kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Lön, Lakritspipor och Lovande samtal!

Av Li-Lo - 24 maj 2011 14:19



Nu är det gjort!

Jag har haft mitt lönesamtal. Det kunde jag lika gärna låtit bli känns det som.

Vi hade ju redan fått reda på att potten var extremt liten.

Vilka vår högsta-högsta chef anser är viktiga hade vi också fått klart för oss.

(liksom resten av svenska folket)


 Vi tar och satsar på dem som redan har och låter fotfolket/baspersonalen klara sig med småsmulor och glädjen över att slippa utanförskap?


Jag hyste ändå en fånig förhoppning, i och med att det prioriterade kriteriet för höjningar var ”skicklighet”, dessutom tänkte jag att gapet på nästan 3500 mellan mig och den kollega jag delar i princip alla arbetsuppgifter lika med skulle minska rätt rejält.

Som det nu blev täcker det väl hyreshöjningen och SL-korts höjningen, och då kommer jag kanske ändå kunna unna mig en lakritspipa eller två varje månad därutöver.


                                 



Jag var arg, sur och rejält besviken när jag åkte hem.     


Då var det faktiskt härligt att komma hem till sina nära och kära, speciellt när mina gullungar    var glada och på bra humör båda två!


Mambo-sonen för att han fått hem sitt bevis på att nu läst alla kurser som behövs, och är ”barnskötare” numera.

Gulle-Make för att de ringt från arbetsförmedlingen och bett honom att komma dit i morgon, för att träffa någon som behöver anställa.

Åh, det vore så kul om det kunde bli något av det!


Av bara farten rann den värsta syran av mig och jag svängde ihop en uppskattad middag.


Migrationsverket har vi kvar att tampas med. Någonstans har den värsta oron släppt, vi är ju faktiskt gifta ”på riktigt” och har inget att dölja. Kränkningen att bli ifrågasatt får jag helt enkelt svälja.

Jag hoppas att den känslan och förhållningssättet stannar kvar i mig, det var nog inte så roligt att vara Kära Make ett tag, jag blir gärna riktigt vresig och vidrig när jag är missnöjd med något som är utanför min kontroll.


Som tur är har jag en klok och snäll Make, som varit extra gullig mot mig.

Annars gullar vi mest med våra chilibebisar, bär dem ut och in och jag tittar med öm blick på de små gullbarnen som redan kommit.


Sen kan jag inte låta er vara utan ännu en glimt ur min vardag på jobbet:


– Vem ska jag tala med om jag vill påverka Islands regering så de puffar askmolnet till Libyen i stället? Om det ligger där, kan vi ju ta hem planen och det blir ett automatiskt flygförbud.

– Jaa, du kanske ska ringa till Islands ambassad?

– Det har jag redan gjort, men där förstår jag inte vad de säger och sen la de bara på. Äh, jag gör så här i stället. Jag åker ut till Arlanda på vinst och förlust! Hejdå!


                                          


Dåligt betalt eller inte, det är i alla fall SPECIELLT!


Pussen då   !












 
 
Ingen bild

tove

24 maj 2011 16:48

önskar att jag kunde säga något uppiggande men jobbar ju själv i vården så, vet hur det känns!
ska ha mitt lönesamtal på torsdag (vilket chefen tycker väldigt viktigt att ha fast det redan är klart hur mycket man får, får se det på den ljusa sidan får betalt för stunden jag är där så)
kram

Li-Lo

24 maj 2011 16:51

Det är okej, men man blir ju lite sur : (

 
Ingen bild

Mikaela

24 maj 2011 18:56

Inget kan jag påverka förutom att blåsa upp din retan stora stolthet över din fina son. Gratta honom så mycket från mej.

Li-Lo

24 maj 2011 21:24

Ja, han är så duktig!

 
Moma

Moma

24 maj 2011 19:04

Hahaha, ja, vad ska man säga..? Jag har inte ens fått ett lönesamtal med min chef :-) Och det blir inte många lakritspipor för det lilla påökt jag fick!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

24 maj 2011 21:23

Å inte får vi strejka...men alla skulle ju kunna försova sig, en och samma dag?

 
Ama de casa

Ama de casa

25 maj 2011 10:41

Hahaha! Underbart samtal :-)

Mindre underbart med migrationsverket och orättvisa löner...

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

25 maj 2011 12:28

Den jäkeln som ringde var från någon radiokanal har det visat sig. Men vi är så vana med allsköns märkliga samtal, så vi reagerar inte, bara är trevliga och hjälpsamma som vanligt : )
Morronchock, kallar de sitt inslag, men som sagt, jag gör inte annat än memorerar...

 
habanero

habanero

25 maj 2011 18:50

Men fy , din dag var inte så kul den heller.Men slutet gott,allting gott.
Du kan väl skriva upp alla de där roliga/märkliga samtalen och skriva en bok så småningom :)
Applåder för sonen och tummhållning för att Maken ska få jobbet.
KRAM

http://www.habanero.bloggplatsen.se

Li-Lo

25 maj 2011 20:00

Joo, då en del av dem finns uppskrivna, tyvärr blir alla luttrade med åren och tycker inte att så mycket är konstigt efter ett par år!

Ja, nu håller vi tummarna. De sökte tre och de vara bara 7-8 som kom i tid, hade jag varit arbetsgivare hade jag valt bland dem och uteslutit den lika stora grupp som kom för sent helt automatiskt!

Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards