldts styvfar) yrkeskarriär i Stockholms rotemansarkiv finner man att rätt snart uppträder denne i ett likartat fack som John Reinfeldts biologiske far. Han bär snart titeln "karusellägaren" och strax därefter "skjutbaneägaren" Andreas Carlsson. Det lettiska hembiträdet har sålunda haft en viss medvetenhet i valet av sitt umgänge. Det skulle därför inte förväna mig om vidare studier av hembiträdets ursprung skulle peka mot en cirkus-tivoli-miljö.

Det är alltså fel att uppfatta FR:s farfars fars (John Reinfeldt) uppväxtmiljö som väsentligt förändrad genom John Hoods avvikande. Modern bibehöll genom sin nye partner en uppväxtmiljö för sonen av samma art som hon tidigare befunnit sig inom.

Familjen var bosatt på lite olika adresser på Södermalm i Stockholm. Bland adresserna finner man kvarteret Glasbruket strax intill Mosebacke teater och de övriga varieteetablissement som fanns där intill vid Lilla Glasbruksgatan. Det här hörnet av Södermalm strax ovanför Katarinahissen var Stockholm "Little Italy" med hundratals italienska positivhalare bosatta (de flesta i "Positivhalarnes Herberge", L. Glasbruksgatan 16). Här bodde också Cirkus du Nords direktör Josef Möller (en släkting till mig) med sin familj på Stora Glasbruksgatan 10. På Lilla Glasbruksgatan 21 bodde tre akrobatfamiljer redan på 1870-talet: cirkusfamiljen Bono-Gautier, vaxkabinettsfamiljen Lütze och mangerifamiljen Eisfeldt-Magito (släktingar till mig). Dessa familjer hade släkt- och kontaktnät som sträckte sig över hela Europa. Ex. Direktör Alexander Eisfeldt avled när en av hans elefanter tappade snabelgreppet om honom i Riga.

Med detta vill jag egentligen bara betona att den Reinfeldtska släkten förefaller ha en djupare förankring i de resande artisternas värld än vad som skulle vara följden av enbart en tillfällig erotisk förvillelse”


 


Att Fredriks och mina anfäder bodde på samma adress en gång i tiden! Och vem vet hur de rände mellan sängarna på den tiden?


Tänk om vi är släkt????

 


Då vet jag inte, jag kanske ska byta jobb ? så jag inte blir anklagad för svågerpolitik, jag menar, jag var ju här först!


Trevlig helg och

                                  Pussen då   !


 
 
Ingen bild

Anna

2 september 2011 14:20

Hoppsan kerstin ;) Tänk om ni är släkt! Vad duktig du är på att "rota" fram saker *kram*
http://njoruns.bloggplatsen.se/

Li-Lo

2 september 2011 14:25

Ja, tänk!

Jag vet inte om det skulle göra mig glad precis, men intressant är allt man kan rota fram!
Kram

 
FiloZophie

FiloZophie

2 september 2011 15:07

Tja, värre släktingar kan man ju tänka sig... beroende på om man är röd eller blå vill säga :)
Kramelikramen och trevlig helg ;)

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

Li-Lo

2 september 2011 19:15

Röd eller blå eller bara som folk är mest!
Ha en trevlig helg du också, kramkram å ha en bra helg, med eller utan Telia!

 
Ingen bild

susanne

2 september 2011 15:24

Det är kul att "rota" har själv rotat mig fram till "tjocka släkten" i östergötland i början på 1700 talet. Rota vidare....kolla på/i nåt som heter RÖTTER, sök efter Flying Opes! Du kanske kan få fram mer info därifrån. Lycka till å va kul att läsa din blogg. Trevlig Helg!

Li-Lo

2 september 2011 19:14

Det är kul att rota, men jag har nog inte tålamod att göra det noga, men att svänga ihop en historia av det jag vet eller hittar, det är kul!
Trevlig dito, kram

 
Ama de casa

Ama de casa

2 september 2011 16:21

Wow! Fint värre :-)

Intressant historia - synd om dom två stackars älskande som blev skilda åt...

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

2 september 2011 19:12

Ja, den historien är härlig men sorglig ; )(!

Fint vet jag inte, å inte en aning om det finns en skugga av sanning i det heller, men ett bra inlägg blev det ju : )

 
habanero

habanero

2 september 2011 20:55

Aa..men stackars LiLo! Ingen fara, jag lovar att hålla tyst och aldrig berätta för någon att det eventuellt kanske skulle kunna finnas en risk att du är släkt med herr R....Men hur som...man väljer ju inte sina släktingar, så det är i vilket fall som helst inte ditt fel :)
Kramelikram

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

2 september 2011 21:31

Å, va snäll du är! Det är kanske inte min drömhemligasläkting att hitta, men efter ett samtal med pappa känns det rätt tryggt, den grenen är tydligen VÄLDIGT avlägsen, puh : )

Men som sagt, jag var där före honom så skulle det bli tjafs får nog han gå???

Kramkram

 
Moma

Moma

2 september 2011 21:00

Du, du skulle inte kunna rota fram lite slantar till mig?

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

2 september 2011 21:28

Gooogla på de...

 
Rene

Rene

3 september 2011 11:02

Inte illa med det släkskapet. Fortsätt rota, vem vet vad du hittar?

http://www.reneemari.blogg.se

Li-Lo

3 september 2011 11:54

Nästa gång rotar jag fram nåt annat :)

 
Moma

Moma

3 september 2011 20:29

Jag har förresten en liten, liten grej till dig, hojta till när du vill ses!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

4 september 2011 11:43

Jag vill ses, NU!

 
Gun

Gun

4 september 2011 19:50

Vad mycket information man kan få bara av att googla. Hoppas du får behålla jobbet. ;D

http://horni.blogg.se

Li-Lo

4 september 2011 20:11

Jaa, jag vet inte vem som sitter mest löst...
Jag var ju ändå först på plats!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards