kucke-li-lo

Alla inlägg den 27 mars 2011

Av Li-Lo - 27 mars 2011 19:06

Sista vinterhelgen?


Det tycker jag att man kan få säga, då mår man lite bättre.  Det är inte alls så att jag mår dåligt, men jag kan verkligen inte minnas att jag varit så här vårtrött förut.  


Jag har jobbat med en elev vid min sida hela veckan, en ung tjej som fattar jättesnabbt och kommer bli ett bra tillskott till vårt gäng när hon väl kan sitta ensam. 

Det brukar ta två, för det mesta tre veckor hos oss att vara så insatt i allt att man kan sitta helt ensam. Kanske det beskriver lite vilken stor och faktiskt väldigt komplicerad arbetsplats vi har. Hon kommer ändå (liksom jag efter 10 år) behöva fråga kollegor om hjälp då och då. Det är klart att det tröttar mer att vara handledare, än att ”bara jobba”  när jag tänker efter.


Natten till lördagen fick jag nattsömnen störd flera gånger av olika orsaker. Jag är  lite som en bebis när det gäller just sovandet    så jag har haft svårt att liksom ”hinna med mitt sovande” resten av helgen.   

Jag vill sova gärna minst åtta timmar, helst ungefär samma tid varje dag, då mår jag bäst.  



Förra helgen insåg vi att det faktiskt är så att saker och ting, till exempel dammsugare inte håller livet ut. Speciellt inte om man tjackat dem på Rusta eller nåt annat hippt lågprisställe!


Jag såg en annons i veckan på en dammsugare som jag tänkte kolla på. På lunchen klev jag in i en HOME butik.  Efter en snabb titt ville jag försäkra mig om att det var rätt butikskedja jag sett annonsera, så jag frågade den mycket unge mannen

”Ursäkta hade inte ni en annons på en Volta för 595 kronor?”


Blicken han gav mig! Fylld av förakt för min patetiska okunskap, min pinsamma snålhet/fattigdom som ens fick mig att gå in en BUTIK och fråga efter något så DUMT som en dammsugare för mindre än två-tretusen ”Eeeh, neej” orkade han klämma ur sig innan han vände sig igen oförmögen att ens titta på denna TANT som inte kan se skillnad på en affär och en BUTIK.


Okej, jag borde fattat bättre, men det finns stroppig personal även på till exempel Åhléns, som i mina ögon verkligen inte är det mest exklusiva inköpsstället i stan.

Vi behövde ett saltkar till lunchrummet. När jag säger saltkar, menar jag en liten glasbehållare med metallock man skruvar av, fyller på salt och sen strör genom hål i locket ”Ett vanligt saltkar”alltså!

Nu vill ju alla ha saker som är dezajanade, eller alla vill sälja saker som är dezajnade, så jag tyckte det var svårt att hitta ett sånt.

Stegar fram till expediten (troligen kallas dom INTE så numera) och frågar alltså

”du, jag skulle vilja ha ett vanligt saltkar, var har ni dom?”

”ett vaaanligt saltkar? Vad menar du med ett vaaaanligt saltkar? Du kan titta där borta på den grå hyllan”

Jättetungljudlig suck!


Ullared!   Clas Ohlsson!    I love you!   


Hur som helst, köpte jag i alla fall en ny dammsugare i går, inte på butik utan på Webbhallen. Det är pinsamt att handla också där varje gång, men då är det för att diskarna är så onödigt höga.

Jag når knappt upp med näsan och får stå på tå och knappa när jag ska betala med kort.   

Den nya är orange och lär suga så det står härliga till enligt männen i mitt hem.


 


Själv har jag tvättat fönster i kök och sovrum, bytit gardiner och gullat med mina plantor, så jag har inte hunnit testa.


I badrummet upptäckte jag att det rinner ner dåligt från badkaret (tvättmaskinen tömmer där), rensade lite och skulle gnugga av det däringa locket till golvbrunnen lite.


Här kommer dagens husmorstips!

Om du glömt att köpa ett nytt rivjärn och har en massa morötter att riva. Baksidan på golvbrunnsgallret fungerar prima, det är vassare än de flesta rivjärn i handeln  : )

 


Jo just det, det var lite ta hand om De Gamle i går också, efter dammsugsinköpet. 

Två olika matar lagade jag och så till att modern har alla kläder rena och framme som hon ska ha på begravning på fredag.


Ännu en helg börjar ta slut.

Jag har ändrat klockorna. Jag släckte inte igår, för jag glömde. Jag har matlåda tills i morgon.

Jag är ganska nöjd, faktiskt!


Pussen då  !

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards