kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Lite fler glimtar ur min vardag eller Telefontips för dummies

Av Li-Lo - 10 februari 2011 13:09


Som sagt är jag telefonist.


Därmed är jag alltså expert på att ”Vara i andra ändan” och vet hur NI låter och beter er.

För att NI från och med nu ska bli experter på att förgylla VÅR tillvaro bjuds här ett antal klämmiga tips.



Telefoner i allmänhet och mobiler i synnerhet tar inte bara upp det du säger, de plockar upp det mesta i ljudväg runt omkring dig.


Undvik att stå i en järnvägskorsning med ljudsignaler, där det pågår bilningsarbete och ett trettiotal utryckningsfordon far förbi, just när du bestämmer dig för att slå en signal.


Använd knapplåset på din mobil, att lyssna till en fickas prassel tio gånger efter varandra kan bli enahanda för mig i andra ändan. Att ta del av era inköpsrundor, dagishämtningar eller annat privatliv är inte så spännande som man kan tro, faktiskt.


En telefonist vet INTE innan samtalet kopplas iväg om någon kommer att svara i andra ändan, därför är det meningslöst att skälla när man inte får svar.


Jag vet INTE heller hur länge någon som är upptagen i samtal kommer att fortsätta prata.


Att sjunga, gnola eller vissla medan du väntar på svar tycker jag personligen är okej, rentav lite gulligt.

Om du däremot dricker, äter eller tuggar tuggummi kan jag bli lätt äcklad av att lyssna till de ljuden. (jag har extra svårt för "oj, de svarar nu sväljer jag drycken jättefort ljudet")

Telefonister hör också när du är på dass och talar samtidigt, både ”skval och plums”.


Barn är gullig och mysiga på många sätt, men att lyfta upp din lilla gallskrikande älskling i samma sekund som du bestämmer dig för att ringa någonstans kanske är ett beslut du borde ompröva?   

Att lyssna till en belåtet snusande eller en bebis som ammas är däremot riktigt trevligt.


Hundar är det inte heller nåt fel på, men att lyssna till hur de skäller kan vara lite störande när jag försöker hjälpa dig.

På sommaren kan jag dock bli lätt avundsjuk på dig som sitter ute och njuter med vågskvalp, anksnatter och småfågelskvitter i din omgivning.


Om du precis har inlett en intressant konversation med en person, ägna dig helhjärtat  åt den istället för att samtidigt ringa upp en telefonväxel.

Befinner du dig dessutom i en extremt bullrig miljö där ett hundratal andra pratar i bakgrunden så har jag svårt att uppfatta vad du säger och du hör förmodligen inte heller att jag svarar.


Det är härligt att så många deltar i så många jätteviktiga möten runt om i världen, men jag tycker nog att det är lite oartigt att sitta och ringa mitt i ett möte. Många av er tycks uppfatta detta, men att för att kunna få bra hjälp av mig, är det jättebra om du har möjlighet att höja rösten över väs- och visknivå.


Eftersom det oftast beror på något av ovanstående att jag inte uppfattar vad du säger, är det inte speciellt meningsfullt att skrika när jag säger ”ursäkta nu hörde jag inte vad du sa”.


Om jag ställer frågor om varför du ringer är det inte för att jag är så oerhört intresserad av dig och att snoka  i ditt privatliv. När man har nästan 5000 att välja på kan det vara nödvändigt för att HJÄLPA dig till rätt person.


Dessutom! Vi vet exakt vart du är när du ringer från tunnelbanan, så tänk dig för. ”Nästa Fridhemsplan”   

Och: Ända tills du tryckt på ”röd lur” hör jag dig…


För övrigt är du ”Välkommen till…”


               

Pussen då   !   Joo, ja just det. Badrummet är helt klart, i kväll ska jag baaaaaada!




               



 
 
Ingen bild

Sari

10 februari 2011 13:32

Helt fantastiskt underbara tips och råd. Hoppas innerligt att du når ut till folket ;o)

Ha de så himla bra i badet

Li-Lo

10 februari 2011 14:20

Tack sa hon och rodnade synnerligen klädsamt

 
helga skrattar gott

helga skrattar gott

10 februari 2011 14:57

Så himla kul att läsa om din vardag :) Jättebra skrivet och roliga reflektioner...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Li-Lo

10 februari 2011 15:14

Tackar och ler förnöjt! : )

 
Britta

Britta

10 februari 2011 20:58

Japp instämmer med tidigare kommentarer du skriver bra och underhållande. Jag ringde en kamrat igår "så tur att det är du," sa hon när hon hörde att det var jag på andra sidan luren. Varför då, frågade jag. "Jo, jag sitter på toan och gör tvåan".

http://brittasblogg.wordpress.com

Li-Lo

11 februari 2011 10:12

Huuu!
Telefonkultur är också kultur : )
Det är ju ingen LAG på att man ALLTID måste svara, jag struntar i det lite då och då (ja inte på jobbet alltså)

Tack för beröm, det är så himla härligt att få, speciellt en insnöad dag som denna.
Ha det gott, krya på dej

 
Renee

Renee

11 februari 2011 13:43

till mig ringer folk och pratar om sina egna löner, och ofta så ringer dom när dom är utomhus. Jättejobbigt just när det är en massa sorl i bakgrunden.

http://www.reneemari.blogg.se

Li-Lo

11 februari 2011 14:05

Det är konstigt att det är så svårt att förstå att mobiler suger upp allt i ljudväg runt om?
När de står i kö på lunchställen, massor av prat och skrammel och gud vet vad..

 
Baraa

Baraa

11 februari 2011 18:01

Mycket fin blogg!

http://person.bloggplatsen.se

Li-Lo

11 februari 2011 19:23

Tack, tack!

 
Ama de casa

Ama de casa

11 februari 2011 18:52

Hahaha! Underbart skrivet - och tack för tipsen :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

11 februari 2011 19:23

Tackar! Glad att kunna sprida min "visdom" till mina medmänniskor
Trevlig helg!

 
Levidag

Levidag

11 februari 2011 21:17

Bra tips att ha i bakfickan.

Kom upp från badet nu...man blir jätteskrynklig om man badar så där länge;)
Kram!

http://www.Levidag.bloggplatsen.se

Li-Lo

11 februari 2011 22:02

Fast i badet har man inga bakfickor : )

Trevlig helg, kram

 
maria

maria

12 februari 2011 08:35

Tack för bra tips :)

Ha en härligt skön lördag !
Kram och Godmorgon !

http://www.forsnetblogg.se/Maria

Li-Lo

12 februari 2011 12:14

Tack för besöket och jag hoppas du får en härlig helg, min kan börja nu, äntligen klar med städbestyren : )
Kram, nu har jag brått att titta in hos dej

 
Gun

Gun

12 februari 2011 10:06

Hahahahahaa, jag tänker aldrig mer ta med telefonen på toa. :D

http://horni.blogg.se

Li-Lo

12 februari 2011 12:13

Tack!
:D

 
Sailaway

Sailaway

12 februari 2011 11:32

Härligt inlägg!
Och jag skriver under på allt du säger! Har nämligen själv jobbat som telefonist under ett antal år tidigare i mitt liv..
SEn läste jag till ekonomiassistent och hamnade inom vården. Hur f-n gick de till? ;))
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Li-Lo

12 februari 2011 12:12

Haha, ja det händer att jag funderar på hur jag hamnar på olika ställen, med olika människor. Ofta har det blivit himla bra fast det inte är ett dugg planerat
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards