kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

Jordärtskockor och kärlek (djup filosofi och analys)

Av Li-Lo - 16 mars 2011 20:06

Helt nyligen fattade jag äntligen att Jordärtskockor är JÄTTEGODA!


  

Kronärtskockan,

denna stora vräkiga, nästan lite pråliga växt, som innehåller lika mycket föda som ryms i en kaffekopp har jag minsann troget suttit och snuttat på.


 Jag har doppat i smör eller vinegrette knaprat i mig det lilla snålt tilltagna goda jag fått. Skurit bort konstigt ludd, knaprat i mig en botten som skrapandet till trots nästan alltid haft ett och annat irriterande och störande”strå” kvar. När vi varit klara med varandra har jag blivit sittande med en stor hög skräp som enda behålling.


År ut och år in har detta pågått, ända sen jag liksom fick smak för detta med ”skockor”


Den lilla, bruna och oansenliga jordärtskockan hade jag väl smakat en gång, på 70-talet, troligen sönderkokt.  Den avfärdades utan vidare spisning ända tills nu.

Åh, tänk om jag fattat vad denna lilla godbit har att ge!


                            


Underbart knaprig i en sallad, eller härligt mjuk tillagad i ugn.

Mosad tillsammans med potatis.

Enkel, inte dyr eller iögonfallande vacker, men så underbart full av rika jordnära nyanser, äkta smak och en mjuk mildhet som jag

verkligen tänker fortsätta njuta av!

En underbar insida som är värd all respekt och kärlek.


Precis som min älskade Make faktiskt!    

Han har dessutom ett tålamod som få, ler så mitt hjärta smälter och är en baddare på att diska därtill!


  


  Men till skillnad från jordärtskockan är han dock verkligen ingen knöl     !


Det är ju faktiskt samma sak med kärleken    som med skockor!


Det är lätt att bli förblindad av de som syns, hörs och märks precis som  en ståtlig kronärtskocka.

Dock kan det i längden visa sej att det de har erbjuda inte var så mycket mer än tjusig och löftesrik yta samt att de dessutom lämnar konstiga strån av obehag och en jäkla massa skräp efter sig (de döljer även små vassa taggar innför sitt tjusiga yttre!)


Det är lätt att missa de där lite mer oansenliga, tillbakadragna, milda nyanserade personerna. Men den dagen man förstår att ge dem chansen kan man bli mer än glatt överraskad och rent av salig!

(och gift därtill   )






Pussen då     !





 


 
 
Ingen bild

tove

16 mars 2011 20:48

kanske dags att fortsätta min resa inom grönsakernas värld nu då och även testa denna sort

Li-Lo

16 mars 2011 21:19

Både sonen och jag är sålda, halverade och ungsrostade, ljuvligt....

 
Moma

Moma

16 mars 2011 23:46

Haha, jag hör att 1-års-slutaröka-krisen har vänt! Gillart!
Lööv

http://Www.momaskitchen.se

Li-Lo

17 mars 2011 09:28

Ett årskrisen var att "leva tillsammans" sluta röka, bara två månder ju!
Trevligt att ses så där i kön!
Kram

 
Ama de casa

Ama de casa

17 mars 2011 09:41

Jaha, där försvann min kommentar...
Vi tar om det:
Jordärtskockor är superdupergott! Jordärskockssoppa - mmmm... Eller gratäng.
En på tok för bortglömd liten knöl!

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

17 mars 2011 09:51

Jaa, det är ju så lätt att förbise denna lilla goda knöl. Men jag lovar från och med nu har den en given plats i mitt hjärta, min inköpskorg och mina matlagning!
Potatisskalar skivad i en sallad... : )

 
Renee

Renee

17 mars 2011 10:34

Den måste jag testa, har nog aldrig smakat.

http://www.reneemari.blogg.se

Li-Lo

17 mars 2011 10:48

Jag hoppas du pratar om jordärtskockan, och inte min man : )!

 
Marie-Louise

Marie-Louise

17 mars 2011 12:37

Svar: Jag vet faktiskt inte riktigt vilken sorts chili det är. Det är min mammas planta från förra året. Men i år ska även jag ha chili, jag har äntligen köpt ett litet växthus till balkongen.

http://madredetres.blogg.se

Li-Lo

17 mars 2011 13:01

Det ser ut som en habanero!
Jag har fyra olika sorter på gång, kan bli en eller två till hoppas jag!
Brukar ha någon inne och någon ute på balkongen, dock utan växthus

 
Levidag

Levidag

17 mars 2011 21:02

Jag har inte fattat det än, att de är goda alltså.
Hmm,låter som att ettårskrisen lättar? Härligt:))

http://www.levidag.bloggplatsen.se

Li-Lo

18 mars 2011 10:15

Jag är ju äldre...Kan vara en mognadsfråga?
Ja det är bättre nu, jag glömde visst bort ett tag vilken pärla han är : )
Kram

 
LadyD

LadyD

17 mars 2011 22:54

ser super goda ut =D

http://ladyd.bloggplatsen.se

Li-Lo

18 mars 2011 10:10

Det är dom!

 
Sailaway

Sailaway

19 mars 2011 09:34

Mmm håller med! De är jättegoda!
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Li-Lo

19 mars 2011 10:13

kan verkligen inte fatta varför jag undvikit dem och mjuka fina män så himla länge i livet, Nu ska jag passa på att njuta av båda delarna, så mycket det bara går resten av livet!

 
Mufflo

Mufflo

19 mars 2011 10:28

Att vara glad är det som betyder något. Du vet insidan är viktigare än utsidan.

http://www.doggbloggen.blogg.se

Li-Lo

19 mars 2011 16:06

Precis, hellre en brun liten skocka fylld med smak!

 
Ingen bild

Wahcana

24 april 2011 10:59

Vad fint du skrev om din man! Inspirerande ! Tack

Li-Lo

24 april 2011 11:25

Tack själv, trevligt med kommentar från en ny läsare. Välkommen åter och tala gärna om vem du är!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards