kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Tänkt lite

Av Li-Lo - 17 maj 2010 12:45

Jag har bott ungefär 15 år i samma förort till Stockholm. Jag har ingen aning om hur stor procent av det som kallas invandrare som bor där.

För mig är alla som bor och lever här svenskar, fattar inte meningen med att krångla till det med första, andra och tredje generationssvenskar.

(om två stycken andragenerations gifter sig och får barn, blir det barnet förstagenerations då eller hur funkar det?)


Men det jag har tänkt på är att jag både på hemmaplan och på andra ställen ibland blivit vittne till konflikter mellan "ursvenskar" och personer som av dessa upplevts som mindre svenska än de själva är.


Något som jag ofta har hört då är: "Så gör vi inte i Sverige".

Otroligt dumt och svagt argument tycker jag.

 För det första är det ett argument som bara gör avståndet större helt i onödan.

Jag är inte purung, men  jag är modern nog att förstå att det är omöjligt avgöra vem som är svensk och vem som inte är det genom att bedöma det yttre.


Sen tror jag att det är ett onödigt argument, då skillnaderna på vad som är rätt och fel är ytterst små i olika kulturer så vitt jag vet och kan förstå.


Individer gör fel, individer struntar i att göra det rätta, individer sårar andra, individer glömmer, indivier kan vara elaka, grymma och till och med riktigt korkade, tyvärr!


Men det är ytterst få individer som aldrig i hela livet fått någon som helst hjälp att lära sig att skilja på rätt och fel. Skulle någon ha vuxit upp helt utan den ledningen är jag övertygad om att det varken är geografiskt eller kulturellt betingat, snarare socialt eller ekonomiskt?


Det var det jag tänkt på...

 
 
Ingen bild

Sari

18 maj 2010 16:55

Oerhört bra tänkt !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards