kucke-li-lo

Alla inlägg den 5 november 2010

Av Li-Lo - 5 november 2010 10:50

Min familj är som sagt stor. Jag tycker dessutom att vi har  gjort vårt bästa , för att sudda ut gränser mellan folk och kulturer. Det hoppas jag att vi ska fortsätta med i all evinnerlighet.


Min Far har en bakgrund i cirkusvärlden.

Hans mammas familj fotvandrade för länge sen från norra Italien.   På vägen visade de upp djur och konster, så det tog sin lilla tid förstås. Över Ryssland, där krokodiler blev välsignade och stänkta med vigvatten innan de fick visas upp bland annat. Farmors pappa var polsk jude   

hur han hamnat i Italien vet jag inte.

Självklart tog denna vandring som slutade i Finland    rätt lång tid. Det är inte så svårt att tänka sig att en och annan förbindelse råkade resultera i några barn under denna vandring. Vilket får mig att ana att det någonstans finns lite skvättar av Ryskt    blod i oss också?


Farmor var den enda som flyttade till Sverige    för att gifta sig. Alla hennes syskon med italienskt medborgarskap blev kvar i Finland (början på 1900-talet).

Hon var gift i tre månader, sen dog den maken i Spanska sjukan. Under denna tid hade första världskriget brutit ut och hon fick inte resa tillbaka till sin familj i Finland. 

 Så småningom träffade  hon min Farfar som var en äkta Ekenskis, med rötter i Värmland.


Min Morfar var född i Blekinge, i den minimala byn Sillhövda.

Min Mormor kom även hon från Finland   , men från de svensktalande delarna. Tidigt moderlös skickades hon till Sverige och fick arbeta som piga (trots att det inte fanns RUT avdrag på den tiden hade överklassen råd!)


En Syster har varit gift med en man vars familj kommit hit från Estland  Min andra Syster var tidigare gift med en halv- Österrikare   


En Bror har en Schweizisk   fru och bor där sen länge, en annan bror har en geniun norrländsk fru.


En syterdotter har en fästman med ursprung i Grekland   , en annan med en ur-Halländare.


Min Ö-bo son har en flickvän som har en pappa från Malaysia.  

Och så jag då som har Make     från Gambia!  


Utöver detta finns en man som jag mer eller mindre betraktar som en äldre bror, han fanns där hela min barndom, men har nu flyttat tillbaka till Holland   !


Må vi alla fortsätta blanda, röra, vispa ihop världen och sluta se gränser och skillnader, lägga fördomar bakom oss och i stället se Människan!


Pussen då   !

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards