kucke-li-lo

Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Li-Lo - 2 augusti 2011 20:47



Som sagt har jag varit en vecka på västkusten.
Först bodde jag i lillstugan hos gulliga    J & D och deras rara småjäntor.     Då gjorde jag inte många knop, utan tillät de unga tu att "ta hand om" moster lite.
Det gjorde de superbra och jag hoppas att det även var jättegärna?
Jag har badat i havet, med och utan sällskap. Ätit kaffeglass till lunch, havskräftor och färska räkor till middag.
Gott och grillat fick jag en annan dag, samt likör till förmiddagsfikat.

 


Sen bytte jag systerdotter att klämma mig in hos, i ett rum med bäckbrus som nattmusik den här gången. Inte för att jag hann tillbringa speciellt mycket tid där, men det var hemtrevligt att lyssna till innan jag somnade. I detta huset fanns rummet  



Vi skulle ordna kalas som sagt.


 Lilla T    hade haft migrän varenda dag sedan två veckor och låg med andra ord lite efter med allt. Men om man jobbar på ordentligt, gör en planering som man är beredd att rucka på hinner man ändå.
Från torsdag middag till söndag vid fyratiden gnetade vi på, och det ordentligt vill jag lova. Svetten lackade, tårarna rann och vi sjöng ikapp med radion till långt in på förnatten.
De hade hyrt en samlingslokal med bra kök och fin utsikt över unga gossar och män som sparkade boll på en gräsmatta.
Handlat har vi gjort, burit, lyft, hackat, rört, skurit, rivit, blandat, rört, skurit, blandat och vispat. Samt skrattat gott åt denna lustiga grönsak!

 
Dekorerade lokalen gjorde lilla J, hon är så duktig och gör så fint med små medel. Tyvärr syns det inte riktigt på bilderna hur snyggt det blev.

       
Tror aldrig jag skulle komma på att dra ner draperierna till bufféborden när dukarna tröt!


Systerdotter E, hjälpte till  på lördag förmiddag. Tur det, annars hade vi aldrig fått så utsökt fina små tårtbakelser, jag har dåligt tålamod med sånt.
   
Jag hade väl haft mina aningar som jag fick besannade redan på torsdagen, men för övrigt visste bara en av T's systrar och hennes barn.
Nämligen att de skulle till och gifta sig på det här kalaset!

 
Just det hade de bestämt i god tid, vad de inte riktigt hunnit med var att boka vigselförättare, men redan fyra timmar innan vigseln så löste det sig!
Han talade om att han i vanliga fall träffar paret tre gånger för två timmars samtal per gång, men en kvart på en campingplats funkade det också, visade det sig!


Kalaset kom igång bra, alla åt och stoppade i sig av den goda maten.
Grillat kött av egna djur
Couscoussallad  
Potatissallad med deras egen potatis.
Smörkokta morötter från egna landet.
Rödbetstatsiki med egenodlade betor
Gul- och polkabetssallad, med getfetaost från ett lokalt gårdsmejeri.  
Råa morötter, lokalt odlade
samt lite kyckling, gurka, bröd och sånt.  



Mängder med öl, vin och till fikat och kvällen även starkare.


Nåväl! Mitt i mumsandet kliver en man in,  i uppkavlade jeans, sneakers, keps och GAIS-jacka in och börjar prata och skoja, viker ner jeansen, tar av sig keps och jacka och visar sig ha en prästkrage på skjortan!

 
På en given signal kliver T och hennes B in från en bakdörr.
De är alltså små (micro?) bönder och vet inget bättre än att hålla på med djur, mark och skog.
Så vad passar bättre än att ha de kläder man trivs bäst i och som symboliserar det som fört dem samman?


     


De var så gulliga, jag har nog aldrig sett ett gulligare brudpar tror jag faktiskt. På bilderna syns inte hennes lilla gulliga mjölkkanna eller hans byxhäng.
Vi sjöng psalm när pastorn spelade trumpet  och jag tror det föll ganska många tårar!

Här dansar raringarna till en härlig blueslåt:

 


Festen höll på till ett-tiden, vi plockade lite en timme eller så. Vid halv tre stupade vi i säng, mina fötter värkte, smärtade och gjorde så ont att det tog två timmar innan jag somnade.


Vi fick massor av beröm för maten och ett erbjudande om att tillsammans ordna ett 85-årskalas om två år åt en man som kommit upp från Skåne.
Han sa att han varit på många olika sorters både eleganta och enklare fester i sitt liv, men aldrig ett som varit så speciellt, både vad det gällde mat, dekorationer, stämming och överraskningseffekt!


Tur att städningen gick ganska lätt, på söndagen hann vi till och med ett kvällsbad i Svinsjön!


Lilla T och jag tog som sagt ett par härliga timmar på stranden ensamma i går och jag har ju redan berättat om min strapatsrika hemresa.


NU, lider jag av TTJÅ  (Tillbaka Till Jobbet Ångest) och känner mig inte på något som helst sätt färdigsemestrad, inte alls!


Men, men ingen av alla de "på landsbygden vinner de alltid"-lotterna jag köpt har innehållit vinst så det är väl bara att bita i det sura äpplet, ihop och se till att landet sköts som det ska igen!

  


                   Pussen då  !









Av Li-Lo - 2 augusti 2011 09:26

med att berätta om hemresan.

Efter fyra dagars tokintensivt köksarbete, en fantastisk fest och en dags städning var det dags att åka hemåt.

Men först ett par timmar av sol och bad här.

  Playa del Vallersvik!

Detta innebar att när jag satte mig på tåget var jag solvarm, solkrämskletig och saltvattensklibbig.


Lokaltåget från Kungsbacka var bara 10 minuter försenat. Sen skulle jag åka Intercitytåg eftersom jag gillar gillade att åka tåg tyckte jag det var rätt skönt att ta ett som inte gick så fort!


Alltså jag vill inte påstå att jag tycker det är spännande precis, men jag fattar att det behövs spänning för att tåget ska komma framåt.

Men efter Flen tappade vi den. På banvallen blev vi sittande, mina klimakterikärringsvalliningar blommade som aldrig förr, svetten rann, på mig och  många andra.

En timme fick vi titta på träd, sen fick vi KLÄTTRA ur tåget, traska på den knögliga banvallen till nästa tåg.

Till första steget var det väl en meter eller så.

Tack alla käcka ynglingar som såg till att vi mindre vältränade och viga kom ombord!


En liten timme i nästa stillastående tåg, och sen så for vi iväg. Jag tror att jag har ränderna efter trappen kvar i baken än  ?


Men jag säger som i TV reklamen:



   Gör om det här i en bil, om du kan 


                                        


Pussen då  

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards