kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

Ett inlägg i två helt olika delar.

Av Li-Lo - 3 mars 2011 13:49

Sol, framsteg, vänner och en oväntad vinst! (samt en obehaglig, skrämmande insikt)



Vilken vårkänning det bjöds på i Stockholm igår. Svårt att vara annat än GLAD!   


Jag brukar försöka ta mig tid att hoppa av tunnelbanan en eller två stationer i förväg, för att få lite luft innan kontoret slukar mig för dagen. Igår valde jag två, kliver ut på Slussplan, när jag såg solen och ljuset bestämde jag mig för att vandra längs Skeppsbron istället för att gå genom Gamla Stans mörka gränder. Det var isande kallt men solen gnistrade, vattnet var frostigt täckt av is och jag hade härlig glad musik i lurarna! 

  

Tanten njöt fullt ut av all denna ljuvlighet där hon gick med blossande kinder och lätt svängande rumpa!

  


Arbetsdagen var som en vanlig sådan, lagom blandning av seriösa, konstiga, förvirrade och ett och annat elakt samtal. Tyckte jag behövde lite tid att njuta av livet, så jag utnyttjade min flex och strollade hemåt vid 15!!


Där hemma väntade Make med beskedet att han på måndag ska börja sista nivån i SFI, han hade klarat proven förra veckan. Han är så duktig!

  

Det är skönt och viktigt att han gör mätbara framsteg, jag märker ju hur himla svårt det är ibland att försöka förstå alla grammatiska regler, undantag och konstiga uttal och märkliga talesätt.

”Sakta men säkert” och ”Nu ska vi se, sa blinda Sara” är hans favoriter.


Min bästaste    ”Hemma i förorten - gå ut och gå - kom och käka - kompis”         har jag äntligen träffat!

Vi hade inte setts sen början av januari, av olika orsaker, så det var verkligen härligt att babbla bort ett par timmar tillsammans. Jag fick en fin väska och lite ”smycke-bjäfs” från hennes Thailandsresa, jag som älskar överraskningar!

Gullungen hade dessutom  köpt oss varsin semla till fikat, så nu har jag ännu lite mer rumpa att svänga på.

  


Jag har vunnit en tävling hos Ama de casa!

Jippie! Lite ära och lite länkning därtill är alltid trevligt.



Nu till det som är mindre trevligt.


Kanske var det kaffet och semlan som gjorde att jag hade lite sömnproblem i natt?

Dessutom drömde jag obehagliga drömmar och det var de drömmarna som fick mig att inse detta:


Det finns människor som HATAR och FÖRAKTAR mig.

De känner mig inte,  har aldrig träffat mig, sett mig eller ens hört talas om mig.

Ändå HATAR och FÖRAKTAR de mig, enbart för att jag älskar en man från en annan världsdel.

De HATAR och FÖRAKTAR mannen jag älskar också, för att han är född i en annan världsdel och kanske ännu mer för att han är gift med mig.

Hade vi två fått barn tillsammans, hade dessa personer även HATAT och FÖRAKTAT dem.


Vi har tack och lov inte behövt uppleva något obehag för att vi älskar varandra.

Jag har tidigare inte riktigt tagit in att det faktiskt är så här det är.

Jag hoppas innerligt att det ska stanna vid att uppleva detta hat i en mardröm.

Jag vet inte om det är bra att jag fått denna insikt.

Det gör mig ledsen och ganska arg, men mest känner jag en väldig sorg inför det faktum att det finns människor som av olika orsaker valt att leva sina liv med så mycket ilska och hat till andra.


Tur att ni inte är såna

Pussen då   !















 
 
Britta

Britta

3 mars 2011 14:39

Tänkte mycket på dig idag. Jag har ju läst att du arbetar som telefonist. Nu har jag i två dagar mer eller mindre suttit i telefonen och försökt få tag i folk. Har jag lyckats har de inte haft tid att prata och skall återkomma. Tror du att de gör det? Knappast. Hur står du ut. Jag är alldeles sjuk i kroppen efter dessa två dagars telefonerande. Jag vill gärna se folk jag pratar med. Lyckligtvis är detta bara en fas i mitt arbete, svettigt, men det går över.
Angående hat för att man "blandar", så tänker jag att man är väldigt inskränkt om man tror att bara ett kan vara rätt. Det är härligt att vara olika och veta att det finns inte rätt eller fel, bara olika och allt är rätt. Det är stort och generöst att veta att jag har rätt till mitt liv oavsett ursprung. Mångfald berikar. De ensidiga "hatar" därför att de i sin enfald knappast har ett berikande liv.

http://brittasblogg.wordpress.com

Li-Lo

3 mars 2011 15:14

Det händer att jag tycker mycket synd om de som aldrig kommer fram till den de söker. Samtidigt kan ju inte jag riskera mitt jobb genom att "hjälpa" utöver mina befogenheter.
Jag och kollegorna vänder ut och in på oss för att försöka, men lyckas verkligen inte alltid få till kontakt.

Visst är det inskränkt och mycket sorgligt att ha sådana tankar, men det värsta är ju att de finns och att de verkar finnas hos fler och fler.
Mångfald är alltid bättre än enfald!

 
Ama de casa

Ama de casa

3 mars 2011 14:51

Ja GRATTIS igen till dig - det var duktigt av dig att se lösningen :-)

Min kusins man som är från England tycker att grönsaker är ett roligt ord. Green things, liksom... :-D

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

3 mars 2011 15:05

Jaa, vi hamnar i eviga meningslösa diskussioner om "hur det borde heta" både vad det gäller engelska och svenska.
Språk är kul, jag tyckte isländskan var helt underbar att försöka lista ut, vilka ord!
Lögreglur!

 
Moma

Moma

3 mars 2011 22:06

Men vad jobbigt att hata, vi är ju så många!! ;-) kram

http://momaskitchen.se

Li-Lo

4 mars 2011 10:07

Jobbigt och konstigt, alltså jag förstår inte hur man i ett mordertn upplyst samhälle kan hålla på och tilldela olika människor olika egenskaper!
Afrikaner är si, bögar är så. Killar gillar ditten och tjejer tycker om datten, de som bor på jämna sidan E..gatan är bättre än de på udda sidan till exempel : )
Så är det ju inte alls, Rainer och Margareta och Veronica är ju superbra!
Kram

 
Sailaway

Sailaway

4 mars 2011 08:49

Ja visst är de härligt med vårväder!! ;) Jag skiner som en sol hela jag!!
Tråkigt med fördomar och rasistiska påhopp ;(
Min Mans systerbarn råkar tyvärr ut för de då och då, bara för att deras pappa är från Kenya och de är lite ljusbruna i hyn.
Ja svenskan kan nog vara lite knepig att lära sig har jag förstått;) Bra jobbat av din man!
Kram & Fin dag

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Li-Lo

4 mars 2011 10:03

Visst är våren underbar!
Som tur är har vi inte råkat ut för det, det var bara (tack och lov) i en dröm.

Kram och hadet gott!

 
Renee

Renee

4 mars 2011 09:25

Jobba som telefonist kan inte vara lätt, även jag är tyvärr sån att jag kan vara ilsken på den som svarar i telefon och oftast är det växeln som inte ens har något med mitt problem att göra.

http://www.reneemari.blogg.se

Li-Lo

4 mars 2011 10:01

Vi är vana, smörjer oss med konstistensfett varje morron!
Trevilg helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards