kucke-li-lo

Alla inlägg den 26 augusti 2010

Av Li-Lo - 26 augusti 2010 14:22

blir det idag. Den här dikten har alltid varit min mammas favorit. Nu är hon gammal och tyvärr alltför krasslig för att orka  spotta, glufsa i sig, eller dricka konjak.

Men jag kommer alltid att tänka på henne när jag hör eller läser den här. Och kanske ska jag fundera på att axla ansvaret att bli sådan?

Nä, förresten jag har nog faktiskt inte mycket till ungdomlig måttfullhet att gottgöra...skrockar rätt förnöjt..

(hur jag än gör blir jag inte av med fetstilen, sorry   )

När jag blir gammal...

När jag blir gammal ska jag

bära lila.

Med en röd hatt som inte passar

och inte klär mig.

Och min pension ska jag spendera på

på konjak och sommarhandskar

och sidensandaler,

och jag ska säga att "vi

inte har pengar till smör" .

 

Jag ska sätta mig på trottoaren

när jag blir trött ,

Och jag ska glufsa i mig smakprov i affärer

Och jag ska trycka på alarmknappar

Och jag ska dra med min käpp längs

järnstaketen

 

Och jag ska gottgöra min ungdoms

måttfullhet.

 

Jag ska gå ut i tofflor

i regnet

Och jag ska  plocka blommor i andra människors

trädgårdar

Och jag ska lära mig spotta…

 

 

Men jag borde kanske öva lite

nu....?

 

Så att folk som känner mig inte blir alltför

bestörta och förvånade

när jag plötsligt är gammal och börjar

gå klädd i lila.

 

 

Jennifer Joseph

Utdrag ur ”Warning” 1963 ”Rose in the afternoon.” 

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards