kucke-li-lo

Alla inlägg den 16 september 2010

Av Li-Lo - 16 september 2010 19:23

 

bakas just nu denna   -paj !


Det är ett nytt oprövat recept, men jag känner på mig att det kommer att bli en väldigt god paj. Enkelt var det också, lite disk och snabbt som bara den gick den att gegga ihop.


6 - 8 pers

1 pajform, ugn 200 grader ca 40 min

  • 5 - 6 fasta syrliga äpplen
  • 100 g smör
  • 2 1/2 dl socker
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg

Sätt på ugnen. Smörj en pajform.  Smält smöret i en kastrull, tag bort från värmen, rör ner (i angiven ordning) socker, ägg, mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör till en jämn smet. Skala äpplena och riv dem på grova sidan av ett rivjärn rätt ner i pajformen. Bred smeten över äpplena och grädda nertill i ugnen ca 40 min. Gyllenbrun skall pajen vara. Vaniljglass eller grädde eller ingenting till. God som den är helt enkelt.



Jag gillar inte äppelpaj med bitar i, så den här verkar perfekt för mig.

 



Det är ju så härligt att få en massa svensk frukt från en trädgård, men vi hinner inte alltid äta upp den.

 Misstänker att det kommer finnas andra i familjen som kommer kunna tänka sig en bit också.


Pussen då  !

Av Li-Lo - 16 september 2010 09:13

är allt jag ger idag...Hur, hur, hur kan man behandla människor så här?

Det kan hända mig, dig, din mamma eller vem som helst.


http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html


Jag tänker göra min plikt som medborgare och rösta för mänsklighet på söndag!

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards