kucke-li-lo

Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Li-Lo - 3 juni 2010 12:43

Om man läst tidigare berättelser hittar man en liten länk till en av dem i den här. Det är lite av min tanke, att allt och alla hänger ihop på ett eller annat sätt.


Den här kallar jag:


Hann inte




Måndag igen. Inget har hänt. Miraklen uteblev. Den här helgen också. Kvart över fem ringde klockan. Kroppen alldeles för tung. Kudden fortfarande mjuk. Svårt att lämna. Myset i TV-soffor. Kräver starkt kaffe.

 Lika ensam som i helgens början. Huvudet är tyngre, mycket tyngre. Påsar under mina rödsprängda ögon. Lukten i lägenheten. Inget man vill dela. Katten bryr sig inte. Jag skulle vilja dela. Det har alltid tagit slut. Innan jag hunnit. Stora steg tar för lång tid. Har foten i luften för länge. När jag ska sätta ner den. Ser jag redan ryggtavlan. Hann inte. Ensamt innan det hann bli tvåsamt.


 I fredags som vanligt. Tog en bira efter jobbet. Och sen en till. På puben finns andra. Tror vi delar något. Vet inte vad. Vi är vana vid varandra. Vi har haft kul. Förut. Det snackar vi om. Och om fotboll. Sport och trav.

Luftar känslorna. På det sättet. Ingen väntade hemma. Katten förstås, men. Bara en bira till. Redan mörkt utanför. Borde ha käkat. Öl fyller magen. Lättare att glömma hungern. Alla sorters. Den kommer tillbaks senare. Det är bättre utan den. Den gjorde ont i fredags.


Jag har sett hennes fräkniga ansikte genom fönstret många gånger, men hon brukar aldrig komma in. Nu fanns det nära mig och hennes blågnistrande ögon såg rakt på mig. ”Hej, visst är det du, va kul! jag ska träffa en kompis innan vi åker till stan, vi ska på en klubb och dansa sen. Äntligen har ungarna blivit så stora att jag kan göra saker för mig själv”

 Hon satte sig på stolen mittemot min. Hennes fräkniga händer på bordet, nära mina som höll hårt i ölglaset nu. Trettiosju på hennes vänstra och fyrtiotre på hennes högra. Jag började räkna fräknarna samma dag vi träffades och blev kära. Den sextonde april nittionhundrasjuttioåtta. De etthundrasjuttiotvå i hennes ansikte var lika söta nu. En del av dem hade krupit in och gömt sig i små rynkor runt hennes ögon. ” Hur gamla är de nu?” Självklart visste jag redan svaret. Alla visste att hon blivit på smällen med någon rastasnubbe på Roskildefestivalen den sommaren. Jag var den enda som inte garvade åt det. ” Snart tjugo nu. Det är härligt att bo här igen, jag hade så kul här förr. Du, jag har sett dig ibland, men visste inte säkert om du kände igen mig längre” Inte kände igen! Jag sa ingenting, men tänkte på hur tungt det hade känts när hon någon gång den hösten försvann till en annan förort. Då kunde man redan ana en rundning under hennes islandströja. Jag blev kvar här, har varit kvar sedan dess. ”Men hur mår du egentligen? Du ser lite sliten ut” Jag skulle öppna munnen, övertyga henne om att allt var toppen. Då ringde hennes mobil och hon försvann ut genom dörren för att prata ifred. Utan för pubens fönster lös hennes ljusa ansikte i det svarta. Hon stoppade ner mobilen i fickan. Kom in och satte sig ytterst på stolkanten. Hon lossade mitt fasta grepp om ölglaset. Tog mina valkiga händer mellan sina mjuka, trettiosju och fyrtiotre. Åttio fräknar som kramade mina händer. Fast blå blick riktades rakt in i min rödsprängda. ”Jag måste sticka, min kompis står vid tunnelbanan. Men ta hand om dej, ta dej själv på allvar, lova det. Jag vet vilken fin kille du är”

 Innan jag hann öppna munnen var allt jag såg hennes ryggtavla. Innanför kläderna på den fanns vit hud, täckt av oräknade fräknar.



En stor stark. En sexa whiskey också. Det blev ännu mörkare. Det blev en riktigt mörk helg. Minnena få. Hungern sved i hela kroppen. Längtan gjorde mig tung. Fick katten mat? Sket gjorde den. Det är jag säker på. Minnen, men inte från helgen. Vit hud. Gnistrande fast blå blick. Oräknade fräknar. Kattjäveln!

 Ikväll ska jag inte.




Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards