kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 1 juli 2011

Bra såser och envisa kvinnor reder sig själva?

Av Li-Lo - 1 juli 2011 10:05





Apropå sås, så  äter vi i princip varje dag väldigt stark chilisås här i Kucke-Li-Lo-bo.

Den brukar vi köpa av Sally som kokar den hemma och en stor nescafeburk brukar räcka ungefär en månad här. Jag har delat ut smakprover till höger och vänster så för det mesta köper vi numera två, det finns alltid spekulanter till delar av den andra.

Men nu.....
Är hon bortrest och vårt hushåll totalt renons på heta grejer. Eller nä, så är det inte, vi köper den ena efter den andra, men inget går upp mot Sallysåsen.

"Kan väl inte vara så svårt" tänker LiLo kavat och letar reda på ett recept på Hot pepper sauce från Trinidad på nätet.
Köper blandade frukter, röda och gula habanero samt lite vanlig röd spansk peppar.

Svårt var det inte alls!
Däremot blev det så starkt, att det som från början kanske blev en sisådär 6-7deciliter ökat till ett par liter innan jag lyckats späda det hela till ätbar styrka.

Förutom de 20 chilisarna och tre hela vitlökarna som var själva grunden fick jag lägga till:

Fyra nekatriner
Ett halvt paket frusen mango
Fem tomater
samt
En liter passerade tomater!

Därtill färska örter, ingefära, socker, salt, honung, lök och vinäger.

Jag använde handskar när jag hanterade de råa frukterna, men sen när jag diskade undan de allt större kärlen och byttorna blev händerna impregnerade med chili och var underbart heta hela kvällen sen.

Trots att jag kokade massor kom lilla snålkärringen fram när det väl var dags att fylla på burkar.
"Nog ska väl det sista skrapas ur, inget ska förfaras"



I två bemärkelser HET, riktigt jävla APHET chilisås i ögat - DET GÖR ONT!

Tur för mig att vi har duschstril på kökskranen, en halvtimme i vasken tog bort det värsta och redan vid 8-tiden på kvällen, hade det RÖDA ögat övergått till en näpen rosa ton!

Trots denna taumatiska händelse, blev jag underbart glad att se att min första Apache blivit röd idag!  


Lite komiskt hade det varit om jag fått en av dessa långsmala rackare i ögat, även om jag inte är en fågel? Thailändsk Birds eye.

 

Nu ska jag skära lite killingkött, lägga i marinad.
Sen bär det av till De gamle och lite gulligull och babblande där.



Pussen då     !

 
 
Brianna

Brianna

1 juli 2011 11:25

det e så hemskt att få chili i ögat, har själv råkat ut för det si sådär 10982 ggr. Brukar hacka i chili i grönsakssallader och sen petar jag mej i ögonen. Aaaaaaaj

http://chilipralin.bloggplatsen.se

Li-Lo

1 juli 2011 11:28

Ja huu, det gjorde ont, en stor kokhet droppe habaneroextrakt!

Nu måste jag skynda mig lite, min kära Make åkte iväg i sina finskor, köpta i Afrika, när han kommit ett par Tbanestationer bort, lossnade HELA sulan, så jag fick hasta iväg oduschad otvättat hår nästan i pyjamas, med ett par andra
Tur att jag har semester : )

 
Ama de casa

Ama de casa

1 juli 2011 18:25

Ajajaj... Där fick du onda ögat, kan man säga...

:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

1 juli 2011 18:31

tur att det gick över, hade inte varit nåt vidare att ha Onda ögat hela semestern, alls

 
Gun

Gun

1 juli 2011 20:05

Det måste göra rejält ont! Men duktig var du, som lyckades få ihop en het sås.

http://horni.blogg.se

Li-Lo

1 juli 2011 20:19

Ont gjorde det, men jag överlevde och ser bättre (ut?) än nånsin : )

 
habanero

habanero

1 juli 2011 21:05

Ohhguuud! Det gör ju så ont!:(
När jag var ung o dum så hanterade jag habaneropeppar lite slarvigt och råkade faktiskt få det sedan på slemhinnor både här och där både på mig själv och Barnafadern.Kan säga att det hände bara en gång....

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

1 juli 2011 22:39

Det gjorde ont, det känns lite fortfarande när jag blir trött, faktiskt!

Men så eldigt har jag inte lyckats få till det, tror nästan jag föredrar ögona : )

Kramkram, från en som åker tillbaks till landet i morron, för att simma i det odjursfria havet

 
Moma

Moma

4 juli 2011 16:14

Äsch, det där fixade du galant som den heta bruden med drag i du är! :-)

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

4 juli 2011 16:39

Så klart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards