kucke-li-lo

Alla inlägg den 22 oktober 2010

Av Li-Lo - 22 oktober 2010 14:09

är jag rentav barnsligt förtjust i!

Både att laga och att äta. Äter det mesta med god aptit och provar gärna nya grejer.

Kära Make kommer som sagt från en helt annan del av världen. Hans två systrar som bor i Sverige lagar stora mängder och av mycket god mat.

De har dessutom den trevliga vanan att nästan alltid skicka med mat hem, både när vi är där tillsammans eller om Make hälsar på någon av dem ensam.

Eller jag ska nog säga i ärlighetens namn att det mesta är gott. En dag i somras åkte vi till den ena systern för att hämta en stor kastrull nylagad Suopa med Foufou, för att forsla från Syster två till Syster ett. Jag skulle åka hem direkt och erbjöds naturligtvis att äta på plats, men tackade nej. Fick i stället med mig en stor bytta Soupa och en påse Foufou.

 Foufou är en sorts klimp, men mycket godare. Själva Soupan, hmm, njaa...Den bestod (tror jag) av komage, nedre delen av ett koben (med huden kvar), nån slags rökt fisk för sältan, ockra och lite annat.

Jag kan säga att jag var väldigt glad att jag inte åt på plats. Tror inte jag hade klarat av att ens låtsas att jag gillade det. Nu satte jag mig i lugn och ro vid köksbordet hemma, men efter fyra-fem skedar kände jag att detta verkligen ALDRIG kommer att bli min favorit.

  

Men annars! Mmmmmm, grytan med jordnötssmör (Domoda), mums! Den klarar jag av att tillreda med högsta betyg av både Make och Mambo-sonen.

  

En annan favorit är Benachin. Som jag har fått lära mig, betyder det ”en gryta”. Det är väl kanske mest likt risotto.. (sonen hävdar bestämt att det är världens godaste mat)

  

Kött, fisk eller kyckling, med ben för smakens skull. Grönsaker och sen ris som är kokat i samma krydd- och tomatpureblandning som man fräst det andra i. Den serveras med en grön lite syrlig "röra" som innehåller vad jag vet i alla fall spenat. Oftast äter man detta från ett stort fat, med varsin sked, stark sås och flytande Maggi till. Väldigt förenklat är det ungefär så.

Detta har jag sannerligen försökt att få till, vid flera olika tillfällen. Jag har inte lyckats! Sonen sa: Åk ner till hans syrra och lär dig ordentligt!


Och! Det ska jag göra på söndag, tillsammans med min systersons fru. Vi har bokat in oss på en matlagningseftermiddag. Det ska bli jättekul att lära mig laga detta på rätt sätt, i trevligt sällskap och på ett kul sätt.


Dessutom tycker jag att GÖRA saker tillsammans är bland de bättre sätten att umgås och lära känna varandra på, middagar, krogrundor eller vad som helst är inte alls att jämföra med ett kökspass, en städrunda eller lite trädgårdsarbete tillsammans.


Återkommer om resultatet


Pussen då   !







Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards