kucke-li-lo

Alla inlägg den 13 april 2011

Av Li-Lo - 13 april 2011 14:09


Kära Make och jag har vad man milt sagt skulle kunna uttrycka som Skilda bakgrunder.



          

Det gör sannerligen livet och strävan att få en Gemensam Framtid och Vardag till föremål för många intressanta krockar, diskussioner, kompromisser och missförstånd.


För att göra det lite mer krångligt är vi förbaskat olika som personer också. Men på något konstigt, obegripligt sätt funkar det ändå.


Maten är en sak….


När ska man äta?

Hur ska man äta?

Vad ska man äta?


Frukost, tycker jag man ska vräka i sig så mycket och så länge som möjligt.

En kopp kaffe och ett par cigaretter tycker Make. (kaffe och kaffe förresten, lite pulver i varmt vatten, socker, mjölk OCH grädde).


Sitta länge, prata, ha små skålar att plocka ur, gärna sitta kvar en stund när man är mätt, tycker jag.

En gemensam tallrik eller skål, varsin sked och bara äta tills man är klar är hans melodi.


Lite av varje och olika basvaror (ris, potatis, pasta osv) tycker jag om.

En dag utan ris är ingen dag man är nöjd anser han.



Men ändå: På något sätt blir vi mätta varje dag och jag lagar den traditionella maten han är van vid när jag känner mig extra snäll och har gott om tid, för den är omständlig att tillreda.


Igår tog jag mig friheten att tillreda den enligt mitt huvud och det blev ungefär så här.


Modern Bena-Chin a´la LiLo


ca 1 kg           laxarsle (urtaget, fjällat och fenorna borttagna)

1-2                                      gula lökar hackade

3-4                                      vitlöksklyftor finhackade

ca 1 ½ dl                             tomatpuré

1                                          burk/kartong tomat, krossade, hela eller passerade

1                                          pepparfrukt, gul habanero blev det igår.


Grönsaker, man tager vad man haver igår tog jag:


4                                          morötter, två gula två ”vanliga”

½ litet                                 vitkålshuvud

1-2                                      buljongtärningar

5                                          dl ris, väl sköljt


Vanligt är annars också aubergine, kassava, squash och bittertomat.


Å så här gjorde jag:


Fräs hälften av löken och vitlöken i olja och en tredjedel av tomatpurén. Salta och peppra fisken, snitta på de tjocka ställen och gnid den med lite citron. Fräs den under tiden du skär dina grönsaker i mindre bitar, morötterna som sockerbitar eller lite större och kålen i strimlor eller mindre bitar.

Ta upp laxen och stek den klart under folie eller lock i ugnen .

Nu fräser du grönsakerna med resten av löken och tomatpurén i oljan som nu är full av god fisksmak. Här åker också den hela pepparfrukten ner, den kokar med till man vid avsmakning anser att det är lagom starkt, ta då upp den och använd när ni äter, var och en ”skrapar” av lite efter tycke och smak.

När de börjar mjukna,  ”slappna av” som en gambiansk man förklarade när han skulle tala om för mig hur han lagade mat!

Rör ner riset, häll på tomat-burken/kartongen, rör igen, i med buljong och vatten.

Hur mycket vatten, tja där går det på känsla och kan få justeras efterhand.

Det ska koka tills riset blir mjukt och torrt, får gärna blir lite knaprigt i botten, i alla fall slåss vi om det !

   

Gott blev det, mycket blev det, mätta blev vi och alla var nöjda!


Pussen och smaklig måltid då   !





Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards