kucke-li-lo

Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Li-Lo - 12 januari 2011 14:26

    Jag är alltså en person av blandad härkomst.



Den del av min härkomst som brukar göra andra intresserade är förstås den som är mest Romantisk, alltså att min Far är uppväxt på:


Min Farmor var född i den miljön, min Farfar halkade vad jag förstår in på banan via att han var gymnast, framför allt på barr.

  


Farmor hade det vackra namnet Martha Francisca Oliva Bono, jag hade gärna hetat Bono i efternamn men så blev det inte.

Hon började uppträda som treåring, som en liten ”ormmänniska” Det som är roligt är att det alltid togs foton av artisterna på den tiden, som besökarna fick köpa som vykort, så det finns fantastiska bilder från hennes barn- och ungdom.


Jag vet inte exakt hur de träffades, troligen i någon slags varitè på vintern då Farmor inte reste land och rike runt.

Så småningom (1922) fick dom den lille gossen som blev min Far. Enligt hörsägen föddes han med rejält tilltagna öron och en Faster till honom lär ha utropat: ”Gossen ser ju ut som ett aeroplan!”



Nåväl trots sina gigantiska lurar fick han inte tjänstgöra som cirkuselefant.

  


Han fick börja som en liten enormt söt clown (den vita med struten på huvudet) vid tre-fyra års ålder.  Struten har försvunnit, men den handsydda röda dräkten, med paljetter och gyllene ståkrage finns kvar. (Jag har fotat mina killar i den när de var små, fasen också att jag aldrig kommer till skott med skanningen.)


Pappas barndom bestod alltså i att resa hela sommarhalvåret. De uppträdde mycket i Sverige, det finns knappt en plats tillräckligt stor för ett cirkustält norr om Uppsala han inte har minnen och/eller historier från. 

Det kan Mambo-sonen intyga, en gång åkte vi bil med honom från Bergsjö till Stockholm, en resa som med en rejäl paus kanske tar 5 timmar i vanliga fall. Inte denna gången, vi reste alla bakvägar som finns och en del som inte fanns kvar.

Pappa hade minnen från Delsbo, Bollnäs, Ljusdal och samtliga små orter på vägen till Stockholm därutöver. Han berättade när de uppträtt i Ljusdals Folkets Park hade de större publik än vad Carola skrapade ihop! Då var han runt 12 år och vansinnigt förälskad i en kinesisk flicka som uppträdde med att hänga i sitt långa svarta hår.


De uppträdde även i Norge, Finland, Danmark och Estland. När han inte deltog i något nummer fick han stanna i deras ”rum för resande” med någon flicka de betalade för att ta hand om honom.


Min Farmor och Farfar arbetade framför allt i trapets

  


och trampolin (stor fyrkantig studsmatta) i vad som kallades en Komisk akt. Min Farfar hade lite smink och en lång randig tröja. Min Farmor var den som fångade, alltså den som mestadels hände upp och ner i knävecken. De hade en annan man med i detta innan min Pappa blev gammal nog att ta del av detta nummer.



En sak som min Pappa alltid sagt angående detta med cirkus är att, om hela världen kunde samsas som de var tvungna att göra, skulle den nog vara en bättre plats. De kom redan på den tiden från världens alla hörn och fick se till att samarbeta även om de inte förstod varandra perfekt eller hade samma bakgrund. De var ju även tvungna att glömma allt groll, det blir inte bra om någon tjurar när den andre kommer farande högt under cirkuskupolens tak och förväntar sig att bli fångad   !


Ja, det här skulle jag kunna skriva massor om, men kanske jag fortsätter en annan dag?


Framför allt kanske jag ska ta mig i kragen, ta ner skrivaren/skannern från garderobshyllan och installera den, sätta fart med att få in bilder i burken och dela med mig av dem.


Jag har ju tid över nu…när jag inte röker…det går bra, jag lider inte och har inte slagit någon ännu. Inte heller ätit mer än normalt och sov gott i natt!


Pussen då   !






Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards