kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Ord (tre)

Av Li-Lo - 24 november 2010 13:24

Idag tänker jag i stället för att skriva om ett äckelord dela med mig av  ordet som fyller mig med värme och små gosiga fjärilar av lycka:


                        Sommarmorgon 

 


Varmt och lyckligt känns det. Ledigt och kravlöst. Fullt av möjligheter och tillfällen att göra sånt jag tycker om.

När jag tänker på stunder som gjort mej riktigt lycklig över att helt enkelt leva och finnas till, är det nästan alltid i samband med sommarmorgnar.


Ung och vacker var jag ute och slarvade alldeles för länge många gånger. Ofta promenerade jag genom Stockholm i min ensamhet (fick ofattbart nog inte ”häng” varje gång jag var ute).

En av dessa valde att jag att vandra Katarinavägen uppåt, vyn över Stockholm därifrån tar nästan alltid andan ur mig.

  


 Men i soluppgång när stan är helt stilla (den var det ibland på 80-talet) var den vackrare än någonsin. Den gången var jag bara glad att mina tappra? desperata? raggningsförsök inte lyckats.


Även om det var i december förra året jag var i Gambia, så var det ju sommarvarmt, så jag tycker det räknas. Lyckan över att åter vakna i samma säng som Make efter drygt två månader var stor. Jag låg och lyssnade på de många ljuden främmande fågelläten, tuppar, getter, får, bilar, barn och härlig musik.

Dofterna var många, annorlunda och nya, förutom den av min älskling som låg och log varmt bredvid mig.


Här är mangoblomman som växte på Makes lilla gård (eller var det papaya?) underbart doftade den i alla fall

  


I somras när jag vaknade först av alla i Öbo-sonens hus på Gotland.

  

 Jag fyllde två hinkar med vatten och ställde i solen. Strosade runt den vildvuxna trädgården med en kopp te i handen.

  

 Det var riktigt hett i solen redan klockan åtta på morgonen, så när teet var uppdrucket tog jag av mig alla kläder, tvättade mig  och sköljde mig med en hink vatten. Sen stod jag där, jag kände mig vild, vacker och fri när jag lät solen torka varje vattendroppe innan jag klädde mig och började med frukosten.


När jag och två väninnor för några år sedan träffades vid halv sex för Bäversafari nere vi sjön vi har i närheten.

Med kameror, kikare och till och med kakihatt hade vi noggrant förberett oss. Kanske borde vi läst på lite om bävervanor istället?

För inte fan såg vi någon bäver inte!

I stället blev det ett ljuvligt morgondopp följt av välsmakande medhavd frukost på en solig bergknalle, innan vi delade på oss för att bege oss till våra arbeten.


Andra sommarmorgnar är självklart mer vardagliga.

Men att vakna och ha färska svenska jordgubbar kvar till frukost är inte fy skam det heller.

  

Att se och höra ”Torget” när de bygger upp och lastar ur färska, fina grönsaker och frukter som jag kan handla på vägen hem är inte dumt alls.

Jag åker över Skanstullsbron på väg till jobbet och brukar alltid lyfta blicken, solen glittrar i vattnet både där och när man åker mellan Slussen och Gamla Stan, det är galet att inte njuta av den synen om man kan.

De morgnar jag vaknar hos brorsan på landet (eller blir väckt av en knackning på fönstret) och vi cyklar ner till havet

   tvättar oss och simmar före frukost.


Eller när jag bara vaknar och vet att jag har semester, flera långa sköna veckor och Make dessutom ligger bredvid mig!


Pussen då   !






 
 
Daniel

Daniel

24 november 2010 21:11

Hääärligt!! Sommarmorgon,. ett behövligt tema & inlägg nu!! brrr....

http://danielfagerholm.webblogg.se

Li-Lo

24 november 2010 21:26

Joo, nu är det minsann annat än ljumma sommarvindar runt örona!

 
Ingen bild

Lotta

24 november 2010 22:58

Lägg upp en bild på dig själv i kakihatt också.

Li-Lo

25 november 2010 12:34

Det finns ju på foton från Gambia, den fula fick åka med dit, och faktiskt hem, tror jag hade den med till Gotland också?

 
Ama de casa

Ama de casa

23 maj 2011 19:04

Vet inte om kommentaren kom fram... Bidde nåt fel.
Jag gillar din jordgubbsfrukost jättemycket, men jag kan inte knycka den till mitt omröstningsinlägg.
Kan du maila bilden till mig?
:-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

23 maj 2011 19:21

får jag bara en mailadress så.... : )

 
Ama de casa

Ama de casa

23 maj 2011 19:24

Hoppsan då, jag var så säker att den stod här, men det var ju bara url-en...
Här kommer den:

amadecasa@live.se

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

23 maj 2011 20:43

frukost på väg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards