kucke-li-lo

Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Li-Lo - 10 februari 2011 13:09


Som sagt är jag telefonist.


Därmed är jag alltså expert på att ”Vara i andra ändan” och vet hur NI låter och beter er.

För att NI från och med nu ska bli experter på att förgylla VÅR tillvaro bjuds här ett antal klämmiga tips.



Telefoner i allmänhet och mobiler i synnerhet tar inte bara upp det du säger, de plockar upp det mesta i ljudväg runt omkring dig.


Undvik att stå i en järnvägskorsning med ljudsignaler, där det pågår bilningsarbete och ett trettiotal utryckningsfordon far förbi, just när du bestämmer dig för att slå en signal.


Använd knapplåset på din mobil, att lyssna till en fickas prassel tio gånger efter varandra kan bli enahanda för mig i andra ändan. Att ta del av era inköpsrundor, dagishämtningar eller annat privatliv är inte så spännande som man kan tro, faktiskt.


En telefonist vet INTE innan samtalet kopplas iväg om någon kommer att svara i andra ändan, därför är det meningslöst att skälla när man inte får svar.


Jag vet INTE heller hur länge någon som är upptagen i samtal kommer att fortsätta prata.


Att sjunga, gnola eller vissla medan du väntar på svar tycker jag personligen är okej, rentav lite gulligt.

Om du däremot dricker, äter eller tuggar tuggummi kan jag bli lätt äcklad av att lyssna till de ljuden. (jag har extra svårt för "oj, de svarar nu sväljer jag drycken jättefort ljudet")

Telefonister hör också när du är på dass och talar samtidigt, både ”skval och plums”.


Barn är gullig och mysiga på många sätt, men att lyfta upp din lilla gallskrikande älskling i samma sekund som du bestämmer dig för att ringa någonstans kanske är ett beslut du borde ompröva?   

Att lyssna till en belåtet snusande eller en bebis som ammas är däremot riktigt trevligt.


Hundar är det inte heller nåt fel på, men att lyssna till hur de skäller kan vara lite störande när jag försöker hjälpa dig.

På sommaren kan jag dock bli lätt avundsjuk på dig som sitter ute och njuter med vågskvalp, anksnatter och småfågelskvitter i din omgivning.


Om du precis har inlett en intressant konversation med en person, ägna dig helhjärtat  åt den istället för att samtidigt ringa upp en telefonväxel.

Befinner du dig dessutom i en extremt bullrig miljö där ett hundratal andra pratar i bakgrunden så har jag svårt att uppfatta vad du säger och du hör förmodligen inte heller att jag svarar.


Det är härligt att så många deltar i så många jätteviktiga möten runt om i världen, men jag tycker nog att det är lite oartigt att sitta och ringa mitt i ett möte. Många av er tycks uppfatta detta, men att för att kunna få bra hjälp av mig, är det jättebra om du har möjlighet att höja rösten över väs- och visknivå.


Eftersom det oftast beror på något av ovanstående att jag inte uppfattar vad du säger, är det inte speciellt meningsfullt att skrika när jag säger ”ursäkta nu hörde jag inte vad du sa”.


Om jag ställer frågor om varför du ringer är det inte för att jag är så oerhört intresserad av dig och att snoka  i ditt privatliv. När man har nästan 5000 att välja på kan det vara nödvändigt för att HJÄLPA dig till rätt person.


Dessutom! Vi vet exakt vart du är när du ringer från tunnelbanan, så tänk dig för. ”Nästa Fridhemsplan”   

Och: Ända tills du tryckt på ”röd lur” hör jag dig…


För övrigt är du ”Välkommen till…”


               

Pussen då   !   Joo, ja just det. Badrummet är helt klart, i kväll ska jag baaaaaada!




               



Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards